Заради нови правила оставаме с по-малко паркоместа

Паркирането в кварталите ще е все по-трудно
17 фев 2024 10:10, Нели Христова
48
Заради нови правила оставаме с по-малко паркоместа
Снимка: БГНЕС

Нови промени ще ограничат още повече паркоместата към новото жилищно строителство. Те са предложени от министерството на регионалното развитие с цел да се отменят изисквания, въведени преди по-малко от две години. Става въпрос за задължението при проектирането на нови сгради да се отделят специални паркоместа за хора с увреждания. Сега инвеститорът е длъжен да ги предвиди допълнително над капацитета на паркинга, но това според МРРБ обременява непропорционално възложителите и собствениците на нови многофамилни жилищни сгради и сгради със смесено предназначение. Затова занапред тези специални места ще се броят в капацитета на паркинга и ще ги има само в някои случаи, което означава по-малко паркоместа общо за всички.

Според действащите в момента наредби всяко жилище трябва да разполага с място за паркиране на автомобил. Извън това с наредба от 2022 г. се въведе изискване да се отделят паркоместа за хора с увреждания, които са допълнително над така определения капацитет и трябва да отговарят на редица изисквания за достъпност. За паркинги с до 10 места трябваше да се отдели едно място за хора с увреждания, за тези с до 30 места за хора с увреждания трябва да има най-малко две места, за паркинги с до 50 места достъпни трябва да са поне три, а за по-големи паркинги изискването е 4 паркоместа да са пригодени за ползване от хора с увреждания.

Сега МРРБ предлага тези квоти да останат само при обществените сгради, а при жилищните сгради паркоместа за хора с увреждания да има само ако има и такива достъпни жилища. Освен това обособените паркоместа за жилищните сгради вече ще се броят в рамките на капацитета, а не отделно. Задължение да се осигури поне едно достъпно жилище има само за сгради с над 30 жилища, т.е. само за тях ще важи и изискването да отделят паркоместа за хора с увреждания. Уврежданията обаче могат да бъдат от най-различен тип и човек може да живее в обикновено жилище и пак да ползва автомобил с привилегии за хора с увреждания, като в случая няма да има възможност за достъпно паркиране. Възможен е и обратният случай - да живее в достъпно жилище, но да не ползва автомобил, при което паркомястото му ще стои неизползвано, защото други нямат право да паркират на място за хора с увреждания.

На теория промяната не би следвало да е проблем, защото броят на отделените за хора с увреждания паркоместа трябва да е равен на броя на достъпните за тях жилища, което отговаря на общото правило, че за всяко жилище трябва да има паркомясто. Ако такива жилища няма обособени в една сграда, няма да има и такива паркоместа. Според досегашните разпоредби обаче тези места бяха над осигурените за всяко жилище, което означаваше повече възможности за паркиране на фона на тенденцията все повече семейства да имат повече от един автомобил.

Облекчението ще влезе в сила за инвестиционни проекти, за които производството по одобряване на инвестиционен проект и производството по издаване на разрешение за строеж започва след влизането на промените в сила.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Не, не е по-добре, защото така паркомястото може да го продаде собственикът на апартамента и да спечели, ако не му трябва. А тези, които ползват, ще си имат гарантирано място и могат да си купят още едно от съседа при нужда. А не сега инвеститорът да ги пробутва, на когото си иска, да гуши двойно и тройно пари и местата да се изкупят от хора, които даже не живеят в сградата, както има много такива случаи.
47
3
 
4
 
! Отговори
Съгласен с 43 преди 2 месеца
Ако 5 семейства от блока нямат автомобил, то техните 5 паркоместа ще си стоят винаги празни. Съседите им,които имат по 2 коли,ще се чудят къде да си паркират втората кола. Ще гледат чуждите свободни паркоместа и ще се ядосват,че няма да могат да ги използват.Освен това паркомястото ще оскъпи цената на жилището. А хората,които не са шофьори, може да не искат да плащат за паркомясто,което няма да използват. Затова може би е по-добре,паркомястото да се продава отделно.
46
1
 
0
 
! Отговори
баба мара преди 2 месеца
заради кмета на герб два мандата на метростанции сливница и люлин няма паркингихората да си оставят колите и да вземат метрото всичко е застроено бетон шум имръсен въздух едно дърво не е засадено сега има нов кмет не знам тои от къде еизглежда че и този няма да свърши работа за нас а за групировката която го еиздигнала
45
2
 
