Забраната за стари коли в центъра на София: Няма модел, който да изчисли ефекта

Повишение на доходите е най-добрият стимул за обновяване на автопарка
5 дек 2023 20:30, Анисия Иванова
37
Забраната за стари коли в центъра на София: Няма модел, който да изчисли ефекта
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

За въведената зона, ограничена за по-стари автомобили в столицата, липсва изследване на очакваните ефекти и контрол за спазването. Най-добрият стимул за подновяване на автопарка е чрез повишаване на доходите и по-добър обществен транспорт. А у нас липсва контрол над поддръжката на стари автомобили и ремонтната дейност, извършвана върху тях, това коментира Веселин Грозданов, преподавател във висше транспортно училище "Тодор Каблешков", в предаването "Бизнес старт" с водеща Роселина Петкова.

За въведените ограничения за влизането на автомобили с високо отделяне на емисии в центъра на София липсват изследвания за ефектите, които се очакват, но тази мярка е въведена в много градове в Западна Европа и дават добри резултати, каза Грозданов.

Мярката няма да намали само количеството фини прахови частици, но и натоварването на пътнотранспортната мрежа и произшествията. Гостът обясни, че ограниченията са за коли от българска екологична група 1, като те не съответстват напълно с евространдартите. Той допълни, че в Западна Европа е въведено по-организирано. Като у нас не е сигурно колко от ограничените автомобили преминават през новата зона, а и липсва контрол за упражняването на тази мярка.

Евентуално удължение на срока на зоната би било на политическа основа, тъй като липсва метод за изчисление на ефективността от забраната на старите автомобили, каза гостът.

Най-добрият стимул за обновяване на автопарка е повишение на доходите на гражданите, като гостът допълни, че когато голяма част от населението разчита на минималната работна заплата не може да се изравним със Западна и Централна Европа. Друг стимул е подобряване на обществения транспорт и междуградския ЖП превоз. А за постигането на устойчива екологична ефективност не би била възможна в краткосрочен план.

Грозданов смята, че тук контрола на автомобилите не се осъществява. Той допълни, че много коли са непочистени, използват нискокачествен петрол, не сменят гумите си навреме и липсва контрол при годишните технически прегледи. Също така липсва и контрол върху ремонтите.

"(Стари) и дори и по-нови автомобили се ремонтират в малки гаражи, някой е решил, че иска да бъде майстор, дали има необходимото образование; има гараж, прави си сервиз и започва да извършва ремонтни дейности. Сервизни книжки не се попълват; И в сервизните книжки този, който е извършил ремонта, да слага подпис и печат и да носи отговорност за извършените дейности“, каза гостът.

Предложението за вноса на автомобили от вторичния пазар от чужбина, да се облагат с допълнителна такса, като средствата от таксата да влизат във фонд за стимулиране закупуването на електромобили. Гостът обясни, че хората, управляващи стари автомобили, продължават да закупуват и да управляват такива, поради финансова невъзможност да закупят нов.

"Да взимаме от по-бедния, за да даваме на по-богатия смятам, че е малко несправедливо, ако управлявам стар автомобил, не е защото искам да управлявам ретро автомобил, а защото нямам средства да си закупя този автомобил (нов или електрически); И когато ме обложите с едни допълнителни 500 лева, аз няма да сменя старите гуми, няма да сменя маслото“.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
2
 
! Отговори
Шопендар преди 5 месеца
Нищо ново у нас.някакви хора отчитат дейност,и се правят че работят.същата работа с безплатните пелетни уреди.някой е напълнил гуша,а че са *** и хората купуват пелети и мръзнат.
33
0
 
0
 
! Отговори
Joko преди 5 месеца
Няма нужда да даскал в Тодор Каблежков за да си наясно , че това ограничение няма да даде никакъв положителен резултат. Ограничението включва сравнително малък процент оттериторията на града. Ще увеличи задръстването по другите улеварди ( напр. Сливница). Това ще доведе до увеличаване наемисиите , които при всички случаи ОСТАВАТ НА ТЕРИТОРИЯТА НА града !
32
1
 
