66,1% от учителите искат мандатност за директорската длъжност

Синдикат "Образование" с национална анкета за политиката по подбор
1 мар 2021 21:50, Анисия Иванова
28
66,1% от учителите искат мандатност за директорската длъжност
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

По фундаменталния въпрос дали да бъде мандатна директорската длъжност, българските учители казват „да“, а българските политици казват „не“. Това е извод на Синдикат "Образование“ към КТ "Подкрепа", който е направил национална анкета за политиката по подбор, задържане и мандатност на педагогическите специалисти с ръководни функции.

Актуалността на този отдавна започнал дебат се катализира не заради приближаващите избори и не заради атестацията на директорите на образователни институции /училища и детски градини/, която ще започне тази година.
Това, че тази политика става толкова обществено интересна е заради силно полярните позиции на различните заинтересовани за механизма по подбор и времетраене на най-голямата публична управленческа длъжност. И, разбира се, гласът на учителя и неговите организации, който е най-заинтересован от тази политика, традиционно не е водещ, допълват експертите.

Вероятно пак се разбира, че позицията на комисията по образование в българския парламент, от която зависи промяна на ЗПУО в съответствие с предложенията на специалистите, е съвсем неузряла, за да намали общественото усещане за политическо лобиране към тази длъжност.

Защо казват „да“ учителите, отговорът е елементарен: приоритетът учител в управлението на един директор е силно пререден от обществените институции, от политическите и обществени влияния, от родителските набези и дори медийните фокуси към управленческите модели.

Защо политиците казват „не“ на мандатността, отговорът е още по-лесен: защото, ако е „да“, политическите лобирания и влияния ще отстъпят на професионализма и естественото кариерно израстване.

Синдикат „Образование“ представя резултатите от анкетата:

66,1% от респондентите учители, директори и заинтересовани лица настояват за мандат на управленческата длъжност в образователните институции, което показва недвусмислено, че дебатът е актуален и значим за предучилщното и училищно образование.

Недвусмислен е и следващият отговор за броя на евентуалните мандати, където само 1,5% от участниците отговарят, че сегашният формат е отличен. Тук доминира с 45,6% становището, че броят на мандатите не трябва да бъде ограничаван, но се прави атестация с участието на синдикатите на 4 години. От тази атестация зависи продължаването на договора. Този отговор не е лишен от съдържание, защото създаването на добър директор изисква време. Още повече, изградените добри директори не би трябвало да се губят от системата. Останалите 19% от отговорилите смятат, че директорът трябва да има само 1 мандат, а 33,9% са за 2 мандата.

Само 26,6% от участниците смятат, че изискването за 5 години педагогически стаж /което е сегашната практика/ са достатъчни, като доминира мнението /34,7%/, че кандидат-директорите трябва да имат поне 10 учителски години. 34% от респондентите смят, че за да станеш директор, трябва да си минал задължително през кариерните длъжности „Старши“ и „Главен“ учител.

61,6% от респондентите смятат, че висше педагогическо образование – магистър, е достатъчно за кандидат-директорите, но 35,2% смятат, че кандидатите трябва да са учили в специалност „Управление на образованието“.

По въпроса за управленческия опит аудиторията е разделена, като 51% смятат, че не е необходим такъв, но 49% смятат, че желаещите да станат директори трябва да имат стаж като заместник-директор или друга управленческа длъжност в образователната институция.

По въпроса за участието на представителните синдикати в комисиите за назначаване на директори 79,3% са категорични, че е наложително това участие.

И на последния въпрос общественото усещане е най-безрезервно, като 82,5% от респондентите смятат, че има лобиране на политически партии при избор на директори на образователни институции?

