Проектозакон предвижда: Близо 80% скок на данъците за стари автомобили

Най-голямо увеличение се предлага за най-старите дизелови коли
27 яну 2024 18:53, Анисия Иванова
319
Проектозакон предвижда: Близо 80% скок на данъците за стари автомобили
Снимка: БГНЕС

Повишаване на данъка за старите автомобили с до 78%. Това предвижда проект на нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, подготвен от Министерство на иновациите и растежа, съобщава БНТ. Най-голямо увеличение се предлага за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива. Как приемат предложението в Югозападна България, където автокъщи има много, а населението е с най-ниската заплата в страната?

Дупница е градът с най-много автокъщи в Югозападна България. Многото продажби и големите печалби обаче са само спомен. Днес купувачите са малко. Светослав Николов, който е търговец на автомобили, разказва, че бизнесът не върви добре, а евентуално покачване на данъка за по-старите автомобили би довел до сериозен спад на продажбите.

"Ще прогони клиентите. Смятам, че не трябва да е така. Няма много интерес, не е като преди години както е било тук, в Дупница, по-слаб интерес е. Оня ден дойде един човек, каза, че е с ТЕЛК и гледа кубатура, гледа колко коня е колата и се интересува, за да знае. Той се притеснява, като няма пари, сигурно взима минимална пенсия и го е страх да купи по-нова кола", каза Светослав Соколов – търговец на употребявани автомобили.

И в Благоевград картината не е по-различна. Според Владимир Янчовски, който е собственик на автокъща, няма причина за повишаване на данъците за старите коли и не би стимулирало хората да започнат да си купуват електрически, по-нови или изобщо да се откажат да използват автомобил.

"Вдигането на данъци в една държава е признак на слабост и немощ да се справиш с политиките, които си запланувал. По принцип това ще бъде поредното събиране на пари, което ще потъне в бездънна каца. Хората в България нямат пари и затова карат по-стари автомобили. Всеки иска да кара по-нов автомобил, но просто се простираш спрямо чергата си. Покупателната способност на хората е много ниска и по тази причина новите автомобили са много малък дял от това, което се купува реално на пазара", коментира Владимир Янчовски – собственик на автокъща.

На това мнение са и много от жителите на Югозападна България, където заплатите са сред най-ниските в страната. Според много от тях данъкът трябва да се определя от състоянието на автомобила.

Среден клас, с възможно по-малък разход на гориво и сравнително добро състояние – това са най-търсените автомобили на пазара в момента.

"Специално за нашия град се търсят коли между 5000 и 10 000 лв. Това ще рече, че коли над 20 години, което хем е морално остаряла, хем не е сигурна на пътя, хем не може да ти върши работата, за която я взимаш тази кола. Но хората са притиснати по простата причина, че нямат средства. От 2-3 години ние сме се ориентирали предимно към гръцкия пазар, вкарваме коли, които се търсят в момента в Гърция, защото там сме много по-актуални, отколкото тук", каза Янчовски.

Коли от автокъщите в Дупница и Благоевград купуват и много македонци. За това от Кочани е дошъл и Горан Стоянови. Оттук той си тръгва с 13-годишен автомобил, за който е платил 3000 евро.

"Купиш си колата, регистрираш я и караш, няма данък като в България на края на годината", коментира той.

В случая обаче Горан планира да продаде колата, която е закупил току-що в родината си за около 5000 евро и да има малка печалба.

"Тук са без мито и аз си плащам мито на границата и е по-евтино".

След като стане ясно ще има ли увеличение на данъците за по-старите автомобили и с колко, търговците ще преценяват какви промоции биха направили, така че да не намалеят драстично продажбите. Няма да има обаче голям спад в цените, защото и в момента печалбата им е минимална. Определят автомобила като необходимост и затова са сигурни, че каквито и мерки да се приемат, хората няма да се откажат да купуват коли.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


319
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
198
0
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
До 238....Аз пък предлагам , депутат кадрувал над 10 години в Народното събрание , да бъде вкарван директно в затвора.
197
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
От трън та на глог...е казал народа Едни прогонихме , тъкмо защото не бяха съпричастни на хорските нужди и тегоби.Дойдоха други от не знам къде, и вършат същото като старите.Отново ,,светло бъдеще".Отново съвети за търпение, вяра ...ама в какво бъдеще?...Едни да живеят без закони , без пречки, без преследване и отговорност.Други като нас да носим тежестта на ,,промените".Да бъдем отговорни към законите , правилата, надеждите и очакванията.И колко поколения ще го чакат това..?
196
1
 
38
 
! Отговори
Тенгри кан преди 4 месеца
Aсан Вайсман не живее в таа държава. Той състави некакъв суперамбициозен бюджет, но парите за него, нема да вземе от богатите, правейки ги бедни, а ще вземе от бедните, за да даде още на богатите. Дайте да дадем! Такъв бюджет и аз мога ви напраа;))) Подобни бюджети са праат, ако всички в България продават наркотици;)))
195
2
 
22
 
! Отговори
Щерю преди 4 месеца
Бедните, супата, голямо ду ха не...
194
1
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
...уж ги избираме да работят за нас,а те всякак се чудят кво да измислят, че да ни е гадно??
193
0
 
29
 
! Отговори
оок преди 4 месеца
а зарядни за тия електрички има ли навсякъде? А тока от къде ще идва и на каква цена? А данъците за електрички в бъдеще какви ще са? А батерията еко съобразна ли е? Колко години издържа? А пътищата кога ще ги направим да са по-високо качество от черен път? И аз искам нова кола, ама като знам как се дере, кара и какви са ни пътищата, ще ми е жал за колата.
192
2
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Стара кола... Коя кола е по-стара? Една на 10 години и на 35000 километра или друга на три години и 350000 километра.
191
1
 
20
 
! Отговори
обаче преди 4 месеца
Като се търси инфо за този проектозакон, излиза само дрънкане, че щяло да го пуснат за обществено обсъждане до края на 2023 г., ама на сайта на това мижаво министерство такъв не видях. И ако аз нещо греша, то друг да е видял нещо да се обсъжда, или както каза преди седмица министър на друго министерство, той е против, защото помощ закупуване на ел.автомобил би било всички да плащаме за скъпите прищевки на богатите, защото пак лобистки интереси натискат за това.
190
4
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Кокорчо меката китка да бъде изритан веднага - откакто е министър на финансите единственото което прави е да вдига данъците.
189
5
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Личния автомобил, едно от големите достижения на цивилизацията, скоро ще бъде недостъпен лукс за мнозинството, защото така казаха зелените шамани - нека всички да им благодарим за поредната добрина.
188
2
 
33
 
! Отговори
Бедняк преди 4 месеца
Явно на богаташите на България им пречат колите на бедните - пречат им да карат с 300 км/час и да се гъзарят с луксозните си автомобили. Еееех, народна власт , къде си да изравниш гражданите на България ?
187
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Днеа на старите бракми, утре и на старите чанти ще посегнат.
186
34
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Извинете, но колата не е задължителна. Ако не можеш да си я позволиш, няма да караш. Никой не е длъжен да страда заради нечия липса на пари.
185
2
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Днес колата, утре панелката.:))
184
25
 
1
 
! Отговори
Уго преди 4 месеца
Бла, бла, бла...да се качват на каруци и да не мрънкат. Тези които могат, на електрички. Останалото да се изхвърли от употреба, ако не е каруца, разбира се.
183
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Ако опитат, това със сигурност ще види сметката на ментетата. Може да оставите българина да гладува, но пипнете ли колата му, жална ви майка. Убийства са ставали за един одраскан калник.
182
33
 
7
 
! Отговори
Варна преди 4 месеца
Тярбва да се забрани вноса на кол над 5 годишна възраст. Данцъте на старите коли тройни, два пъти в годината реален технически преглед, по висока гражданска и така. Българина му дай кола за 2000 лв и телефона за 2500 лв, но иначе не може да си позволи по-нов автомобил. 30 годишни подобния на коли, с 3 та употреба гуми, с дот 2010 година, но иначе НАПРАВО НОВИ, КАТО ОТ КОРЕКОМА. Тричленни семейства с 3 коли, пред блоковете, като продадеш трите., може и да сглобиш.нещо читаво.
181
0
 
8
 
! Отговори
aaaa преди 4 месеца
направо ги приватизирате старите коли и давайте на всеки по една нова бе!От Ловешкият завод за ел колички.А и камионите също задължително екологично чисти.Абе че откриите вие волската,магарешката и конската тяга скоро.
180
2
 
16
 
! Отговори
Реалист преди 4 месеца
Пак да гласувате за ПП/ДБ! Малко Ви е! Лошото е, че такива като мен ще тегли заедно с Вас!
179
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Честита Промяна, гласувайте пак за ПП и ДБ!