Бензиновият гняв на американците

Плащат два пъти по-малко от европейците и пак са недоволни. Защо?
12 май 2011 07:10,
284
Бензиновият гняв на американците
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Растящите цени на бензина в САЩ ще са една от ключовите теми по време на президентската предизборна кампания, въпреки че американците плащат значително по-малко за гориво от хората в Европа, да речем. Защо тогава това е такъв проблем за жителите във водещата световна икономика?

Колкото и да скочи рейтингът на Барак Обама след убийството на Осама бен Ладен, очакванията на повечето анализатори са, че преизбирането му на президентския пост след 18 месеца ще зависи от две неща – бензина и работните места, пише ВВС.

И за Обама настроенията по бензиностанциите стават особено важни.

Цената на галон бензин (около 4,5 литра) в страната е средно 4 долара, което е само 11 цента по-малко от рекордните нива, достигнати в кулминацията на финансовата криза преди три години. Това определено не се нрави на американските шофьори.

Повишените цени влияели на ежедневното придвижване до работното място, на превозването на децата до училище, на седмичния пазар. И така се стига до лишения и до съкращения на разходите в други сфери, за да има пари за бензин. Което пък не е добра новина за крехкия възстановителен процес на американската икономика.

Ситуацията е толкова важна, че в САЩ почти няма новинарска емисия, в която темата да не е засегната. 

За сравнение в Европа, където акцизите качват цената за литър най-малко два пъти, гневът не е толкова осезаем, още по-малко би повлиял на изборни резултати (изключение от тази тенденция, разбира се е България бел.ред). Планиран протест заради високите цени на горивата във Великобритания през уикенда събра съвсем малко хора, посочват от BBC.

Така погледнато, американският бензинов гняв става още по-странен. И въпросът „защо?” е съвсем естествен. 

Може да се каже, че американците определено използват автомобилите си доста по-често в сравнение с европейците. И от тази гледна точка, болката от качването на цените на горивата би трябвало да е по-силна. Средното разстояние, което изминава американецът до работното си място всеки ден, е по-голямо от това за европееца, с изключение на работещите в Унгария и Румъния.

Задръстванията по американските улици обаче са по-тежки и по-продължителни. Тоест разходът на гориво е много по-висок.

Но бензинът в Съединените щати има и символично значение за местните жители. „Той в известен смисъл олицетворява мобилността, свободата на движение и личната свобода”, обяснява Дан Нийл от Wall Street Journal.

Така че гневът по-скоро е свързан с усещането за упадък и загуба на привилегия. Нийл констатира, че евтините горива са един от прерогативите на американската „империя” и затова американците свързват цените на бензина със способността на САЩ да налагат волята си над останалия свят.

„Освен това ние се ядосваме, защото хвърляме много пари в Близкия изток, създаваме си много врагове. В същото време защитаваме авторитарни управници в петролния регион и въпреки това цената на бензина ни се качва”, откровен е репортерът.

Това, че другите хора по света плащат много повече за гориво не било никакво успокоение за американците.

„Хората тук не знаят колко струва бензинът извън нашата страна. Ние сме много голям затворен вътрешен пазар. Не гледаме европейски футбол, не гледаме френски филми и в крайна сметка наистина не се интересуваме колко плащат европейците за техния бензин”, продължава с откровенията Дан Нийл.

Разсъжденията му по ситуацията включват и заключение, че в крайна сметка цялата инфраструктура на страната е базирана на „скандално” евтина енергия. „Къде живеем, къде играем, всичко това е изградено върху основите на евтините горива. И когато цената се качва, това прониква дълбоко до сърцето на американския начин на живот”.

Така твърдението, че в САЩ цените на бензина са на водещо място в доверието на потребителите към политиците, изглежда съвсем резонно. И със сигурност успешната операция за елиминиране на големия обществен враг Осама бен Ладен ще бъде на заден план при решението на избирателите за кого да гласуват през 2012 година.

