IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

КЗП откри нелоялни практики при отпускане на кредити от банките

Те са открити във всички банки у нас

БГНЕС

БГНЕС

Проверка на Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи редица неравноправни клаузи и прилагането на различни нелоялни търговски практики от страна на банките в договорите им за предоставяне на потребителски кредити.

От комисията подчертават, че са проверени всички банки в страната и неравноправни клаузи са открити във всички изследвани договори за потребителски заеми.

Сред нарушенията са:

- Събиране на непрозрачни такси и комисионни

Банките включват забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисионни, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит. ∙Освен това банките задължават потребителя да спазва специфични и едностранно наложени процедури, които са незаконосъобразни, за да се ограничи правото си на отказ.

- Обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права

Въведени са клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.

- Нарушение на принципа за уведомяване на потребителя

Липсват задължения за банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие.

- Несправедливи условия за предсрочна изискуемост

Допуска се възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.

- Ограничаване на възможността за електронна комуникация

Необосновани задължения към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация.   

След направените проверки и установените нередности КЗП е препоръчала на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите. Комисията има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките ѝ, посочват от КЗП.

За установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди, които целят преустановяване на нарушенията и забрана за тяхното бъдещо извършване. Едновременно с това на нарушителите предстои да бъдат наложени имуществени санкции за всяко извършено от тях нарушение, се казва в съобщението на КЗП.

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата