Danone, Colgate, L'Oréal... Защо потребителски гиганти остават в Русия?

Правителството ограничи сделките, изисква 50% отстъпка за всяка продажба
15 фев 2023 20:43, Анисия Иванова
81
Danone, Colgate, L'Oréal... Защо потребителски гиганти остават в Русия?
Снимка: БГНЕС

Измина почти година, откакто Русия нахлу в Украйна, но купувачите в Москва все още могат да се сдобият с кисело мляко Activia и електрически четки за зъби Oral-B и почти цялата гама на L’Oréal. Някои продукти са останали от дните преди президентът Владимир Путин да изпрати войските през границата, но много стоки продължават да се доставят от американски и европейски компании с клонове в държавата парий.

И ако тези компании променят решението си да останат на фона на нарастващите правни и репутационни рискове, сега те имат друго предизвикателство: Кремъл оскъпява напускането.

Въпреки че няма западни санкции срещу потребителските стоки за ежедневна употреба, ограниченията за руските банки и физически лица направиха работата в страната по-трудна. Групи, които открито заявиха желанието си да останат, като Colgate, Procter & Gamble и L'Oréal, трябва да постигнат сложно равновесие: те трябва да защитят крайния си баланс и местния персонал, да запазят позиции на основен пазар, и да не се показват като морално компрометирани, дори когато плащат данъци на Кремъл.

Главният изпълнителен директор на Unilever Алън Джоуп, например, каза, че носи отговорност към 3000-те служители в Русия и че не иска четирите производствени обекта на Unilever в страната да попаднат в ръцете на прокремълски магнати или самата държава.

В четвъртък Carlsberg предупреди за риска руските власти да национализират даден бизнес, за да запазят работната сила на нивата отпреди войната, ако подозират, че предприятие умишлено е лишавано от стойност. В отговор на това твърдение говорителят на Кремъл Дмитрий Песков посочи действащото трудово законодателство за защита на работниците в Русия. „Това е дълъг процес“, добави той.

Тези предизвикателства помагат да се обясни защо обещаното напускане на много корпорации просто никога не се материализираха. Производителят на Strepsils Reckitt Benckiser заяви през април, че ще прехвърли собствеността върху руския си бизнес на трета страна или местни служители, но досега не е успял да го направи. Danone обяви напускането си през октомври, но все още не е намерила купувач. Производителят на тютюневи изделия Philip Morris International, който планираше напускане до края на миналата година, заяви, че все още се опитва да получи одобрението на Русия.

Малко компании са били толкова решителни като McDonald’s, която продаде руските си ресторанти през май, три месеца след началото на войната. Но подобен ход вече не е толкова лесен: има по-малко потенциални купувачи, които не са обект на санкции, а Кремъл има все по-малко желание да одобрява продажбите на западните компании.

"Колкото по-късно си тръгваш, толкова по-трудно е“, каза Наби Абдулаев, партньор в консултантската фирма Control Risks. Правителството ограничи сделките и сега изисква 50% отстъпка за всяка продажба.

Говорейки за допълнителните разходи за напускане, Песков каза, че „пазарът е такъв, какъвто е“ и добави, че „компаниите напускат в съответствие с конкретните пазарни условия“.

Друг фактор е, че тъй като икономиката на Русия не се представи толкова зле, колкото се очакваше миналата година – свивайки се само с 2,5%, все още могат да се печелят пари, поне в дългосрочен план. В четвъртък Unilever предупреди инвеститорите за финансовия риск, свързан с напускането на руския пазар. Отделно British American Tobacco увеличи прогнозите си за потенциални загуби, ако излезе от Русия.

За да останат и да се възползват от това, което все още може да се окаже печеливш пазар, компаниите извършиха маневри за ограничаване на щетите, предадоха властта на местните ръководители, спряха рекламата и инвестициите и проведоха одити на санкции, за да избегнат да правят бизнес с банки и лица в черния списък.

