Отговорите на НДСВ

Обозначаването на НДСВ и Коалиция за България като “ядро” на коалицията се основава на пропорционалната представеност на двете формации в Народното събрание
5 авг 2005 17:24,

До
Политическия консултативен съвет на Коалиция за България
Изпълнителното бюро на БСП
Ръководството на парламентарната група на Коалиция за България

Уважаеми госпожи и господа,

НДСВ, като продължава да работи за формиране на стабилно, ширококоалиционно правителство на българските национални приоритети, още веднъж заявява своята готовност за сътрудничество и диалог за намиране на успешна коалиционна формула. Държим да подчертаем принципното си разбиране за необходимостта от прозрачност и публичност на провежданите консултации, което би дало на бъдещата управленска коалиция необходимата обществена легитимност. С оглед на това, считаме, че консултациите за съставяне на правителство трябва да преминават през: приемане на целите, рамките и приоритетите на провежданата политиката, съгласие върху принципите на взаимоотношенията между коалиционните партньори, излъчване на кандидат за министър-председател и съгласие върху структурата на кабинета и едва тогава обсъждане на кандидатури за персоналния състав на изпълнителната власт. Нарушаването на тази последователност на провеждане на преговорите рискува да формира в българските граждани усещане за безпринципност и политически пазарлъци.

Едва ли за някого е тайна, че в един откровен разговор с участието на ръководните органи на двете политически формации може много по-добре и по-пълно да бъдат изяснени всички въпроси от взаимен интерес. Историята дава примери, че формализираните политически послания могат да бъдат превратно тълкувани или ползвани като оправдание за прехвърляне на политическа отговорност. Въпреки очакванията ни неизяснените въпроси между НДСВ и Коалиция за България да намерят своя отговор на срещата ни в Народното събрание на 4 август 2005 г., като потвърждение на нашата добронамереност, и в резултат отправената молба от представителите на Коалиция за България, от името на Политическия съвет на НДСВ ви предоставям писмен отговор на зададените от вас на 2 август 2005 г. въпроси.


1. Каква политическа формула на евентуална управленска коалиция предвижда НДСВ? От срещата, проведена на 1 август т.г., става ясно, че предлагате нашите две формации да бъдат “ядро на коалицията”, а участието на други политически сили се предпоставя от мнението на Коалиция за България. Опасяваме се, че подобен подход би създал неравноправни отношения и лоша атмосфера в една коалиция, разделена на “ядро” и “периферия”. Като какъв би могъл да бъде определен характерът на коалицията от политическа гледна точка?

Резултатите от парламентарните избори и преговорите между различните политически формации показаха, че възможното стабилно парламентарно мнозинство минава през коалицията НДСВ – Коалиция за България. Тази формула формира необходимото парламентарно мнозинство и стабилност на управлението. НДСВ счита, че за постигането на националните приоритети е желателно да се търси подкрепата и на по-широко парламентарно мнозинство, с включването и на други политически сили, заявили съпричастност към коалиционните цели и принципи. По време на консултациите Български народен съюз изрази готовност за участие в такава коалиция. НДСВ не възразява и срещу участие на ДПС, ако такова участие бъде предложено от Коалиция за България.
Обозначаването на НДСВ и Коалиция за България като “ядро” на коалицията се основава на пропорционалната представеност на двете формации в Народното събрание, а не на желание за доминиране на един или повече политически субекти над останалите членове на коалицията. Равнопоставеността на партиите, участващи в една широка коалиция, и добрата атмосфера в нея трябва да се гарантират чрез механизмите за взимане на решения, взаимна информираност и толерантност. Нека припомним, че именно НДСВ постави въпроса за равнопоставеността на партньорите в коалицията.
Тъй като една такава коалиция цели постигането на националните приоритети, в това число и членството в ЕС от 1 януари 2007 г., в нея могат да влязат партии както от центъра и левицата, така и от дясното политическо пространство. Поради това би било по-гъвкаво  характерът на коалицията да не се дефинира по идеологически признак, а по програмните цели – като коалиция на българските национални приоритети.