Неслучайно републиканците обвиняват настоящата президентска администрация за качващите се цени. Демократите пък хвърлят вината върху големите петролни компании.

Но и двата лагера са далеч от истината, убеждава Джон Фелми, икономист от Американския петролен институт. Според него основният фактор за поскъпване на крайния продукт е растящата цена на суровия петрол.

Търговията върви на нива с 1,2 долара на галон повече в сравнение с август миналата година. Сходно е повишението при бензина за потребителите (от 2.80-2.90 до 4 долара за галон). Фелми обяснява този скок най-вече с растящото глобално потребление, особено в Китай и Индия, където все повече хора карат коли.

В тази връзка трябва да се отбележи, че таксите, налагани от федералното правителство на петролните компании, не са променяни от няколко години насам. Което малко или много сваля част от вината от плещите на Вашингтон.

В същото време по-високите цени качиха значително приходите на петролните компании – базираната в Тексас Exxon обяви приход в размер на 10,7 млрд. долара или скок от цели 69% в сравнение с предходната година.

А това логично предизвика вълна от недоволство сред шофьорите с изтънели джобове. А изтънелите джобове водят недоволни избиратели пред урните.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


284
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
274
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Британският (имперски) галон е 4.5 литра. Ползва се и в Канада. Американския е към 3.8.
273
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Нека да продължават да карат коли с 16V двигатели с 4.0 и нагоре кубика двигатели с разход от 10 литра и нагоре и ще се оплакват - те затова умните там отдавна слезнаха от SUV-тата и се качиха на Prius и ко. Такива новини от типа на CNN, FOX, NBC мисля, че освен презрение сред европейците, друго няма да предизвикат, това е новина за ограничените хамериканци!
272
0
 
4
 
! Отговори
ЕМо преди 13 години
За мене САЩ е страната на противоположностите - от една страна изключително умни и находчиви, прогресивни хора, които диктуват правилата в световен мащаб в почти всички сфери на обществото ни, малко средна класа и заможни хора със стил вкус и отворени към света и 90% немислимо ограничена ***.
271
0
 
6
 
! Отговори
ЕМо преди 13 години
Нация потребители. Не се интересуват от нищо, което става извън щатите! Долни лицемери! Никой не го интересува, че хората които им произвеждат айфоните, плазмите, найковете, храната... нямат и кола даже. Не стига че смучат 25% от изкопаемите горива на планетата на цена 2-3 пъти под нормалната за света, ами се и оплакват. И *** съответно пак им е виновен. Когато цената скочи в пъти при ония тексаски селянин - беше разбираемо... Смешковци
270
2
 
1
 
! Отговори
:) преди 13 години
imigrant se kazva tapako
269
2
 
2
 
! Отговори
писна ми преди 13 години
да го духат американците, да го духат турците , да го духа европаааа ...кой ли още не пратихте да го духа?! а вие какво правите всъщност ...само го лигавите май ! българина е това - на крив Х*Й космите му пречат. Хайде със здраве...отивам и аз да го духам ;) п.п емигрант в америка
268
0
 
0
 
! Отговори
тъпанар преди 13 години
Г-н василев , точно това направиха :)
267
0
 
1
 
! Отговори
тъпАнар преди 13 години
до деян Ню Йорк ... братле в НЮ има по 4.15 $ галон в асториа например...в бруклин също се срещана места !!!!
266
2
 
1
 
! Отговори
тъпанар преди 13 години
2500$ заплата. да ама пич , ти имаш ли идея какви са ти разходите и сметките ? и тук се плаща на всеки 2 седмици и ако не платиш режат ...! живял ли си някога в Щатите че да говориш кой , колко и защо?
265
0
 
4
 
! Отговори
до 262 преди 13 години
САЩ повече се интересуват от маковите полета в Афганистан, отколкото от петрола там.
264
0
 
2
 
! Отговори
Хейтър преди 13 години
Големи сте неграмотници от dnes.bg, да бяхте видяли колко е 1 галон поне.
263
1
 
