Юлиян Попов за старите коли: Едва ли стойността им е по-висока от 300 лв

Може да се въведе такса от 500 лева
8 ное 2023 08:02, Нели Христова
219
Юлиян Попов за старите коли: Едва ли стойността им е по-висока от 300 лв
Снимка: БГНЕС

Евентуалната такса от 500 лв. за първа регистрация на кола, внесена у нас на старо, ще затрудни съвсем леко този пазар и търговците, но е ефективен начин да не сме на едно от първите места в ЕС по внос на стари и замърсяващи коли. Това коментира във вторник министърът на околната среда и водите Юлиян Попов.

За таксата съобщи онзи ден транспортният министър Георги Гвоздейков. Идеята е парите да се събират във фонд, от който да се дават бонуси за покупка на електроколи.

Всяка година у нас се внасят по около 350 хиляди употребявани коли и сумата, която би се събирала в такъв фонд, е от порядъка на 175 млн. лв. на година.

Според Попов тепърва ще се обсъжда дали налагането на такава такса не нарушава някой европейски регламент. “В Албания направо забраниха вноса на употребявани коли, но тя не е член на ЕС и не трябва да се съобразява”, каза той.

Според Попов преобладаващата част от внасяните у нас стари коли са всъщност отпадък за рециклиране в страната на произход.

“Едва ли стойността им е по-висока от 300 лв. Но вносителят вкарва такава “кола” в гараж, слага ѝ три болта и я продава за 1300 лв.”, смята той.

Попов припомни, че всички идеи досега у нас за ограничаване на вноса на замърсяващи стари автомобили са срещали политически отпор главно от съображения за ниската покупателна способност на населението. Затова вероятно и въвеждането на таксата няма да бъде лесно.

Колкото до икономическите стимули за покупка на електромобили, той смята, че с течение на времето ще има все по-малка нужда от тях, тъй като тече процес по изравняване на цените между електрическите и двигателите с вътрешно горене.

България е кандидатствала да бъде домакин на следващата конференция на върха по въпросите на климата през 2024 г., но Русия и Беларус са блокирали вземането на такова решение, съобщи още екоминистърът. “Причината обаче няма нищо общо с това, че сме “неприятелска държава” според тяхната терминология. По-скоро и двете държави проявяват напоследък огромен интерес към възможностите за инвестиции в противодействието на климатичните промени в световен мащаб, които се оценяват на около 3-4 трилиона долара, каза министърът.

Намерението на страната ни е било да предложи провеждането на различните страни на конференцията - преговори, правителствени срещи, изложби и презентации, да бъдат в различни държави от нашия регион, тъй като в момента събитието е огромно по мащаби. На предстоящата през декември конференция в Дубай например са регистрирани 150 хиляди участници, докато преди 27 години на първата в Копенхаген са били едва 30 хиляди.

Това ще е първото участие на България на конференцията, на която ще отидат президентът Румен Радев, премиерът Николай Денков, министри, ръководители на ведомства и много родни фирми или такива, които имат големи инвестиции тук.

“Смятам, че имаме какво да покажем на света - например никъде в Европа няма цял индустриален комплекс, в който фирмите са приели да се движат бързо към въглеродна неутралност. Такъв клъстер у нас се е образувал във Варна, където “Девня цимент”, “Агрополихим” и “Солвей Соди” намаляват скоростно въглеродните емисии. В ЕС има по-скоро примери за отделни фирми”, подчерта Попов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


219
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
147
0
 
21
 
! Отговори
Мен преди 6 месеца
От старите хора има една приказка, че сития на гладния не вярва.
146
16
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Оправяйте се - аз си карам електрическия Хюндай и си го зареждам в гаража като пич. Буквално няма причина някой някога да купува тия стари таралясници и винаги съм се чудел ЗАЩО бе за бога би купил някой 20+ годишен ***? "Еми щото имам 1500 лева за кола" - да ама не - ще дадеш още поне 2 пъти по толкова да я стегнеш вобще да може да потегли, и после ще спиш пред сервиза всеки ден за поредното нещо дето се е счупило. Накрая като теглиш чертата излиза почти колкото лизинг
145
4
 
5
 
! Отговори
К`о? Не! преди 6 месеца
Значи цената се вдига, като целта е вместо да си купя нова 11-годишна кола, да си карам 25-годишната?Последно 25-годишната, която гори литър масло на 100 км по-малко ли цапа от 11-годишната?
144
1
 