2. Кои са политическите сили, които разглеждате като ваши потенциални партньори и кои партии са поканени от вас за консултации? Кое наложи посещението на НДСВ при Президента на Републиката сутринта на 28 юли т. г. съвместно с лидерите на ОДС, ДСБ и ССД и по какъв начин това отразява коалиционните ви намерения?

НДСВ счита, че най-добро за страната е постигането на максимално широко мнозинство (в това число и конституционно) около основните приоритети на страната и нейното бъдещо управление.

Въпросът за потенциалните коалиционни партньори до голяма степен зависи и от възможността НДСВ и Коалиция за България да участват в коалицията. Естествено е двете партии да консултират помежду си възможните партньори, като постигнат съгласие помежду си. Това означава да не налагат една на друга партньори, които са неприемливи за другата страна. Както вече отбелязахме, по време на консултациите Български народен съюз изрази готовност за участие в такава коалиция.

Посещението при Президента на 28-ми юли на представители на различни политически партии целеше единствено изразяването на безпокойство от допуснатите нарушения на Конституцията на Република България и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

3. По какво целите, рамките и приоритетите в политиката на “Правителството на българските национални интереси” се различават от тези, представени от Коалиция за България в рамките на първия мандат и в програмната декларация пред Народното събрание, освен добавеното изречение, визиращо интересите на гражданското общество?

НДСВ цели консултациите с БСП да се провеждат на основата на това, по което вече имаме съгласие. По своето съдържание целите, рамките и приоритетите практически не се различават от обсъжданото с Коалиция за България в рамките на първия мандат. НДСВ участва активно в изработването на документа в рамките на мандата на БСП. Основното различие (което стана и причина за оттегляне на НДСВ от преговорите) е в механизмите за взимане на решение. НДСВ предлага механизми за водене на консенсусна политика, при която никоя от партиите, съставляващи коалицията, да не може да налага волята си над другите (или другия) членове на коалицията.

4. Какви гаранции и работещи механизми за осигуряване на тези гаранции ще даде НДСВ за осъществяване на промяна в провежданата досега политика и практика на правителството в оставка?

За НДСВ основните гаранции се съдържат в механизмите на взимане на решения, осигуряващи воденето на консенсусна политика. Това предполага отчитане на интересите на много по-широки слоеве от обществото и препятства реализирането на тяснопартийни интереси в ущърб на българските граждани. Очакваме бъдещата коалиция да покаже приемственост в провежданата през последните четири години политика, да довърши хармонизирането на българското законодателство с правото на Европейския съюз и да даде нов тласък на икономическия растеж и жизненото равнище на гражданите.

5. Коя е личността, която ще бъде издигната от НДСВ за кандидат за министър-председател? Означава ли вашето твърдение от срещата на 1 август, че кандидатът следва да бъде излъчен от нас, че бихте приели всяко наше предложение? Ще сподели ли при тази хипотеза НДСВ пълната политическа отговорност за дейността на правителството?

При осъществяване на коалиция между НДСВ и Коалиция за България ние предлагаме на Коалиция за България – като политическа сила, получила най-голямо доверие от избирателите, да представи кандидатура или кандидатури за премиер. НДСВ ще се съобрази и ще уважи предложение на Коалиция за България, което е обществено приемливо.

Логично е НДСВ да сподели политическата отговорност за работата на всяко управление, в което участва.

6. Какъв краен срок си поставяте за финализиране на консултациите и за получаване на проучвателен мандат от вашия кандидат за министър-председател?

Следва да се отбележи, че срокът за консултациите до голяма степен зависи от вас и вашето решение за участие или неучастие в предлаганата коалиция. При постигане на коалиционно споразумение и номиниране на министър-председател, НДСВ незабавно ще инициира продължаване на конституционната процедура.
НДСВ няма да внесе за гласуване в Парламента предложение за кабинет, за който предварително не е осигурена широка парламентарна подкрепа, включваща ясно изразената позиция на КБ за участие.

