След влизането ни в Шенген има ръст на ранните записвания за летния сезон по българското Черноморие. Основните пазари, на които ще се разчита, са Полша, Чехия, Великобритания и Германия.
Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, заяви в студиото на "България сутрин", че ще имаме ръст на туристите, макар и не много голям.
"Записванията започнаха добре, сега има едно плато, браншът се надява в последните месеци да се отпуши. Не може да се каже, че сме загубили германските туристи. Германия е в рецесия, войната звучи, че все едно е до нас... Спадът се компенсира. Има ръст от страна на държавите от Централна Европа и Великобритания", обясни Дучев.
Пред Bulgaria ON AIR той прогнозира, че цените ще нараснат минимално. Масово очакванията са, че ще има повишение с около 10%. То е съвсем логично, каза Георги Дучев и допълни: “У нас хотелиерите все още удържат цените да не се увеличат с шокови темпове. Ръстът на оперативните разходи на хотелиерите средно е около и над 20%. Разликата се обира от маржа на печалбата на хотелите”.
Ще има ли кой да обслужва туристите?
"С ръста на заплатите хотелиерите опитват да решат проблема с липсата на работна ръка. Все повече намаляват хората, които искат да вършат физически труд. Хора ще има, но при едни ще има повече, при други - по-малко. Добрите хотелиери ще могат да осигурят съответните възнаграждения", смята Дучев и уточни, че проблемът с работните визи за граждани от трети страни е свързан до голяма степен и с липсата на ресурс в администрацията ни.
Иначе търсим кадри от цял свят: Непал, Индия, Египет, Турция, внасяме кадри дори от Германия и Италия. Основно се търсят камериери, сервитьори, готвачи. В много от хотелите работят бригади от турски готвачи, стана ясно още от думите на Дучев.
Кадри трябват не само за хотелите, но и за заведенията, както и фирмите, които обслужват ваканционните апартаменти.
Експерта е на мнение, че качеството на българските хотели е високо и западноевропейско ниво.
Издишаме в рекламирането ни като дестинация
"Проблемът се корени доста години назад. Новият състав на министерството го заварва. Все още не сме се срещнали с министър Боршош. България няма достатъчно средства за реклама. От друга страна, спорно е колко ефективно се влагат в реклама средствата, които са отделени. Продължаваме да разчитаме на инерцията в туризма", посочи още Дучев.
Гледайте видео с целия разговор.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.