Въпреки че Unilever, Colgate и P&G защитиха решението си да предоставят само „основни или жизненоважни“ стоки на руския пазар, те все още не са уточнили доколко са стеснили асортимента си. За да избегне главоболието от справянето със санкциите, например, Unilever се ангажира да не изнася никакви приходи от Русия. Мат Клоуз, ръководител на отдела за сладолед, който продава Cornetto в Русия, каза, че стратегията е в процес на преразглеждане. „Бизнесът всъщност е бизнес със затворен цикъл“, каза той, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

Шефовете на компаниите също така мислят и за бъдещето. „Просто искам да дам възможността на наследника на моя наследник да направи този избор един ден, ако ситуацията в Русия се промени драстично и стане стабилна“, каза шефът на Carlsberg Сес Харт в имейл.

Някои екипи бавно започнаха да намаляват своите притежания. P&G, която има два завода в Русия, предостави правомощия за вземане на решения на местния персонал, който се отчита директно на главния оперативен директор. Тъй като продажбите в Русия се забавиха, тя намали броя на служителите в страната от 2500 на 1800 между 31 март и края на 2022 г. L'Oréal, която все още има 2500 служители в Русия, затвори магазини и намали доставките, но продължава да продава продукти за красота в страната.

Други изпълнителни директори проявиха изобретателност в оправдаването на продължаващите операции в Русия. Групата за сладкарски изделия Mondelez описа своите местни шоколади Alpen Gold и Milka като ежедневни продукти, без които руснаците не могат.

„Ние продаваме шоколад и бисквити“, каза изпълнителният директор Дирк Ван де Пут. „[В] много страни бисквитите са част от закуската. И така, ние чувстваме, че доставяме продукти на нормалния потребител в Русия."

Колкото и сложно да е напускането, оставането носи рискове. Френският производител на грах и царевица Bonduelle отрече твърденията през декември, че е доставял на руската армия консерви, след като снимки на войник, държащ продуктите ѝ, бяха публикувани в социалните медии. Инцидентът послужи като предупреждение за други западни компании, които все още работят в Русия.

Компаниите, продаващи храни или продукти за лична хигиена, също са изложени на висок риск да бъдат неволно въвлечени във военните усилия, особено ако Русия премине към „военна икономика“. Песков, говорителят на Кремъл, отрече компаниите да бъдат принудени да участват. Въпреки това, известия бяха изпратени до местоработите на хората по време на есенната мобилизация на 300 000 допълнителни войници, а мултинационалните компании загубиха работници заради наборна военна служба и имиграция.

Очакваното засилване на сраженията тази пролет вероятно ще добави корпоративни тревоги - както на място в Русия, така и в родните страни на бизнеса.

Рискът за репутацията при работа в Русия изчезна след първите два месеца от войната, каза Марк Макнами, директор за Европа в изследователската компания FrontierView. Но тъй като нещата вървят по начина, по който вървят, той подозира, че това няма да продължи.

„Всяко тримесечие виждаме компаниите да стават по-реалистични и да казват „дотук бяхме“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


81
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
0
 
0
 
! Отговори
!!! преди 1 година
Дано някой да се сети да направи пълен списък на попуярните марки, които все още работят с русия и да го публикува. Така всеки ще може по собствено осмострение да ги наказва или поощтрява, като съответно избягва да купува продуктите им или набляга на тях. Аз лично спирам да купувам всички от изброените в статията. Всеки си преценява за себе си.
59
6
 
4
 
! Отговори
Пич преди 1 година
Да поемат загубите и да напалват с 200. Всяка западна копания, която плаща данъци в Русия, финансира убийствата на украинци. Западните общества трябва да спрат да ползват стоките на такива компании и на практика да ги фалират.
58
0
 
7
 
! Отговори
Мен преди 1 година
я потниците цъкат минуси, ама пък не могат да кажат името на нито един широко разпространен качествен руски продукт, що така?
57
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
просто си гледат интереса и парите, не че нещо. ФАЩ колабира, Европа също.
56
2
 
4
 
! Отговори
Дарвин преди 1 година
Щото трудът и ресурсите са на цени като в държава от третия свят. Каквато е.
55
0
 