18
 
! Отговори
Пенсионер преди 6 месеца
След като 2007 г. отпаднаха митата , почти веднага въведоха 300 лева такса екология. Сега още 300 лв.за нещо си. Продължавайте така докато настигнете митата.Държавата няма да ни остави на мира. А въздуха стана ли по чист ? И всички партии твърдят че работят за народа.И Ваня и тя...
143
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Тея от коя планета са? Нямат досег с реалността.
142
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
300 лева му есао сакенцето, но си мисли, че то струва колктоо една функционална и здрава кола, па макар и стара.
141
2
 
25
 
! Отговори
Реалиста преди 6 месеца
Браво бе изедници и без това народа е най бедният в ЕС а може би в Европа.Ако бяха нормални заплатите и пенсиите хората сами щяха да си купуват нови коли.А сега по много гаден начин решихте да се направите много зелени.Надявам се много тази идиотщина да не се случи. Държавата е в катастрофа.А те се чудят как да смачкат и без това скапаният и труден живот на хората в БГ.
140
1
 
17
 
! Отговори
Поредният оплетен преди 6 месеца
в хаотични мисли велик български политик.За презадоволения запад стара кола може и да струва 300лв.За политиквенишкия ни псевдоелит,получаващ хипер заплати и какви ли не бонуси,може тя да струва 300лв(няма да си купуват такава,те са по разкошните нови лимузини,затова за тях е нищо).Но за обикновения човек тя струва в пъти повече, индикация за което е свободния пазар и търсенето и предлагането. Всеки иска нова кола,но кара това,което може да си позволи,парите са изсмукани от политици.
139
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
"Програмистите сме спортисти- скипори, тенисисти, плувци. Бройкаме наред жените, лепят ни се като пчели на кошер с мед" - Ох моля ти се ... Сред програмисите все известни спортисти! Все едни силови атлети ...
138
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Баш преи Еврото, далаверата беше, да вкараш 12-3 годишен голс за 1000 марки. ТОГАВА! Сега са по 1000 евро 20 годишните голфчета и то ако са в шокиращо състояние!
137
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Тоя живее с разбиранията за жените от 2004-а...
136
1
 
18
 
! Отговори
опетков преди 6 месеца
След такова т*ъпо изказване Попов би трябвало незабавно да си подаде оставката. Колите втора ръка били за скрап?! Може и някои да са, но не повече от 10%. Искахте промяна, е , получихте я. Такса стара кола, нови данъци сгради и смет. Тези шарлатани и шарлатанчета по друг начин не могат да съберат парите на държавата. Некадърни до мозъка на костите. Същото ще видим и с новото им софийско кметче.
135
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Средната в България е 1800 лева. За да си купи човек от новите и яки коли, трябва да вади поне 6000+ лева. Само дето това са ... 2-3% от всички работещи. Стига те ми давали за пример Норвегия. Там касирскта в Лидъл вади 6500 лева, а ел. колите ги раздаваха на половин цена.
134
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
"Откъде ги намирате тия министри?" - От лобитата ...
133
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Естествено - Правилата за богатия и бедния са едни и същи! БОгатият ще бъде глобен със същата глоба, ако спи под моста, като бедия!
132
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Агрополихим е мега замърсител. Особено в събота и неделя вечер, когато се байпасират филтрите. Пушаците му виждат от километри, а по високите части около Девня и Повеляново(Пепеляново) понякога няма въздух поради непредвидената инверсия, но от София не се виждат.
131
1
 
1
 
! Отговори
Ам тъй я преди 6 месеца
Тоо сига сяку тръгнали кули да купува. Дъл ща мой тъй. Нимой тъй. А, то мой, ам барем давайте по някой лев на азнътъ. Еко таксичка, така, друга таксичка, туйцък онуйцък. Сяко риве за парища.
130
0
 
25
 
! Отговори
Сата НАТО преди 6 месеца
Тоест, бъркаме в джоба на бедния, за да купим електрокар на богатия? Откъде ги намирате тия министри? Той няма елементарен усет за законност и частна собственост. Чист комунист, който смята, че на държавата всичко е позволено.
129
0
 
11
 
! Отговори
баба ви преди 6 месеца
този няма какво да го коментирам,той толкова си може
128
1
 
16
 
! Отговори
Зоран за дръжавата преди 6 месеца
ЕКО такса от 310 лв. за автомобил нов внос в чий джоб отива?Ако се въведе 500лв. + 310 лв. е равносилно на мито, което си плащахме преди 2007 г.Цената на автомобил втора употреба ще нарасне с 1000 лв., и тогава ще затварят автокъщи. Знаете ли за един автомобил в Италия, че се бориме с хиляда албанци, украйнци и руснаци и когато пристигне в България е с купища финансов товар. Е как тогава цената да е поносима за българския купувач.