Резултатите от това национално проучване е сред над 8000 респондента и показват недвусмислено, че политиката по подбор, задържане и мандатност на педагогическите специалисти с ръководни функции категорично не е достатъчно ефективна и трябва да се промени и развие в интерес на по-доброто образование за нашите деца и ученици, допълват синдикалистите.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Като се явявах на конкурс за директор преди 30 години,в комисията имаше представители на синдикатите и ми зададоха въпрос знам ли колко процента от заплатата е членския внос ??!!Сега няма да е по-различно.Синдикатите се чувстват застрашени и недоволстват от добри директори,защото не им ходят по свирката. Мандатност искат тези,дето не им се работи........Добрите учители в повечето случаи не са синдикални членове.
27
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всеки може да стане Директор! Всяка година има конкурси. Който иска, чете, явява се, изпитват го /не синдикатите, а експерти/ и като спечели става Директор. Кой и от какво се оплаква, че е спрян да става директор. За един мандат директор не се става. това е колкото да си "начешат крастата" някои амбициозни педагози, колкото да опитат, и да има за какво да приказват по седенките.
26
1
 
3
 
! Отговори
реалнафантазия преди 3 години
До 24,Ако това беше вярно, някаква сила щеше да се е задействала в България и системата щеше да работи, а тя очевидно не ра боти. Нито учителите, нито директорите трябва да имат постоянни договори, мандатност и т.н.Комунизма фалира именно заради уравниловката и всички свикнаха с това.Очевидно е, че с делегираните бюджета положението става все по тежко, защото учителите имат задължения, а учениците само права, а ДО довърши с-та.Когато се реже тумора боли, няма как иначе... :)
25
2
 
1
 
! Отговори
Наистина ли? преди 3 години
Глупости!
24
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Едно нещо докато работи не се пипа. Основно правило! Има си контролни и регулаторни инстанции които по занятие оценяват и сменят некадърните. За последните 32 години се експериментираха много "напредничави" идеи и образованието не върви. И при тази ще катастрофира. Явно поредната идея отразява мераци на хора желаещи директорската заплата. Да си кажем направо - сегашните ставки и допълнителните бонуси за директор водят до обилно слюноотделяне у много даскали. ВЕРВАЙТЕ МИ, ЗА ПАРИТЕ Е!!!!
23
2
 
2
 
! Отговори
реалнафантазия преди 3 години
Има модели на Запад, в който няма постоянни учители. Всяка година всички учители се конкурират за работното си място - нямат постоянен договор. Ако друг покаже по добър резултат - заема мястото ти.Като ще се правят реформи на всички нива на образованието - да се правят докрай. Защото се е натрупала твърде много лъжа. Но въпросът е стиска ли им на учителите да се честни и справедливи и към себе си? :)
22
0
 
7
 
! Отговори
Особено преди 3 години
Директори над 60, с дебели досиета за активна информаторска дейност до 1989г.,без необходим учителски стаж, крайно ограничени интелектуално, ниско качество на образованост. Но научени да се" подсигуряват" и това изискват и от подчинените си.А как " усвояват" европари по проекти! Например вписват дарения от фирми, като закупени с тези пари.Но Бог бави, но не забравя!Трябва мандатност! Млади, иновативни, интелигентни хора.
21
1
 
13
 
! Отговори
даскал Петко преди 3 години
Който не става за учител, става директор! Изпитана народна мъдрост.
20
2
 
14
 
! Отговори
Един преди 3 години
Разбира се че трябва да има мандатност. Ако е толкова знаеш и можеш директора да го правят пак директор , но в друго училище. Тия работят горе долу добре около 5 години. После се ограждат с верни хора (назначават и привикват познати и приятели) и почват тормоз над заварените учители. Просто няма един директор който да заема поста в едно училище повече от 5 години и да не го е превърнал в двор на руски помешчик.
19
0
 
10
 
! Отговори
komitata преди 3 години
мандатност трябва д а има но и да им а директорите уж на конкърс са политически назначени - в инспекторатите по места пък има хора които си стоят от 30 години ,реформи няма а контрола е нула -затова и образованието в Бг е нула
18
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Училищата са бенефициенти по много програми. Където участват при избора на изпълнител. Както и директор на болница. Общинска или държавна. Едно училище или една болница са си ю.л. през които минават милиарди обществени средства. Те активно участват в преразпределението.Будителите да ме извиняват пълни мишоци са.
17
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Мандатност трябва да имат и депутатите. Директорите също.
16
4
 
