В момента Фолксбюне Берлин се счита за най-екстремния и най-силен немски съвременен театър - инстанция на Съвременното изкуство в Германия. Отгоре на всичко, той е държавен. Аз поне не си представям как тук например би могло авангардът изобщо да има нещо общо с държавата. Но това е друга тема.
Важното е, че в момента този немски театър е в България. По-точно – в София. А най-точно - нейде около езерото в Дружба.
Без да е ограден с каквото и да било, той е в рамките на проекта RRS EVROREMONT 2007, който амбициозно и настоятелно представя театър, музика и други изкуства на нестандартни места в различни държави.
Нестандартното място за конкретния проект, който е у нас, е камионът на театъра. В него се возят двете фигури, върху които Фолксбюне се гради - Берт Нойман – сценографът на театъра , който разработва RRS като мобилен контейнер-театър, и Рене Полеш – един от най-известните немски автори и режисьори днес (с куп награди, пиеси, успешни проекти и т.н.).
Двамата ще поставят „Пабло във филиала на Плюс“ с актьори от различна народност, но все родени наоколо - София, Скопие и Белград. Идеята на проекта за театър в камион е изкуството да бъде закарано в предградията.
Крайните квартали са маргинализирани по отношение на арт-случките и този проект се занимава именно с проблемите на глобализацията, липсата на културни прояви и как всичко това се отразява с отрицателен или положителен ззнак върху човешкото общуване. Освен това там има и доволно количество поп, превърнат в арт и обратното.
Представленията са на 22, 23 и 24 юни.
Междувременно ще можем да се насладим на няколко съшътстващи прояви.
Задължителната е музикалната част, включваща свирене на Candie Hank, Kapajkos, Spot, Nasekomix/Vendetta, DJ-и от Берлин, София и Русе, Духов оркестър София както и артистични презентации на млади представители от Културен Дом Искър и от танцовия уъркшоп под ръководството на Димитра Йонкова.
Визуалните събития са двете изложби, които ще можем да видим до 30 юни в София.
Първата е в Гьоте-институт и представлява нещо като топография на пост-социализма в треш и по малко агитпроп-естетика. Става дума за плакати на авторите на проекта LSD (запазен немска марка на Берлинската култура след промяната) - Леноре Блифернихт, Берт Нойман.
Другата изложба е в Червената къща. Казва се “Dreams for Sale“. Показва оказва имидж-реклама и фотографии на изпълнители и сценографии от Фолксбюне Берлин. Проблематизира въпроса дали изкството е за продан или колко точно струва.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.