След концерта на водещия вокалист "Буена виста соушъл клъб" Ибрахим Ферер, състоял се на 5 октомври 2004 г. в препълнената Зала 1 на НДК, в София идва Омара Портуондо - дивата на феноменалната кубинска формация, съобщиха от "София мюзик ентърпрайсис".
Портуондо, призната за една от най-великите певици на света и наричана кубинската Едит Пиаф, ще пее на същото място - Зала 1 на НДК, на 17 март. Билетите - от 20 до 45 лева - ще се продават от 10 януари.
Концертът на Омара Портуондо в България, който е част от
европейско й турне, ще включи изпълнения от най-новия й албум "Flor de amor" и нови песни от предстоящ проект. "Flor de amor" е характерен с дълбоко прочувствени вокали, изпяти като музикални любовни писма, на фона на комбинация от кубински и бразилски ритми, които оформят характерния стил на албума.
Портуондо е родена в Хавана. Майка й произхожда от богата
испанска фамилия и от нея се очаквало да се омъжи за член на висшето общество. Вместо това тя избягала с мъжа, когото обичала - красив бейзболист от кубинския национален отбор. На всичко отгоре той бил и цветнокож, а по онова време в Куба не се гледало с добро око на смесените бракове.
"Мама винаги криеше, че се е омъжила за чернокож. Ако се
срещнеха на улицата, трябваше да се преструват на непознати, но в къщи си наваксваха това, което обществото им отказваше - малко кътче рай, в което цари мир и хармония. Те много се обичаха."
спомня си Омара.
В семейството се раждат 3 деца и като във всеки кубински дом музиката заема основно място. Нямали пари за грамофон, но пък гласовете на родителите на Омара били налице, те пеели навсякъде и винаги когато било възможно. Това били и първите уроци по пеене на бъдещата звезда.
По-голямата й сестра Хейди станала танцьорка в известното
кабаре "Тропикана". Омара скоро я последвала - един ден през 1945 г. балетната трупа се оказала с танцьорка по-малко два дни преди важна премиера, след като една от балерините паднала. Омара гледала сестра си по време на репетиции толкова често, че знаела всички стъпки и в крайна сметка била поканена да се присъедини към трупата. "Беше много шикозно кабаре, но аз казах че и дума не може да става", спомня си Омара: "Бях много притеснителна и ме беше срам да си показвам краката."
Майка й я убеждава, че не може да ги остави в такъв момент и така започва кариерата й като танцьорка и знаменитото й
партньорството с балетиста Роналдо Еспиноза. През уикендите Омара и Хейди пеят американски джаз стандарти
с група приятели, които включват Сезар Портийо де ва Луз, Хосе Антонио Мендес и слепия пианист Франк Емилио Флин. Те стават известни като "Los Loquibambia", а стилът който изпълняват - кубанизирана версия на боса-нова с американски джаз елементи - се популяризира под името "feeling" или "filin", както често се изписва на испански.
През 1952 г. Омара и Хейди правят дамски вокален квартет с Елена Бурке и Морайма Секада, воден от пианиста Айда Диестро. Те стават една от най-популярните групи в историята на кубинския мюзикъл. Омара работи с кваретета 15 години. "Ние обикаляхме Америка с вокалните аранжименти на Айда, които бяха много новаторски. Навсякъде ни аплодираха, а когато Нат Кинг Коул гостува в "Тропикана", ние пяхме на една сцена с него.", спомня си Омара.
Дебютният й соло албум "Magia Negra" излиза през 1959 г.
Това е авантюристично начинание, съчетаващо кубинска музика и американски джаз и включва версии на "That Old Black Magic" и "Caravan" на Дюк Елингтън.
През 1961 г. Омара работи като учителка по популярни танци в школата за преподаватели по изкуствата. До 1998 г. тя често пее в кабаре "Тропикана", но вече като специална гост-певица.
През 70-те години Омара пее с най-добрия "чаранга" ансамбъл - "Orquesta Aragon". Пътува по цял свят и пее в различни страни включително Франция, Япония, Белгия, Финландия и Швеция. През следващите две десетилетия прави много записи, най-добрите сред които е албумът, записан с Адалберто Алварес през 1984 г., както и два албума с Чучо Валдес "Palabras" и "Desafios" в началото
на 90-те години.
През 1996 г., по време на записите на "Уърлд Съркът" за
"Буена Виста Соушъл Клъб", Омара е поканена да изпее едно много известно болеро заедно с Компай Сегундо. То става един от хитовете в албума.