Още от самото начало „Джуджетата“ по Харолд Пинтър получи изключително по рода си внимание, като влезе в основната програма на Сфумато – територия, запазена за Иван Добчев и Маргарита Младенова.
Така младият режисьор Добромир Цветков стана третото име, на което е предоставен този шанс, след Иван Станев и Явор Гърдев.
„Джуджетата“ се поставя за първи път у нас и е важна, макар и крайно непопулярна творба.
Създадена като новела и преработена по-късно от Пинтър на радиопиеса, тя е една от най-ранните му работи и се счита за автобиографичен ключ към цялото му творчество.
Темата и на двата текста е разпадът в отношенията между трима приятели.
Но ако в новелата причината е жена, в радиопиесата (и в постановката на Сфумато) нейният персонаж е премахнат, с което се елиминира сексуалното напрежение и фокусът пада другаде.
Върху краха на взаимоотношенията, породен от стремежа към власт и надмощие.
Върху трудностите на една група изключително близки хора да запази отношенията си на прага на израстването.
Върху бавното умиране на дълготрайните отношения.
Последното е и мотивацията на Добромир Цветков да се захване с този сложен, поетичен и странен текст – краят на мъжкото приятелство го вълнува лично.
Въпреки това постановката не е емоционална, а точно обратното – рационално и студено изработена.
Вижте откъс от нея:
Като радиопиеса, Джуджетата дава абсолютна свобода на визуалното решение.
Екипът се е възползвал от нея – сгъстил е пространството до една стая, добавил е свои акценти към сценографията и действия, които липсват в ремарките.
Така се е получила вярна на оригинала режисьорска интерпретация на метафоричен текст, който при Пинтър е прикритие на мислите, а не начин да ги изразиш.
Заради прецизността на репетиционния процес Добромир Цветков бе наречен „роден режисьор“.
Но тази точност, съчетана с педантичното вглеждане в онова, което се изговаря, ми попречи да съпреживея случващото се на сцената.
Пиесата за мен е прекалено текстуална и не толкова театрална и за да я оцените, трябва много да харесвате драматургията на Пинтър.
Той не е концептуален драматург – не измисля персонажи и взаимоотношения, за да илюстрира теория, а обратното – измисля история, която илюстрира живота.
В този смисъл в „Джуджетата“ ми липсват малките намигвания между две секунди, които правят театъра най-живото и реалити изкуство.
"Джуджетата" е в Сфумато на 17 декември 2008г. и 26 януари 2009г.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.