Новите и алтернативни методи за разплащане онлайн като дигитални портфейли стават все по-популярни сред българите, особено сред младите. Въпреки това повече от половината от анкетираните в България споделят, че изборът им за място на пазаруване онлайн се определя основно от това колко сигурен е уебсайтът. Две трети от респондентите казват, че се чувстват по-спокойни, ако пазаруват от бизнеси, които активно промотират начините, с които правят плащанията си безопасни. Около 50% от анкетираните смятат, че хората трябва да бъдат много внимателни, когато въвеждат данните си онлайн. Това каза Иван Петров, генерален мениджър на Paysafe в България, в предаването „UpDate“ с водещ Елена Кирилова.
През септември компанията публикува ежегодния си доклад „Inside the Wallet“ за нагласите на българите относно начина, по който те харчат парите си в дигиталното пространство.
Това е много интересен доклад, който публикуваме вече над 5 години, и всяка година в него участват над 1000 български граждани, представители на различни поколения. С него следим тенденциите, които се налагат на българския пазар. Смятам, че успяваме да уловим някои нюанси, свързвани с новите технологии и изкуствения интелект. Като цяло няма големи изненади.
Макар дебитните карти да остават предпочитания метод за разплащане сред българите, алтернативните онлайн плащания са все по-популярни.
Внедряването на новите разплащателни методи се дължи основно на младите потребители, които много по-отворени към новите технологии. Петров заяви, че 27% представителите на Поколението Z (бел. ред. родените между 1997 и 2012 г.) и милениалите (бел. ред. родените между 1981 и 1996 г.) използват все по-често дигитални портфейли като Apple Pay и Google Pay, а 14% от тях разполагат и боравят с криптовалути. Гостът каза, че за да привлекат по-възрастните, тези финансови компании, трябва да направят необходимото, за да обяснят подробно как работят и какво предлагат.
Въпреки това сигурността остава на водещо място. Респондентите в доклада на Paysafe заявяват, че са по-спокойни, когато пазаруват от бизнеси, които споделят как правят плащанията си безопасни. Гостът изтъкна, че 17% от анкетираните са готови да оставят покупките си настрана, ако нямат гаранции, че сайтът, от който пазаруват, е безопасен.
Изкуственият интелект също навлиза в сферата на онлайн плащанията.
Иван Петров каза, че потребителите могат да се доверят на изкуствения интелект при транзакциите, които изискват предоставяне на лични данни, защото те имат регулаторна защита в рамките на ЕС.
Всякакви приложения на изкуствения интелект трябва да предоставят метод, с който да се обясни за това, което той прави и как взема решения.
В доклада на компанията е отделен и сегмент с предизвикателства. Изследването показва намаляване на способностите на българите за спестяване, което е „обезпокояваща тенденция“. Гостът каза, че 39% успяват да спестят по-малко от 6% от доходите, а 15% изобщо не успяват. Освен това ¼ от анкетираните българи нямат никакви спестявания, което е най-високото ниво в ЕС.
Спестяванията на българите се стопиха.
Въпреки това българинът е оптимист за финансовото си положение, особено представителите на Поколението Z и милениалите, които започват от ниско равнище на първоначалните си доходи. Иван Петров прогнозира, че в доклада за следващата година ще се ще затвърдят някои от тенденциите, които виждаме през последните години
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.