3
 
! Отговори
пипи преди 5 месеца
Дву ауспеховите аутомобили изобщо не пушат,нали!
31
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Връщат се столичаните в повече на село и София ще стане отновоекологичен град!
30
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
да разширят улиците в центъра или да ги направят пешеходни зони или - или
29
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Старите автомобили не са лоши, ако, са поддържани от стопаните си добре. Но, като се загледа човек по софийските улици какви "локомотиви" се движат - ум да ти зайде. Някой да е чул, автомобил на ГТП в техническите пунктове да е спрян за завишени изгорели газове !!! Такъв случай у нас има ли.
28
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Това е все едно да разделиш общ басейн на пикаещи и непикаще с една лента по средата
27
0
 
6
 
! Отговори
Модела преди 5 месеца
Абе важното е да има едни глобички.....
26
1
 
6
 
! Отговори
РАЯ преди 5 месеца
и тогава, като няма модел - как измерваме и нужно ли е това неудобство на хората и блъскане на бедните по тоя ужасен начинпрестъпници
25
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Образованите глyпeндepи, а преди тях kyxитe мутри, въвеждат забрани, повишават глоби и данъци, но никога не си правят труда да разработят модел, който да изчисли ефекта от замисленото. След години се установява, че всяка тяхна реформа е пунта мара. Избираме ги, за да страдаме от тяхното управление.
24
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Интересувам се кола 1993г с газова уредба,ще замърсява ли повече от дизел или бензин 2010г,за един прЕател питам?Господа,хайде малко мисъл да вкараме,а не да сме герои на Доньо Донев.
23
13
 
2
 
! Отговори
преди 5 месеца
Слизай от таратайкатаааа, искам да дишАААМ! Аз си карам големия автоматик заслужено съответно на развитието ми и израстването ми в корпоратива. Ако ти е малък дохода то вината е само в теб че не си повишил уменията си и не иокриваш търсенето на пазара.
22
18
 
2
 
! Отговори
Алекс преди 5 месеца
Такива зони вече съществуват в много градове и доказано работят добре.И в София ще проработи.Мрънкачи ще има ,но мярката трябва да се прилага решително.Здравето на хората е най-важното.
21
0
 
0
 
! Отговори
ДТЕБВГЗ преди 5 месеца
До Теб да те ЕБВГЗИзвинявай, не е било насочено към теб, но щом така си го приел....здраве да е
20
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Как ли пък ще оставя вечният автомобил Мерц 124 2,5 ТД за някой съвременен пластмасов таралясник !
19
0
 
12
 
! Отговори
крундел преди 5 месеца
прахоляка е предимно от варовиковият трошляк дето го ползват за по-евтино като пълнят всичко с него, непочистените и неизмити улици с разбит асфалт от строителите подпомага фпч, забраните от този тип са неумни, защото центъра на София все още е в атмосферата на планетата Земя, както и ТЕЦ-овете и китай, индия и африка, както и САЩ, така, че отделянето на прах и въглероден диоксид ще си е същото...А, да няма стари, има неподдръжани коли, доста нови пушат, все едно на гуми карат, а са 5 годишни
18
0
 
6
 
! Отговори
Хари преди 5 месеца
Собствениците на новите електрички, масово купуват генератори на бензин, така в багажника хем колата,хем и метлата да могат да не се виждат лай...
17
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
добре че само колите замърсяват а че внасяме *** за горене - виж това не е важно- дай да острижеме народа "за негово добро"
16
0
 
7
 
! Отговори
Марко преди 5 месеца
И със стари коли , а и с нови такива в центъра на София,пак ще лапат и дишат отровния въздух до припадък и откат!
15
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Целта е просто да се изритат по бедните за да има паркоместа за ново и старобогаташите,честита ви промяна паветножълти ,сега е само от 1 група - но засега.А колите на газ никой не промъцва - по вредни ли са ,по еко ли са?