След "Логика на образите" - книгата с есета и разговори на немския режисьор Вим Вендерс, издателство Колибри пуска на пазара втората му книга - "Усещане за място".
По време на гостуването си в България, режисьорът прекара почти цял ден в интервюта и разговори с журналисти и почитатели за своята поредна книга, издадена в България.
Вендерс дори се пошегува, като каза: "Истината е, че аз правя своите филми като реклама на моите книги.".
В „Усещане за място“ Вендерс разказва за филмовите си приключения около някои от най-известните си филми.
Основната линия на книгата се занимава с това колко е важно мястото, където протичат снимките на даден филм. Вендерс дава пример със снимките на най-големия си шедьовър - „Небето над Берлин“.
Филмът е и най-обвързаният с мястото на действието във филмографията на режисьора. Вендерс споделя, че "Местата упражняват върху ми непреодолима притегателна сила. Те са бездънен извор от „вдъхновение” и това, което дъха от тях, носи основните причини да бъде направен един филм, а именно историите, за които е ясно откъде идват."
Тоест, за него, мястото е много по-важно от историята и сюжета на даден филм – неща, които главно занимават мнозинството световни кинорежисьори и сценаристи:
В моите очи тази „загуба на място”
е свойство на киното, оставено на доизживяване.
Така се губи и чувството за реалност,
а постепенно изчезва и собствената му идентичност - казва Вендерс в едно от своите есета.
Оказва се, че не само Берлин е бил изначално вдъхновение за немския режисьор. Той разказва, как са протекли снимките на "Париж, щата Тексас". В началото Вим е разполагал само с половин написан сценарий. И е имал идеята в хода на снимките продължението и краят сами да се родят от героите. И тъй като не се е получило така, той е изпаднал в творческа криза, разпуснал е екипа за 2 седмици и е мислил как да завърши филма. И идеята разбира се отново е дошла от ... мястото:
Твърдя, че местата измислят историите
и че се грижат тези истории да бъдат разказани,
че историите не се случват „и без друго”,
като просто си търсят места, в които да се разиграят.
По подобен начин са намерени и идеалните места за "Лисабонска история", "До края на света", "Краят на насилието" и дори "Буена Виста Соушъл Клъб".
В "Усещане за място" един от големите поети на киното разказва вдъхновено и завладяващо както за своите филми, така и за това, което най-силно му е повлияло: музиката, класическото американско кино, филмите на японския режисьор Ясуджиро Одзу, архитектурата.
Като един от винаги модерните живи класици, Вим споделя и очакванията и надеждите си от навлизането на новите дигитални технологии в киното – от промяната в начините на снимане, през безспорните преимущества на DVD пред видеокасетите до бъдещето на прожекциите в киносалоните.
В тази изключително актуална книга Вендерс не прикрива и политическите си възгледи в полемични текстове за американската политика и призрака на Хитлер в немското общество.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.