През декември 2024 г. месечната инфлация, измерена през индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 0,4 на сто, а годишната - 2,2 на сто, съобщи днес Националният статистически институт (НСИ).
Инфлацията от началото на годината (декември 2024 г. спрямо декември 2023 г.) е 2,2 на сто, а средногодишната инфлация за периода януари 2024 - декември 2024 г. спрямо периода януари 2023 - декември 2023 г. е 2,4 на сто.
Средногодишната инфлация, измерена през хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за периода януари 2024 - декември 2024 г. спрямо периода януари 2023 - декември 2023 г,. е 2,6 на сто.
През декември 2023 г. месечната инфлация, измерена чрез ИПЦ, беше 0,3 на сто, годишната - 4,7 на сто, а средногодишната - 9,5 на сто, сочи справка в НСИ. Средногодишната инфлация за периода януари - декември 2023 г. спрямо периода януари - декември 2022 г., измерена чрез хармонизирания индекс на потребителските цени и (ХИПЦ) беше 8,6 на сто.
ХИПЦ е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС и е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната, който предвижда, че размерът на инфлацията не може да надвишава с повече от 1,5 процентни пункта размера на инфлацията на трите държави членки с най-добри показатели.
Вече деветнадесети месец годишната инфлация (ИПЦ) в България е едноцифрена с тенденция към намаление, сочи справка в НСИ. През юни 2023 г. тя стана едноцифрена (8,7 на сто) - за първи път от януари 2022 г., когато бе 9,1 на сто. Пикът на инфлацията в страната беше през септември 2022 г., когато на годишна база тя достигна 18,7 на сто (ИПЦ).
Увеличение на цените на стоките и услугите
През декември 2024 г. цените на стоките и услугите са се увеличили в следните потребителски групи: Развлечения и култура с 5,9 на сто, Транспорт - с 1,3 на сто, Ресторанти и хотели - с 0,7 на сто, Разнообразни стоки и услуги - с 0,6 на сто, Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,4 на сто, Здравеопазване - с 0,4 на сто; Съобщения - с 0,3 на сто.
По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи: Облекло и обувки - с 1,3 на сто, Хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,6 на сто, Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - с 0,1 на сто, Алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1 на сто.
Без промяна остават цените на услугите в група Образование, предаде БТА.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.