3
 
! Отговори
Haco преди 13 години
Ей, много е лесно. Наместо да карате шестаци или осмаци и да не ви интерсува колко е средния разход. Може да вземете да карате 1.6 дизел (мощноста ще е поне като на шестака) и разхода да ви падне на 1/3 поне :)
262
1
 
3
 
! Отговори
Haco преди 13 години
Абе кво сте се задърляли за цената ? Дали галона е 4.5 (както е тук) или 3.7 както е в колониите ?!?! Един резервоар тук ми струва х2, така че немога да ви симпатизирам. Мога да ви дам един съвет. Спрете да карате *** 5 литрови лошо сглобени бараки. Как да го направите ? Оправете си качеството на бензина ! 70 Октана трябва да си останат в 70те. Карайте дизел. Успех :)
261
1
 
10
 
! Отговори
Ей преди 13 години
265. Тожва би било капитулация. Американеца не се предава. Бори се с всички трудности. Преодолява ги. Затова светът днес има копмпютри, програми, интернет,промишлени роботи, совалки, космически кораби до Луната, Марс и т.н.,бои, лепила, пластмаси, лекарства, храни. 80 % от световните постижения които ние ползваме днес - дължим на тях. Българинът е сомнамбул - не учи, не знае, не работи...просъни се за момент и вика - дайте ми...
260
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
264, ами да дойдат да живеят у нас?В някое село?Няма да ходят на работа, защото ще са безработни, децата им ще ги кара в друго по-голямо село училищния автобус, и въобще няма да им трябва бензин.Храната сами ще си я произвеждат, ще си светят на свещи и ще ходят пеш.Идилия!Ако не вярваш че е така-прочети стратегията на Вожда и Учителя за развитието на страната ни.
259
1
 
5
 
! Отговори
Ей преди 13 години
Спрете да сравнявате средния американец с капризна госпожица. Един пример от семейство в малък дву милионен град: Мъжът кара сина до училище-3 км, дъщерята до училище-2 км,отива на работа-25км, връща се-25км. Жената: отива на работа-16км,връща се-16км, прибира децата-5км, пазарува-3км. Общо в най-добрия случай 95 км. Сега добавете и факта че, няма трамвай, тролей, метро, автобус, маршрутки, влак... никакъв обществен транспорт. Тоест след кислорода бензина е втория най-важен жизнен фактор.
258
0
 
0
 
! Отговори
abc преди 13 години
za6toto sa tarikati :))) apyk i si proizvejdat. v evropa kato niama zaleji na neft 6te pla6tat pove4e :)
257
1
 
4
 
! Отговори
Червената помия преди 13 години
Сега ясно ли Ви е драги съфорумници, защо винаги се изнася демокрация в страни с нефт (Ирак, Либия), страни с цялата менделеева таблица в земите им(Афганистан), а в страни сато Сомалия ,където няма това, се пращат само конвои да охраняват корабите?За да могат да карат за по долар литъра приблизително бензина, при 2500 долара заплата.Кой каквото и да Ви говори за демокрация, калкулатора казва друго.Поставени в наши условия отдавна да са станали Народна Република ....
256
0
 
2
 
! Отговори
Californian преди 13 години
Абе тя що говориш глупости като гледам темата - в ню йорк някой каза 4,62тук по нашите земи е 4,20- 4,30 за галон което е малко повече от доларче за литър още се ядва ама ако стане като в България вече ще е много скъпо. Че 300-400коня ми колата как да я карам ако цените са като Българските...
255
0
 
1
 
! Отговори
Tzvetanov преди 13 години
Всъщност тази щекотлива тема за повишаване цените на горивото, става все по-актуална в целия свят. В САЩ, също напоследък се отбелязва скок на цените, които обаче не са достигнали онзи бум от 2009г. Условията на американски начин на живот, изразен в мобилност и начина на мислене за ограничение на личността, чрез скъпите горива се приема особено чувствително от шофьорите тук. Ако сравним заплата-гориво в България и САЩ, е видно, че разликата е осезаема. Един американски галон е 3,785литра.