Какво да знаят шофьорите след въвеждането на екостикерите?

Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите коли
2 юли 2021 11:20, Анисия Иванова
109

От 12 юли започва издаването на екостикери за всяко превозно средство до 3,5 т. Той ще определя до каква степен автомобилът замърсява въздуха.

Александър Костадинов от УС на Асоциацията на автомобилните производители обясни в студиото на "България сутрин" какво налага въвеждането на екостикерите.

"България е една от страните с най-мръсен въздух. Световната банка е правила сериозно проучване, което потвърждава, че основен генератор на замърсяване е транспортът. Европейската комисия втори път завежда дело срещу България заради мръсния въздух. Над 1500 души годишно умират преждевременно вследствие на мръсен въздух", коментира той.

Още по темата

Костадинов посочи, че занапред ще се дава стикер на всеки автомобил по време на годишния технически преглед. Това ще става в зависимост от неговия евросертификат и газовете, които изхвърля автомобилът. Ще има 5 категории. Последната пета категория ще получават електрическите стикери или пълните хибриди.

"Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите автомобили в дни, в които въздухът е много мръсен. Към днешна дата няма 100% ограничение на такъв тип автомобили. Всяка община определя района, в който ще налага ограничения. В София системата ще се прилага от средата на следващата година", каза още експертът пред Bulgaria ON AIR.

Костадинов отбеляза, че ще има допълнителна такса заради въпросния екостикер. Тя обаче ще бъде от порядъка на 5-6 лева.

"Автомобилите с газови уредби ще получат екостикери на база работата на бензиновия двигател. Когато минават годишен технически преглед, трябва да работи само бензиновият двигател, за да се измерят отработените газове. Има тип легенда, че автомобилите с газови уредби не замърсяват въздуха - замърсяват, но по-малко", разясни той.

А ако даден автомобил не отговаря на стандартите, той не би трябвало да премине успешно годишния технически преглед. Стикерът няма общо с преминаването на техническия преглед, стана ясно още от думите на Костадинов.

"Един дизелов автомобил гори по-малко и изхвърля по-малко въглероден двуокис, но за сметка на това изхвърля много повече азотни окиси, отколкото един бензинов двигател. Въглеродният двуокис е лош за природата, азотните окиси са лоши за хората. Над 75% от автомобилния ни парк е над 15-годишен. Последиците от този остарял парк са видими всеки ден. България в този тип категория е на челните места", подчерта гостът в студиото.

И отбеляза, че дефицитът на чипове за автомобилите ще доведе до това да не могат да бъдат произведени няколко милиона. Очаква се ситуацията да се нормализира в края на годината. Възможно е да бъде удължен срокът за доставка на някои автомобили.

"Цената на употребяваните автомобили от Западна Европа расте. Факт е също така, че сроковете за доставка на някои автомобили са удължени. В никакъв случай няма да се наложи да чакаме за автомобили с години", изтъкна Костадинов.

Той е на мнение, че се извършва "тиха революция" в автомобилния сектор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


109
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
95
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Защо колите на бензин, колите на газ с работещ катализатор получават по-долна категория от пушлявещите дойчивски дизелаци с избит DPF??? Защото били "по-нови"? Това ли ви е "честната" система за определяне на изгорелите газове, според "реалните изгорени газове"? Според годината на производство? ЕТО ЗАТОВА чист въздух в България няма да има никога! Защото я обърнахте в клоака за изтърбушени хитлеристки пушилници!
94
0
 
3
 
! Отговори
така така преди 2 години
ей така герб и бсп играят заедно подкрепяни от дпс
93
0
 
4
 
! Отговори
асо преди 2 години
Това няма да сработи, колите не са основен замърсител. На гетата каквъв екостикер ще сложат? Хвърлят прах в очите на невежите.
92
0
 
2
 
! Отговори
джо преди 2 години
От писаното в статията е вярна само датата. Проблемите с колите ще нараснат лавинообразно. Особенно бензиновите с монтирана газова уредба ,защото при работа на газ се влошават характеристиките на катализатора. А внедряването на новите стикери си е жива кражба. Типична гербаджийска кражба, защото какви стикери щесе слагат на ремаркета и полуремаркета , те от коя еконорма са????? Или просто нашата "приятелска фирма да си гепне едни пет кинта оторе. А балъците да духат супата.
91
0
 
2
 
! Отговори
Власт и пари имащите преди 2 години
се дразнят,че колони пърдящи драндулети задръстват кръстовищата.Така техни високи превъзходителства и благородия не могат бързо да се придвижват,а няма как да се качват по простосмъртните,да ги смачкват и изхвърлят от пътя.И тука на помощ идва "науката".Спираме старите коли,защото са вредни,тоест грижим се за здравето ви.Е,като нямате пари за нови,ползвайте градския транспорт.Нищо,че това са данни от други страни,преди 2-3 г.се установи,че у нас колите са виновни за до 20% от лошия въздух.
90
1
 
