Новият данък "Москвич" - с неясен ефект

ГЕРБ срещу промените, Йордан Цонев ги защити
Обновена: 10 окт 2013 21:49 | 10 окт 2013 21:48, Надежда Бочева
47
Новият данък "Москвич" - с неясен ефект
Снимка: архив Булфото

Има неяснота какъв ще бъде ефектът от новото облагане на автомобилите от 2014 г. Това стана известно на заседанието на парламентарната бюджетна комисия, която обсъди предложението на кабинета данъците за колите, които отговарят на високи екостандарти, да бъдат намалени.

С промените се премахва отстъпката в налога за коли с катализатор. В момента според действащото законодателство автомобилите с катализатор се ползват от 50% отстъпка от данъка. Това правило няма да важи от следващата година.

Собствениците на автомобили, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6, ще ползват 50% на сто отстъпка, ако двигателят е до 100 конски сили. По-старите коли, които отговарят на стандартите Евро 3 и Евро 4, ще ползват 30% отстъпка от данъка.

Винаги съм бил против различни политики да се правят чрез данъци, в случая – екологична политика, заяви по време на дебатите депутатът Георги Кадииев.

Председателят на бюджетната комисия Йордан Цонев защити промените. Досега се смяташе, че катализаторите допринасяха за екологията. Един катализатор има не повече от 5 г. живот и струва най-малко 1000 лв., има и два пъти по-скъпи. Излиза, че на всеки пет години един беден човек, който купува стар автомобил, трябва да дава на година по 400 лв., за да ползва преференция около 40 лв. Нито има логика, нито ще си купи катализатор. А и катализаторите не са действащи, защото повечето стари коли са произведени преди 2007 г., коментира Цонев.

Това е въвеждане на данък „Москвич“ или данък „Запорожец“, ще бъдат ощетени притежателите на стари коли, коментираха депутати от ГЕРБ.

Въпросът е дали държавата не прави политика за сметка на общините, каза Емил Савов, зам.-изпълнителен директор на Националното сдружение на общините (НСОРБ). Според него непосредственият ефект ще бъде увеличаване двойно на данъка и невъзможност хората да ползват новата отстъпка. В законопроекта няма финансова обосновка на промените, коментира той.
Менда Стоянова заяви, че не е редно законопроектът за местните данъци и такси да се гледа без официално становище на сдружението на общините.

В Закона за местните данъци и такси догодина се запазва методът за изчисляване на такса смет на базата на данъчната оценка на имота, който се ползва в момента от общините. След 2015 г. местната власт ще може да изчислява таксата и по нова методика, която тепърва ще се подготвя и ще е свързана с количеството отпадъци.

Таксата трябва да стане целева. Сега сметосъдържащите фирми издържат футболни отбори, има мафиотски практики на много места, заяви Йордан Цонев. Така повече не може да продължава, не е справдливо нито за гражданите, нито за бизнеса, нито за общините. Той отчете, че определянето на нова методика ще е сложно.

По принцип подкрепяме тезата, че сега определянето на такса смет на база данъчна оценка е несправедливо, заяви Емил Савов. Той поиска в закона да бъдат изброени ясно методите за изчисление на таксата, които да се използват като алтернатива.

Още новини от България четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
0
 
0
 
! Отговори
vesko02 преди 10 години
Старите коли основно са на пропан бутан,каква екология ви тресе.
39
1
 
0
 
! Отговори
ставри преди 10 години
То само това остава да бутнат,ама кой кара такива стари коли?
38
0
 
1
 
! Отговори
До fsb преди 10 години
За да ти е 400 лв. данъка, конските сили също са множко... Ха недей да сравняваш с голф 2 с останали само магарета. Като искаш нова и мощна кола, ще си плащаш за гъзарията. А доходите - може и да си богат наследник.
37
0
 
4
 
! Отговори
ъъъъ преди 10 години
5г живот на катализатора ама друг път имам кола на15г и на всеки 10хил. Км влиза в сервиз и от там ме уреждават,че катализатора е ЗДРАВ и работи.а тя в момента е на 200хил.км
36
0
 
14
 
! Отговори
дупедат преди 10 години
А бе,хора,вие не разбрахте ли,че за да стане един човек политик трябва да издържи задължително изпит по тъпота и крадливост!?И няма никакво значение дали е леводесен,или бесепарогербераст!
35
0
 
