Отпада допълнителната такса за транзит на руски газ. През октомври Народното събрание изненадващо прие такса за вноса и транзита на руския газ през системата на България, която трябва да се поеме от руската "Газпром". Срещу тези планове обаче възрази Унгария, която подаде жалба в Брюксел. Онзи ден оттам официално заплашиха, че ще ни сложат вето за Шенген, ако не премахнем въпросната такса.
"Още, когато беше въведена тази такса, коментирах, че това е пълна излагация и няма абсолютно никакъв начин тази такса да бъде събрана. Поддържам своето мнение от самото начало - това никога не е било планувано - да бъде събрана, целта беше да се вкара "Булгартрансгаз" във фалит, а след това да се приватизира. В същото време да се направи едно фалшиво балансиране на бюджета, като се покажат някакви приходи от 2,5 млрд., които да оправдаят определени разходи", каза бившият енергиен министър Росен Христов в студиото на "Денят ON AIR".
Той припомни, че все пак таксата, която е трябвало "Булгартрансгаз" да плаща, е била прехвърлена на Митниците.
"След това стана ясно, че няма как и Митниците да я събират. Оттам беше свалена приходната част в бюджета, докато не дойде времето, в което да бъде изцяло отменена. Щетите обаче са вече нанесени. Ние сме в изострени отношения и със Сърбия, и с Унгария. Разбира се, и гърците скочиха. Показахме на цяла Европа, че сме неадекватни и че на нас не може да се разчита. В момента "Булгартрансгаз" дължи 250 млн. лв. и се търсят счетоводни схеми така, че да не ги дължи", допълни Христов в ефира на Bulgaria ON AIR.
По думите му "Булгаргаз" масово губи пазарен дял в България.
"Единствената причина за това може да бъдат конкурентни доставки на газ от Русия, тъй като само от тях газът може да бъде на по-ниски цени от "Булгаргаз". Очевидно посредниците са на преден план. Това е системна политика на "Продължаваме промяната". Те още при предишното си управление докараха посредниците, спряха евтиния газ от "Газпром", започнаха да купуват по-скъп, сега в момента вървят подобни схеми така, че държавното предприятие да не може да печели, а да печелят частни фирми", подчерта бившият енергиен министър.
Росен Христов е категоричен, че договорът с "Боташ" е много важен стратегически: "Боташ" няма регистрации в България. Ако иска да влезе на българския пазар, отговаряйки на всички условия, би трябвало да го допуснем. "Булгаргаз" в момента води супер пасивна политика, вместо да търси нови търговски партньори и да продава газ на международните пазари. Това е супер странно, не знам защо го прави, не знам защо министерството не управлява "Булгаргаз" по подходящия начин."
Той е на мнение, че "Булгаргаз" има проблем с кадрите и има нужда от експертна помощ.
"Българска фирма няма капацитет да управлява "Лукойл" - никой в България не е управлявал рафинерия, това е един много сложен обект, който иска експертиза, която ние никога не сме имали. Тя може да съществува само при стабилен договор за доставка на суров петрол. И наистина говорим за стабилни доставки, без прекъсване, както и да са на конкурентна цена", добави Росен Христов.
Бившият министър поясни, че при неадекватно управление от печеливш този бизнес може да стане губещ.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.