Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите

Прибърза със залагане на електрификацията
27 апр 2024 21:00, Анисия Иванова
171
Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единствения вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.

Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.

Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.

Гостът смята, че Tesla не разполага с впечатляваща технология на моделите си и е скептичен по отношение на изпълняването на обещаният от Илон Мъск електромобил за $25 000. Желев обясни, че Toyota е предприела правилния подход, като е били по-умерена и е заложила на хибридите.

„Резултатите са факт - те (Toyota) са най-мощната автомобилна компания в света, без значение от пазарната им капитализация. Вероятно ще останат, защото тази нагласа очевидно, след като 30 г. те инвестират последователно и плащайки много висока тактическа цена за развитието на тази технология, сега просто им предстои да берат плодовете, за това че си дават сметка, че не може да заменим целта със средството. Целта, ако все още смятаме, че има такава цел, е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние тук си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, които са и по-малко рискови от пазарна и икономическа гледан точка.“

В България имаше идеи за субсидия за електромобилите, но тя не се въведе, като това може да се е оказало ползотворно за страната, тъй като сега може да се види какво ще предложи изчистеният пазар. Гостът каза, че ако разгледаме данните за регистрациите на автомобили у нас през първото тримесечие на тази година се отбелязва двуцифрен процентен ръст спрямо миналата година, като може да кажем, че сме подобрили резултатите от 2019 г. Делът на електромобилите сред продажбата на нови автомобили е паднал на почти наполовина, което отразява цялостните европейски тенденции.

От друга страна делът на хибридите се увеличава, а бензиновите автомобили остават доминиращи на пазара. Гостът обясни, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене не са толкова мръсни, колкото често се представят. На повърхността данните изглеждат добри, но геополитическият и макроикономическият климат около страната ни е фактор, който влияе сериозно на автомобилната индустрия.

Автомобилният парк в България остава най-старият в ЕС, като средната възраст е някъде около 20 г., но точни данни за възрастта липсват, тъй като не се измерва по начин, който да е съпоставим с другите страни от ЕС. Българинът употребява колата си по-дълго време, което изкривява търсенето и предлагането на първичния и вторичния пазар. Гостът очаква цените на вторичния пазара да продължат да се повишават, но въпросът е с какъв темп, тъй като факторите, влияещи над сектора са трудни за предсказване.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
99
6
 
7
 
! Отговори
Да преди 1 месец
Днес ще шофирам на втора цял ден моят дизелов волвак XC90, така че някъде там една електричка да не прави разлика!
98
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
да ги направят с 20 години живот на батериите и минимум 600км на пълен заряд, и поне двойно по евтино от двг-то (че в електричката няма нищо и е много по проста)......тогава може.и сега има технологии за батериите литий-ферит-фосфат може да държат поне 10 години. ама те искат да ебт потребитея.
97
2
 
28
 
! Отговори
Коментар преди 1 месец
Европеецо удари се с тигана по главата, белкем ти светне. Европа е континент. България е на континента Европа, значи си европеец. ЕС е съюз от държави които са на континента Европа. ЕС не е държава!!! Съюзът е от държави, които се събират за да извличат ползи от това. Не ЕС и бюрокрацията да става по-силна и независима, а всеки член, всяка национална държава да става по здрава, по-образивана, по- богата и по-защитена.
96
6
 
34
 
! Отговори
ДО 111 преди 1 месец
Само ти не си разбрал досега, че световният проект с премахването на автомобили с ДВГ и преминаването към автомобили с батерия е абсолютен провал! Да, електричките са тотален провал, но това не се признава, поради един факт - защото производители, а от там и световни лидери, ще претърпят огромни загуби. Електрически велосипед или малък мотор са практични, но електрически автомобил, е това вече е абсолютно неизползваем ***. Да дам толкова пари, за да го карам само градско? А на дълъг път?
95
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Електромобила е преходен период преди създаването на Inexhaustible soursce of Energy.Без този източник няма междупланетни полети,дори Луната е Химера.Защо след зрелищното кацане на Луната програмата се прекрати.Няма как да се пренасят макари само с кабели.Акомулатора е временно решение известно още от началото на 20-ти век.Никой не смее да повдигне въпроса ( а той ще се повдигне)за вредното въздействие на десетките акомулатори в долната част на колата.Токсичните им изпарения до какво ще доведат.
94
5
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Наврете си зелената сделка отзад!
93
10
 
41
 
! Отговори
Само дето преди 1 месец
До Анонимен 71 Момче младо, България при партизаните произвеждаше автомобили и много други неща. не беше нетен потребител на зеленчуци от внос.
92
3
 
29
 
! Отговори
Коментар преди 1 месец
Да спасяваш Земята от карбона е все едно да искаш да спестяваш пари за яхта от икономия на тоалетна хартия. Със сигурносст нещата ще се оцапат, но няма гаранция че ще се икономисат пари за нова яхта. Обаче банката, която ще ви държи спестяванията за яхтата със сигурност ще спечели от това че декарбонизаторите са се ***.
91
45
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Втора електричка карам, връщане назад към ДВГ няма. Всеки да говори каквото иска!
90
3
 
38
 
! Отговори
Коментар преди 1 месец
Как думите измислени от човека, променят природата, която го е създала?!?! Какво значи декарбонизация????. Да убием въглерода?!?! Даваме милярди за сателити и ракети за да намерят една молекула въглерод на някоя далечна планета, а се чудим как да убием този който имаме в изобилие. Въглерода е толкова важен, колкото и кислорода. За цялата флора на Земята това е живот, а от там и живот за фауната. Само човека живее в метавселената. Човечеството вече е почнало да си прави харакири.
89
5
 
42
 
! Отговори
Чудя се.... преди 1 месец
Защо ли се набутахме, в този откачен съюз?!
88
20
 
15
 
! Отговори
Знаещ преди 1 месец
Светът бил тръгнал към декарбонизация?А един умопомрачен КГБ диктатор бомби с ракети Тец Вец и какво ли не още и трови и без това отровената планета Земя!Един пък друг дементирал старец печати пари и форсира военната промишленост,стиснал юмрук ама иначе не може да стисне в гащите!Европа без ***,ама иначе за вредни емисии говори?Пълен цирк!Арабелите и дръпнатите очички правят кинти,населението им живее като скотове,жените с бурки,мъжете анцунг и телефон!Пълен тъшак
87
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И аз, ако имам автосалон за трошки, така ще коментирам!
86
11
 
24
 
! Отговори
Дядо Груйо преди 1 месец
Братята Китайци направиха коли електрики, които по всички показатели превъзхождат дори Немските автомобили. Включително са и по-евтини. Европа може да се електрифицира но не искат да признаят, че нямат развойния капацитет за да се електрифицират с автомобили Европейско производство. Спокойно, старият дракон може да чака. След още 10 годинки ще ходите в Пекин и ще молите на колене да ви пуснат някоя електрика или 7джи и тн, та да видите и вие малко технология, да вкусите от прогреса.
85
3
 
20
 
! Отговори
Исторически парк преди 1 месец
ЯПОНСКИТЕ КОЛИ СА НАЙ-ДОБРИТЕ!
84
1
 
15
 
! Отговори
. преди 1 месец
Автогол!
83
5
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Преставете си Формула 1 с електрички бухахахахахахаха
82
8
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Да продаваш електрички на байййй ганнняя е все едно да ги продаваш на държава в която има режим на тока бухахахаха
81
4
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Освен, че тез електрички се зареждат бавно, намат пробег и са супер тежки, няма никой няма нужната инфраструктура за зареждане. Какво ще стане ако всяка кола на улицата разпъне кабел за зареждане през нощта? Майки с колички ще могат ли да минат, а пешеходци без да се пребият? Това някой много не го е премислил или го е, но знае, че електричката е временно явление - погледнете само дизайна, все едно първолак го е нарисувал с линия, дори на Ауди емблемата е нарисувана.... ташшак работа и евтиния
80
6
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Оня ден гледам един дедо отива към електричката си а навън вали кат из ведро. Докато разкачи кабела, докат го навие па докат го сложи в багажника тоз човек стана вир вода - бах ви и в мижавите електрически чайници, по добре каруца да карам от това