На 31 светлинни години от Земята - има ли живот на "Wolf 1069 b"?

Полетът до там с ракета би траял около 600 000 години
19 фев 2023 11:46, Елка Василева
На 31 светлинни години от Земята - има ли живот на "Wolf 1069 b"?
Снимка: архив, БГНЕС

Екип учени от Хайделберг е открил нова планета извън Слънчевата система, на която теоретично може да съществува живот. Не е изключено там да има вода, а температурите да са пригодни за живи същества, пише Дойче веле.

Учените от години търсят признаци на живот в Космоса - далеч от Земята. Особено интензивно се търсят планети, които кръжат около чужди звезди, а не около Слънцето - тъй наречените екзопланети. За да бъдат пригодни за живот, на тези планети трябва да има вода, добра защита от ултравиолетовите лъчи и умерени температури.

На 31 светлинни години от Земята

Изследователски екип от Института по астрономия "Макс Планк" в Хайделберг е успял сега с помощта на специална технология да засече планета, която отговаря на тези условия. Резултатите са публикувани в специализираното списание "Астрономия и астрофизика".

Планетата, открита от екип под ръководството на Диана Косаковски в рамките на германско-испанската програма CARMENES, се върти около червената звезда-джудже "Wolf 1069" ("Вълк 1069"), поради което е наречена "Wolf 1069 b". Тя е отдалечена от Земята на 31 светлинни години, респективно полетът дотам с ракета би траял около 600 000 години.

Как е направено откритието?

Екзопланети са били откривани и преди - първата през 1995 година от двама швейцарски астрономи, а оттогава насам още над 5 000. Но само 1,5 процента от тези планети са сходни по размери със Земята и само на около десетина е възможно да има вода, което би създало предпоставки за живот, четем в публикация на ARD.

Астрономите от Хайделберг, Германия, са използвали обстоятелството, че не само звездите имат гравитация, а и планетите в тяхната орбита също влияят с гравитационни сили върху звездата, която в резултат на това изглежда при наблюдение ту по-червеникава, ту по-синкава, отколкото ако стои неподвижно на мястото си в пространството, обяснява пред германското издание ръководителката на изследователския екип Диана Косаковски.

Тези цветови колебания са незабележими с просто око, но могат да бъдат установени със спектрограф, който изследва т.нар. радиална скорост. Оттук учените заключават, че в орбитата на звездата "Wolf 1069" има планета.

Какво представлява "Wolf 1069 b"?

Данните са позволили дори да бъде изчислена масата на тази планета, която е приблизително колкото земната, но се върти доста по-бързо от Земята - едно завъртане около своята звезда тя прави за 15,6 дни. Има и още една разлика - екзопланетата се върти синхронно около своята звезда, т.е. винаги е обърната с една и съща своя страна към нея, което означава, че на нея няма ден и нощ както на Земята.

Как точно обаче стоят нещата на "Wolf 1069 b" не може да се установи и с най-добрия телескоп поради голямото разстояние и ограничените размери на планетата. Космическият телескоп "Джеймс Уеб" вече успешно определи състава на атмосферата на една екзопланета. Досега те са били издирвани само в радиус от 6000 години около Слънчевата система, но е възможно в Млечния път да има още безброй.

Чрез методи като изследването на радиалната скорост могат да бъдат открити още екзопланети и в бъдеще да бъдат проучени по-точно чрез усъвършенстваните технологии. Цитираната от АРД Косаковски предполага, че през следващите 20 години ще стане възможно да се установи дали има извънземен живот - например на "Wolf 1069 b", щом предпоставките за това са факт.

Дали атмосферата е годна за живот?

"Wolf 1069 b" е много по-близо до своята звезда, отколкото Земята до Слънцето. Респективно вероятно температурите са твърде високи, за да бъде планетата обитаема. Само че в сравнение със слънцето "Wolf 1069" има по-студена повърхност и лъчението на тази звезда е по-слабо, т.е. условия за живот все пак може и да има.

Новооткритата планета определено е сред 20-те най-перспективни кандидата в списъка с възможни места с извънземен живот, казва Диана Косаковски за ARD. Аргументът ѝ - "Wolf 1069 b" най-вероятно може да поддържа магнитно поле, което е необходимо, за да се предпазят живите същества от вредната радиация на звездата.