4
 
! Отговори
Факт преди 2 години
Много се плюе по дизеловите автомобили, но е факт, че освен азотните оксиди, бензиновите с нищо друго не замърсяват по-малко от дизеловите. Точно азотните оксиди станаха проблем в Германия и някои други държави в Западна Европа и затова започна кампанията срещу дизеловите коли. В България няма проблем с азотните оксиди. Единственото наднормено замърсяване в България е с ФПЧ от печките за отопление.
89
2
 
2
 
! Отговори
Факт преди 2 години
Принципно най-много замърсяват ел.коли за целия си жизнен цикъл. В София една ел.кола замърсява с ФПЧ на 96% от бензинова или дизелова кола. Замърсяването идва от неизмитите улици, но се приписва на автомобилите.
88
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези екостикери са ни прощален подарък от мутрите от ГЕРБ, както и повишените цени на парното, тока, газта,...
87
4
 
7
 
! Отговори
ЩОТО... преди 2 години
НЯМА НИКОЙ НА ПЛОЩАДА... ЗА ТВА!И ГЛЕДАЙТЕ - УЖ НОВА ВЛАСТ, А СИ Я КАРА ПО ОСНОВНИТЕ ОПОРКИ - ВДИГНА ПАРНОТО, ТОКА, КОВИД ДАЛАВЕРАТА ПРОДЪЛЖАВА, ЕВРОЗОНАТА, ЕКОСТИКЕРИ, ВЪГЛЕРОДНИ ЕМИСИИ.. ПОСЛЕ НЯМАЛО КОНСПИРАЦИЯ...
86
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
НЕ ЗНАМ ВЕЧЕ С ТАЯ КОЛА КАКВО СТРИГАНЕ МЕ СТРИЖАТ... ТО БИВА... А СИ Я ЧУПЯ ПО "МАГИСТРАЛИТЕ" И ДРУГИТЕ "ПЪТИЩА'..
85
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А някакво данъчно облекчение и субсидии за закупуване на хибриди и електрички няма ли да има? Или целта пак е увеличаване на глобите и прецакване честните на пецаканите, че тия дето крадат не карат 20г. бараки.
84
0
 
2
 
! Отговори
българин преди 2 години
До: номер 89 Напълно съгласен!
83
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Поредната голяма лъжа. В България автомобилите замърсяват пренебрежимо малко, за разлика от Западна Европа. Ако ще да се спрат всички автомобили в България, от ЕС пак ще ни глобяват заради замърсения въздух. Имитация, че нещо се прави за по-чист въздух, а тровенето продължава.
82
0
 
12
 
! Отговори
240 тъпака преди 2 години
Шофьорите трябва да знаят, че има поне 240 ***$ака, които приемат *** правила и закони. Има по-нови коли които пушат като кюнци, ние въвеждаме стикери според годините на колата. А защо няма и за камиони и автобуси. Като мине един Камаз на строителна фирма по улицата и "оправя" всички еко норми.
81
1
 
17
 
! Отговори
Реалист преди 2 години
Преди в София работеше Кремиковци, ТЕЦовете бяха на мазут, сега няма Кремиковци и ТЕЦовете са на природен газ, как така сега е по мръсен въздуха от тогава? Всъщност новият еко стикер с какво ще помогне на чистотата на въздуха, освен на банковата сметка на някого?
80
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А нещо за качеството на горивото в България да споменем, а??Че ти запушва системите за отрицателно време и дори едногодишна кола пуши като 30 годишен трактор.......
79
10
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако демокрацията не ни беше съсипала може би нямаше да караме коли на 30 години. Нови коли карат само престъпниците и говорим за коли, не за Тойота, Хюндай, дачия и други тоалетни.
78
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако демокрацията не ни беше съсипала може би нямаше да караме коли на 30 години. Нови коли карат само престъпниците и говорим за коли, не за Тойота, Хюндай, дачия и други тоалетни.
77
3
 
22
 
! Отговори
Еколог преди 2 години
Хайде малко по сериозно ...... въздуха е мръсен да .. спор няма...ако спрем да горим *** на Европа ...ще стане доста по чист...ако се мият улиците всяка сутрин или поне през два дена....също ще е чист !!!! Но това с автомобилите е пародия с цел бързо пълнене на хазната примерно....или облагодетелстване на някои фирми....как да е далаверата си е отявлена....,!!! Заклет враг съм на дизела ....но да удрят...така хората които не могат да си позволят по нови коли....е меко казано комично ...!!!!
76
2
 
18
 
! Отговори
софиянец преди 2 години
И на общинските автомобили ли ще слагате такива екостикери и няма да ги пускате в центъра на София? Питам, щото много ме съмнява.Всяка сутрин минавайки покрай Централна Гара в София виждам един камион с надпис "Авариен", който пуши като пернишка печка на ***. Той сигурно е ЕВРО8 стандарт и задължително е минал на преглед? Виждал съм и коли с пропуск от Центъра за Градска Мобилност на по 20 - 30 години, олющени и ръждясали, пак в центъра на града...