Всекидневният прием на аспирин намалява риска от рак на дебелото черво, показва проучване, цитирано от Би Би Си.
Приемането на две хапчета дневно в продължение на две години намалява с 63% риска от развитие на ракови клетки при пациенти, предразположени към заболяването, показва изследването, публикувано в The Lancet.
Ръководителят на екипа проф. Сър Джон Бърн от университета в Нюкасъл казва, че доказателствата „изглеждат поразително силни“.
В изследването са участвали 861 пациенти със Синдрома на Линч – заболяване, предизвикано от мутацията на ген, която предразполага към поява на рак на дебелото черво, на матката и на стомаха.
За времето на изследването от рак заболели 34-ма души от едната контролна група, а в другата група, където хората взимали по 600 милиграма аспирин всеки ден, случаите са били 19, което е намаление с 44%.
При пациенти, които приемали аспирин в продължение на две години, понижението било 63%. Отчетен е спад на заболеваемостта и от други видове рак, свързани със синдрома на Линч.
30 000 британци страдат от Синдрома на Линч и според проф. Бърн, ако всички те бъдат подложени на терапията, ще бъдат предотвратени 10 000 случая на развиване на рак за 30 години и вероятно ще бъдат предотвратени 1000 смъртни случая.
Приемът на аспирин обаче може да има и негативна страна – например развиване на язва.
„Ако можем да предотвратим 10 000 случая на заболели от рак в замяна на 1000 язви и 100 инсулта, повечето хора биха казали, че това е добра сделка“, казва професор Джон Бърн.
Други изследвания през последните две години направиха връзка между приема на обезболяващи и намаляването на риска от рак, но това е първото, което доказва ползите специално от аспирина.
Един от възникналите въпроси е дали хората без фамилна обремененост трябва да приемат аспирин. Според учените колкото е по-малък рискът от развиване на заболяването, толкова по-малко са и ползите от приемане на лекарството.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Рекордни премии на Мондиал 2026: Световният шампион ще спечели 50 млн. долара
Френският стартъп Mistral AI води преговори за набиране на около 3 млрд. евро
„Стара планина холд“ разпределя дивидент в размер на 3,34 млн. евро
Антон Костадинов: Договорите между вериги и доставчици трябва да бъдат видими
IPO-то на SpaceX – „Купи слуха, продай факта“
Китай се готви за удара на AI върху работните места. Америка изостава
Късна емисия
Григор Димитров победи Циципас в грандиозно тенис шоу пред 11 000 души в София
Рецепта от тефтера на баба: Сладък салам с локум
НА ЖИВО: Канада – Босна и Херцеговина 0:1, шок за домакините
Ще има ли бомбастичен трансфер? Янев реши за Десподов
ЦСКА с исторически ход
Пропада огромен трансфер на Левски в последния момент
Левски с важна новина
Левски пред трансферен удар за 2.5 млн. евро: Взима "мозъка" на Астана
Дневен хороскоп за 13 юни, събота
30 цитата на Уейн Дайър, които ще направят деня ви по-добър
Класика за вечеря: Пилешко с гриловани зеленчуци
Орехов щрудел по австрийска рецепта
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от филма „Играта на играчките 5“
10 трика, с които да избегнем пигментацията през лятото
Глобите за телефон зад волана не работят
Глобиха няколко фирми за бързи кредити
Евростат: Eдва 41% от родните фирми залагат на онлайн присъствие
Европейска държава въвежда режим на тока заради електромобилите
ЕЦБ: Дръжте кеш у дома за кризи
Китай: Чужди разузнавания шпионират с костенурки и риби
Учени дават обяснение на странен шум, който милиони хора по света чуват късно вечер
Опровергано: Пирамидата в Индонезия не е толкова стара, колкото се твърдеше
SpaceX излиза на борсата с най-голямото първично публично предлагане в историята
Астрономи са напът да разрешат мистерията на „малките червени точки“
Рядка акула-гоблин бе заснета на изумителна дълбочина в океана
Рекордна жега може да повтори катастрофата от 1877 г. и да погуби 4% от населението на Земята