Освен това благодарение на магнитното поле планетата може и да има атмосфера с благоприятни за живота температури. По изчисления на учените от Хайделберг, ако атмосферата на "Wolf 1069 b" е сходна със земната, то средната температура би била 13 градуса.

Има бая, да! Дано да не се населят американците първо, че ще се пръкне пак една деструктивна цивилизация и ще си е.е мамиту.

Вие още не знаем нищо за Земята камо ли за другите планети. Знаем само повърхностно. Дори световния океан е все още загадка. Но някои фантазьори верват на всичко.

АнонимеН преди 1 година
И ЗА ТОВА ОПРЕДЕЛЕНИ СУБЕКТИ ПОЛУЧАВАТ БЕЗУМНО ГОЛЕМИ ЗАПЛАТИ ИМА ЛИ ЖИВОТ НА ПЛАНЕТАТА БИБИ-15 НА 300 МИЛИАРДА СВЕТЛИНИ ГОДИНИ ОТ ТУК!? ЖАЛКО, ЧЕ ТОЗИ ИНСТИТУТ ПО АСТРОНОМИЯ Е НА ДЪРЖАВНА ИЗДРЪЖКА АЗ ЩЕ ГО ЗАКРИЯ БЕЗ ДА МИ МИГНЕ ОКОТО!

ИЗДАВАМ ТАЙНАТА преди 1 година
Новия ковид ще бъде "извънземно нашествие"

Малко ми е странно учЕните дето не могат да направят свястна снимка на Уран и въобще не знаят структурата му да правят подобни твърдения за нещо отдалечено на 31 светлинни години. Въпреки безбройните писаници още не знаем нищо за нашата си Слънчева система.

SuCkMyD1Ck преди 1 година
Преди 500 години никой не си е и помислял за черна дупка. Сега метричните теории за гравитацията на практика доказват възможността за съществуването им, т. е. не би било абсурдно да се смята, че биха могли да съществуват и "червееви дупки", които да променят изцяло играта с пътуването в пространството и времето. Кой знае докъде би стигнала цивилизацията ни след още 2000 години, което за нея е нищо време. Нашият вид ще напусне тази планета.

Дачо преди 1 година
Ние живите създания на нашата планета не можем да опазим...тръгнали сме да търсмим живот на 31 сг

Чугунолеяр преди 1 година
До Анонимен -- Ами те отдавна отидоха, донесаха около 500 кг камъняци, дори и руснаците не оспорват, че пробите от Луната са фейк, тъй като и техни сонди върнати на земята с проби, доказаха същият произход, но лаици и конспиръси мейкъри ще продължават да твърдят, че Земята е дъно на тепсия, плоска, равна и идеално гладка, като техните мозъци.

Аз забрайх вече, но нали Мъск тия дни щеше вече да е заселил Марс. Ако са напъне може да построи и кораб дето няма да пътува 600 000 години а минута-две. Върете го питайте да видите.

Хилберли Зета преди 1 година
Няма как да има извънземни, защото се обезсмислят религийте. И ще има масови ....ако няма каквото са Ви казали че има. Така че ша са опрайм! Само който не е потърсил доказателства, той не е намерил. И да няма как да се обяви публично защото след религийте отпадат и държавите от там и банките. А това....за един депутат е непосилно дори да се осмисли, та камо ли да се върви напред! Така че сами сме във всичките над милярд галактики....вервайте и се подчинявайте. Нали така Ви харесва!?!

Доста писано...за абсолютно нищо, освен факта, че нещо са открили. Останалото е запълване на редове с абсолютно празни приказки, фантазии и взаимоизключващи се догадки.

Само фантастики а нищо реално не е открито. И дори ако стигнеш здрав оцелял от радиацията, може планетата на маймуните да се взривила или изгорена от слънцето си защото ние вождаме какво е преди 600 милиона години там.

Прозрял преди 1 година
Те са тук, и се инсценира че се търсят със проекти като СЕТИ ...майтап бе Уйли!

Полета до там щял да трае 600 Хил. години и можело да се живее там,ама никой не може да иде до там и провери и може да си приказват каквото искат.

не знам дали има живот извън земята, но русия със сигурност ще я има и след милион години

Мишо преди 1 година
До АнонименТи за нормален ли се смяташ!?

Русия и Северна Корея изпратиха хора и оръжие на слънцето.