7. Каква е позицията на Политическия съвет на НДСВ към настояванията за парламентарни проверки, контрол и евентуално преглед на някои от сключените от досегашното правителство приватизационни, концесионни и реституционни сделки и сделки, учредяващи имуществени права?

НДСВ потвърждава своята готовност да съдейства за проверка на законосъобразността на действията на правителството на НДСВ и ДПС по предвидения в българското законодателство ред.

8. Как оценявате практиката на правителството в оставка за масови нови назначения и преназначения в администрацията и за разпоредителни сделки в периода след 25 юни 2005 г.?

Независимо от политическите дебати, държавната администрация следва да продължи да работи в услуга на гражданите. Считаме, че би имало основание за упрек именно при обратната хипотеза – пренебрегване от страна на правителството на конституционно установените му задължения. Нека припомним, че през целия период от 4 години, когато НДСВ бе управляваща политическа сила, ние не предприехме обичайните чистки и уволнения в държавната администрация и се надяваме тази политика да се превърне в практика и на следващите правителства.

9. Какво е отношението на Политическия съвет на НДСВ към насаждането на етническа и религиозна омраза и ксенофобия, към екстремистки изказвания, които все по-открито присъстват в изявите на лидери на някои политически сили, в това число в Народното събрание?

На този риторичен въпрос можем да отговорим единствено, че отношението на НДСВ към всякакви прояви на етническа, религиозна, малцинствена и социална омраза е отрицателно. Ние сме доказали това през годините на нашия мандат.

10. Каква е възможността за участието на Парламентарната група на Коалиция Атака в парламентарно и управленско мнозинство на НДСВ, за което вие дадохте заявка?

НДСВ смята, че в Народното събрание трябва да е възможно да се осъществява диалог с всяка политическа формация, получила доверие от част от българските граждани, дори нейните позиции да не се приемат. НДСВ не разчита на Коалиция Атака за съставяне на управляващо мнозинство. Естествено, НДСВ няма да толерира каквато и да е форма на насаждане на етническа и верска нетърпимост и разчита и на останалите политически сили да обединят силите си в решаване на тези проблеми.

11. Какво е отношението и оценката на Политическия съвет на НДСВ към прояви, включително от депутати на НДСВ, на антипарламентарно поведение – окупиране на трибуната на Народното събрание, възпрепятстване на достъпа на народни представители до трибуната и заплахи за малтретиране на депутати?
12. Каква е вашата оценка за ефекта от конфронтацията в Народното събрание, реализирана с ваше пряко участие през миналата седмица, и за отзвука сред външните партньори на България и международните медии за опасността от отлагане на членството на страната ни в ЕС от 1 януари 2007 г.?

Нито една от политическите сили в Народното събрание няма основание за гордост от случилото се в Народното събрание на 26 и 27 юли при обсъждането и гласуването на проектокабинета на БСП-ДПС. Необходимо е да припомним, че както за противопоставянето, така и за консенуса, са необходими поне две страни.

НДСВ призовава КБ заедно да напуснем полето на емоциите и да се съсредоточим върху постигането на съгласие по реализирането на българските национални приоритети. Готови сме да продължим диалога на срещи между двете политически сили, на които да обсъдим всички въпроси от взаимен интерес, в това число и представените ви на 1 август от нас документи.

Ние ще се отнесем уважително към всяко решение на Коалиция за България относно участие или неучастие при реализирането на втория проучвателен мандат. Очакваме отговор в най-кратък срок, за да не се забавя ненужно конституционната процедура.



София,
5 август 2005 г.                                               С уважение:
                                                                     Симеон Сакскобургготски
                                                                     Лидер на НДСВ        

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


Спонсорирано съдържание