1
 
! Отговори
Статистик преди 1 година
До 44 Анонимен 4 за, 2 против До 41 Анонимен. . . парфюН . . . се пише парфюм! Учи български за да те разбираме! _______________________ 50% неграмотни за парфюН! Браво на нацията! Бием света по грамотност!
54
6
 
12
 
! Отговори
60 преди 1 година
Точно така! Всеки знае, че руските продукти са изобилни и качествени и застрашават някакви измислени брандчета като Лореал и Карлсберг! Този необятен пазар на крепостници ще преобърне световната икономика и ще ни залее с най-висококачествени стоки от всякакви отрасли. Any day now.
53
3
 
4
 
! Отговори
men преди 1 година
До Анонименми хайде де - посочи един хубав руски крем за лице, който масово се предпочита от руснаци и чужденци?
52
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 60, ама то руснаците не им дават да напуснат, не четеш ли какви мерки са взели, всяка компания, която иска да напусне продава активите си на 50% от стойността им. Това ми звучи доста ограничаващо. При такава оферта малко ще си тръгнат.
51
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Интересно, ама за какво са им на руснаците тези гадни западни компании?! Те нямат ли си кремове, четки за зъби и тн? Руската империя си е абсолщтно самодостатъчна.
50
1
 
4
 
! Отговори
мен преди 1 година
До Анонименкажи им едно нещо което е направено от простия пиянгур-*** е широко разрпостранено, работещо и качествено?
49
2
 
7
 
! Отговори
АНГЕЛ преди 1 година
Русия ясно заяви! Изоставите си бизнеса и си тръгнете. Всички ваши активи ,сметки ,имоти и прочее ще бъдат конфискувани. Ето например 14 хиляди обекта Макдоналдс бяха конфискувани и продадени на Руската фастфууд верига Дядя Ваня !
48
12
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото ги е страх, че ако се изнесат, руснаците ще открият, че могат да си живеят прекрасно и без техните скъпарски маркови изделия и даже ще почнат да си ги произвеждат сами. А после ще е много сложно да се върнат, ако не и невъзможно. Как да загубиш такъв необятен пазар като руския?
47
3
 
12
 
! Отговори
Някой преди 1 година
Това е само театър! "Трудности с напускането"! Ами да вземем впредвид например Майкрософт. Напуснаха, и после се върнаха. Трудности? Не! Алчнност! И то не е въшросът само в санкциите срещу Русия. Спомнете си за Гугъл и Хуавей. Самите Гугъл създадоха G-Space за да не изгубят пазара. Няма вариант човек да бъде логнат в Гугъл и Гугъл да не знаят с какъв смартфон и кой модел се е логнал. Това е то- На нас ни измъкват последните стотинки от джоба, докато корпорациите трошат пари без да им пука за нищ
46
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Компаниите трябва да напускат в съответствие с конкретните пазарни условия. Щом не напускат, а остават, значи конкретните пазарни условия в Русия са отлични.
45
5
 
15
 
! Отговори
до малоумник 52 преди 1 година
Редно е също запада да спре да купува всичко излязло от Русия, а не само да замазват очи лицемерите с газ и нефт, продукти от които знаят, че ще си изкарат печалбите двойно от народа, и да видиш тогава колко бързо ще фалира прехвалената западна икономика.
44
12
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Руснаците ще си купуват каквото искат и правят каквото пожелаят защото си нямат господари. Те пет стотинки не дават затова кой какво смята на запад.
43
5
 
14
 
! Отговори
Защото преди 1 година
За тях най-важното са парите ! Аз пък след тази статия минавам на друга паста за зъби !
42
11
 
15
 
! Отговори
Антипутиноид преди 1 година
Редно е руснаците да се покажат, че не са лицемери, и сами да спрат да си купуват стоки от западни компании. И пропагандистите, дето се пенят всеки ден по РоссияТВ и 1ТВ да викат че Путин е велик, да се откажат от имотите си в Западна Европа и да си приберат децата от Лондон и Ню Йорк.
41
18
 
15
 
! Отговори
Алекс преди 1 година
Бойкот на всички компании,които са останали в Русия и печелят кървави пари.