11
 
! Отговори
Deathstalker преди 10 години
Едните *** въвеждат данък "колиба", другите - данък "таралясник"
34
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Ами не си регистрирайте колите и няма да плащате данъци бе ....толкова е просто
33
3
 
2
 
! Отговори
ODESSA преди 10 години
Бензиновата ера свършва ако на някой не му е ясно.
32
0
 
3
 
! Отговори
За информация преди 10 години
В Испания за двигател 300Д без катализатор плащам 140 евро. Тоест, работя 3 дни годишно за това.
31
0
 
19
 
! Отговори
Реалист преди 10 години
Поредната глупост сътворена от политиците ни. В Конституцията е записано - гражданите плащат данъци и такси съобтразно своите доходи и имущество, което означава, че за по-скъпа кола трябва да се плаща по-висок данък. Екологичният данък е нещо друго и не трябва да се смесва така пряко с данък МПС. За мен най-чисто е да се въведе втори акциз при горивата и който кара повече, да плаща повече. Защо да се облага с данък замърсяване някой, който рядко ползва колата си, а другият дето не слиза от нея
30
1
 
16
 
! Отговори
opa преди 10 години
Това е да може мургавото малцинство да може да се изханрва по-лесно.То сега крадат катализаотрите заради благородните метали в тях, пък после какво ще стане не знам.Ето и един цитат:"Вътрешната структура на каталитичния конвертор представлява монолитна структура керамика или неръждаема стомана, покрита с тънък слой благородни метали като платина,паладий и родий."Вие си правете изводите. Правитеслството си плаща за *** подкрепа по всевъзможни начини.Озаконяване на колибите,бонус ученик...
29
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
TOIA CONEV E GAY ONIA OT DPS PO 3-TI NA SEDMICA MU SMAZVAT CATALIZATORA
28
4
 
21
 
! Отговори
!@*§ преди 10 години
Ефектът е ясен- БСП ще ги изгонят с камъни от властта
27
1
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Навсякъде има данък "богатство" - на по-скъпата къща/кола, данъкът е много по-голям.Само в България, уж лявото социално правителство иска да въведе данък "Москвич", за да станат бедните още по-бедни.Браво!
26
1
 
24
 
! Отговори
лекия преди 10 години
новата власт се чуди как да ни източи парите за да си купуват палати на островите, да си изучат 5 поколения напред с нашите пари, ама ние сме си за еб.ане ... щом си траем...
25
1
 
15
 
! Отговори
Georgi преди 10 години
Мислих да отговоря на стършел, но 28 вече го е направил. Истина е , че при нас повечето от старите автомобили имат катализатор само на книга. Иначе е избит и продаден на пункта за гърнета. От друга страна над 120-150 хил. км става не ефективен. Така че данъка може да е вързан с изгорелите газове измерени при прегледа или с годините и евро стандартите. Харесва ми обаче как БСП слагат данък на много от избирателите си, макар че една голяма част от избирателите им са привилигировани-карат каручки
24
0
 
30
 
! Отговори
Пан ново 20 преди 10 години
Добре а като повечето коли са на пропан бутан и това са тези,който именно искат да обложат,е не си ли дават сметка,че пропан бутан е мнннннннннннннннннн по екологичен от колкото другите горива!!!,а защо няма отстъпка за колите с пропан бутан??!!! нима те не са мн по екологични,о извинете е са ужасно много и ако трябва да се прави отстъпка...е за екологичност или за алчност си говорим??
23
1
 
23
 
! Отговори
данък глупост преди 10 години
хората нямат какво да ядат вие им мислите нови тъпотии, не ви ли е СРАМ БЕ ***, данък Москвич, да та вадят с хидравлична ножица от С класата дано
22
17
 
5
 
! Отговори
fsb преди 10 години
аз съм съгласен донякъде да се изравнят данъците за нови и стари коли, казвам ДОНЯКЪДЕ. Не може аз като карам нова кола да плащам 400лв данък а голф 2 да плаща 20лв, защото моя доход не е 20 пъти по-висок от на човека с голфа... а примерно 2,3,4. Съотвенто и съотношението да е такова - да вдигнат малките двохно и да смъкнат скъпите двойно. Като станат 200/40, вместо 400/20 мисля че ще е много по-справедливо. Все пак трябва да има стимули тези коли да се сменят и по-малко опасни коли да има на пъ
21
0
 
18
 
! Отговори
Димитър преди 10 години
@Стършел: Това се нарича акциз, моето момче. Плащаме си го яко с всяко зареждане.