4
 
! Отговори
Сенатът реши преди 2 месеца
За вас градския и миризмите, за нас мерцедесите!
44
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В новия блок, където живея в центъра на София, от 21 жилища само 6 имат по една кола. Всичките 18 паркоместа се ползват.
43
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Паркоместата трябва да са,си отделно всяко едно от тях. Какъв е смисъла да са към апартамента? Примерно живеещите в апартамента нямат кола или пък имат две коли, а към апартамента има само едно паркомясто. Много хора не желаят да се занимават с наеми, декларации към НАП и т.н. и жилища и гаражи стоят празни.
42
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До 37 Горе-долу си на прав път. Паркоместата трябва да са или към апартамента като мазетата, или общи площи, т.е. достъпни за всеки. Иначе става интересното да има паркинг,а всеки да паркира на улицата. И трябва да има много ясен стандарт не само за площта на паркоместото или гаража, а и за достъпа до него. Примерно имам гараж към апартамента, който ползвам за офис, ама огромен за 2 коли. Достъпът- колона по средата и смарт не може да влезе. Ползва се като мазе.
41
0
 
3
 
! Отговори
До 38 преди 2 месеца
Абе, то може, ама нема да има бизнес и пари да се въртят. Ако Лидл прави половината оборот, дали ще дава по 2000 заплати на касиерките? Май на София са й нужни по-малко шопски ***. Селянията не е до къде си роден, а до начина ти на мислене.
40
0
 
5
 
! Отговори
До 39 преди 2 месеца
Лесно е. Виждал съм план на кооперация, който е одобрени спазва закона. Около сградата има ограда на около 3 метра от стените. Паркоместата- 15ина, са нарисувани в проекта да обикалят кооперацията. Има ги на хартия, но реално само 2ма могат да паркират най-отпред и да излязат без всички съседи да стават да си местят колите. Не е важно какъв закон имаш, а как се прилага.
39
0
 
7
 
! Отговори
До До 23 преди 2 месеца
То ако е така закона, защо тогава на 99% никъде не е спазен. Пак май няма контрол и институции, които да си вършат работата. Или разни "вратички" и рушвети позволяват този хаос да става все по-голям. В цяла България.
38
2
 
8
 
! Отговори
Аз преди 2 месеца
А не може ли по-малко провинциалисти с каляски в столицата?!
37
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Паркоместата трябва да са включени в площа на апартамента, а не да се продават като отделен имот. Така те няма да бъдат изкупувани отелно много преди апартаментите.
36
1
 
2
 
! Отговори
Пепи преди 2 месеца
Баахти властта. Ако изискването е само за сгради с такива апартаменти, значи да го ду.ат бедните, няма никой да строи такива. Ама така е, който плаща той поръчва музиката.
35
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Най ми е чудно като видя скъпа и луксозна кола паркирана на улицата пред блок. Имал 200 бона за кола а няма 50-60 за кола. И аз бях доста изкушен да си купя някоя нова луксозна кола, но прецених че е по-добре да си купя гараж с парите които имах. И сега имам гараж в който паркирам дъртата 12 годишна тойота.
34
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
"По цял свят в големите градове да имаш кола е лукс. "/// Само че не сме Сингапур, Дубай пък хептен. А и в Дубай без кола, а и в други арабски държави, си жив умрял. --- "И как да се придвижваме, наскоро се качих в автобус на градския. Вътре миришеше на неизмито, на бедност!"/// Личи си, че пишеш свободни съчинения по картинка и на автобус не си се качвал. Пък и "му миришело" на бедност. Интересно, ако някой ти погледне физиономията отстрани, дали ще види излъчване на ведрост и добро настроение?
33
1
 
9
 
! Отговори
От 23 преди 2 месеца
Може и така да е - на 10 апартамента да има 13 паркоместа. Не съм чел закона, а само публикации на журналисти преди 12 години. Само дето при мен а блок с акт16 от 2015 година, има 12 паркоместа при 5 етажа с по три апартамента и два офиса на партера. Е, част от апартаментите ги наричат ателиета.
32
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
виждали сме ги инвалиди - Ауди, Мерцедес, БМВ - премиум клас със син стикер и стикер на парламента - за всеки случай. Нищо чудно че искат да има повече паркоместа за тях.
31
1
 
9
 
! Отговори
До 26 преди 2 месеца
Така е. Затова нашия блок има помпена станция. Постояно изпомпва водата особено от паркинга на -2 етаж. Изпомпената вода се ползва за поливане на тревните площи около блока. Най забавното е, че като вали дъжд, поливачките се включват да поливат в дъжда. А те просто изхвърлят водата от подземните гаражи.
30
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Инвалиди откъдя имат пари за коли :)))
29
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ако има подземни води, правиш първия етаж на паркинг, а не на нивото на мазето. Всичко опира да алчността и стремежа към максимална печалба.