Легендарната книга “9.99” на Фредерик Бегбеде у нас се прослави с ужасно нескопосания си и некомпетентен превод.
Сега обаче идва филмът, за да ни припомни, че произведението е манифест на новото поколение манипулатори – рекламистите.
Лентата е дело на Ян Кунен (“Блубъри”, “Доберман”), на чиито филми новаторският и цветен монтаж е запазена марка. И тук се е постарал – кадрите се нижат като халюцинация и картина след картина “99 франка” ни омагьосва като реклама с 25-ти кадър.
Тази стилистика е всъщност единствената възможна – филмът разказва историята на Октав – всемогъщ копирайтър, бог на манипуацията в рекламата, който е измъчван от безнравствения си живот на диктатор над масовия вкус.
Малките препъни-камъчета по пътя, осеян с партита, кокаин и космически хонорари, се оказват две неща – сделка с най-големите му работодатели и съответно - най-малоумни клиенти и любовта.
Те го повличат надолу, към пълното отчаяние и съответно – осъзнаване на празнотата и глупостта на консуматорското масово общество, което ще купи и лайно, ако е поднесено в подходяща маркетингово-рекламна обвивка.
Това падение обаче – както в книгата, така и във филма, е “опаковано” с ирония, черен хумор, споменатия впечатляващ монтаж и купища лафове.
Смехът, който те кара да прозреш собствената си нищожност пред огромната сила на рекламата, е малко болезнен, но със сигурност ти носи огромна наслада (поне за мен произведения като “Генерация П”, “Духless” и “9.99” са хедонистиен пир).
“99 франка” на места надминава оригинала с визуални решения , без да претендира че е по-добър от него (както трябва да прави всяка послушна екранизация по култово литературно произведение).
В това отношение, обърни внимание на решението за стилизирана цветна анимация, което визуализира надрусването с халюциногенно екстъзи, обясненията пред бременната жена и решението за два варианта за финал, от които трябва да си изберем, защото “зрителят винаги има право”.
Ако все още не си убеден, че филмът е конкурентен на книгата, знай, че самият Бегбеде участва в него – сигурен знак, че е дал благословията си.
Накрая - ето ти и истинска история – гледах филма с един бивш рекламист и след финала насред радостните ми възклицания, той усмихнато каза “Всеки, който е работил в рекламна агенция знае, че нещата стоят точно така”.
Изобщо – предричам ти интелигентно и цветно забавление.
Ето трейлъра с български субтитри
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.