22
 
! Отговори
Не съм учител преди 3 години
Но познавам по неволя 2 директорки отблизо и по характер. Минавам на другия тротоар щом ги видя отдалече. УЖАСНО ДЕСПОТИЧНИ И ОГРАНИЧЕНИ!!!!
15
1
 
6
 
! Отговори
До 12 преди 3 години
Частните училища са друга бира! Те да си му мислят!
14
0
 
10
 
! Отговори
РАЗБИРА СЕ преди 3 години
...че е нужна мандатност, КОЯТО ДА МОЖЕ ДА СЕ ПРЕКРАТЯВА ПРЕЖДЕВРЕМЕННО ПРИ ДОКАЗАНА НЕПОЧТЕНОСТ, НЕКАДЪРНОСТ И МАЛО.УМИЕ - ДОКАЗАНИ С ДОКУМЕНТИ!!! И В ПАРЛАМЕНТА ТРЯБВА ДА Е ТАКА!!! ДЕБЕЛИЯ НЕ ВЛЯЗЪЛ И ВЕДНЪЖ В ПАРЛАМЕНТА - ЧЕ ОТКЪДЕ - НАКЪДЕ???? Я БЪРЗО ОТЗОВАВАНЕ!!!! ЧЕСТНО И ПОЧТЕНО Е ТОВА!!
13
4
 
25
 
! Отговори
УЧИТЕЛ преди 3 години
ДИРЕКТОРИТЕ СЕ ДЪРЖАТ КАТО ИСТИНСКИ ФЕОДАЛИ СЪС СВОИТЕ ПОДЧИНЕНИ.ОБГРАЖДАТ СЕ ДОНОСНИЦИ И ЛАСКАТЕЛИ И МАЧКАТ НЕПОКОРНИТЕ ПРЕПОДАВАТЕЛИ КОИТО В ПОВЕЧЕТО СЛУЧАИ СА ЕДИНСТВЕНИТЕ ЗНАЕЩИ И МОЖЕЩИ В ДАСКАЛОТО.ГОЛЯМ КЕФ Е ОБАЧЕ Е КОГАТО ГЛЕДАШ КАК ПОРЕДНИЯ ДИРЕКТОР СЕ СГРОМОЛЯСВА И КАКВА ПАНИКА НАСТЪПВА СРЕД МИШОЦИТЕ ЛАСКАТЕЛИ.В ДАСКАЛОТО В КОЕТО РАБОТИХ ПРЕЖИВЯХ ТРИМА ДИРЕКТОРИ НО ОТ ПОСЛЕДНИЯ МИ ПИСНА И СИ БИХ КАМШИКА В ПЕНСИЯ.НЕ СТАВАЙ УЧИТЕЛ СИСТЕМАТА ЩЕ ТЕ СМАЧКА И ЩЕ СТАНЕШ МИШОК
12
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А на частните училища как ще им смените директорите??? Може би чрез революция и последваща национализация. На синдикатите им течат лиги за получат повече властови възможности. Що се занимавате с глупости.
11
15
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Мандатността ще "размаже" системата. Образователната система е консервативна система. На какво ще заприлича образованието ако идват и си отиват за по един мандат разни "мераклии". Точно така, разни ентусиасти, решили да опитат "способностите си". За чия сметка обаче - за сметка на учениците. И после "ами то не стана, съжалявам, отивам си, и повече няма да правя така". Следващия да се оправя. Ако искате това, ще си го получите. А синдикатите да си гледат синдикализма и да не се месят - бабо Янке.
10
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Вие не знаете ли, че тези директори в училищата и детските градини са до гроб? Те са родени с акт за раждане Директор.Несменяеми са. Несменяеми са защото обслужват обществени поръчки за учебници, ремонти, храната от кухнята и всичко свръзано с пари на външни фирми....Когато през 4 години се сменя директора (както е редно да бъде) - общините нямат да имат файда. Те сменят само Директори, които реално са "непослушни".
9
19
 
0
 
! Отговори
Янка Такева преди 3 години
100% от българските учители искат дистанционно обучение защото ги е страх от грип.