Страната ни е на първо място по опасно шофиране в Европа според най-новите данни от Европейския съвет за безопасност на транспорта. В класацията попадат още съседните страни Румъния и Сърбия, както и държавите Латвия и Хърватия.
През 2023 година страната ни регистрира 526 смъртни случая. Това е със 79% повече от средното за ЕС.
"Като необичаен случай съм виждала управление на автомобил с над 7 промила алкохол в кръвта от човек, зависим от алкохол", каза адвокат Силвия Петкова.
Според нея основните причини за тежките катастрофи са превишената скорост и неправилните действия на водача. „Има противоречива сигнализация на пътните знаци и маркировката, което допълнително може да обърка водачите", допълни юристът.
„Не мисля, че са необходими законодателни промени. В последните 20 години наблюдаваме размера на наказанията за пътни престъпления, но виждаме и увеличение на броя на катастрофите и на жертвите. Наказанията на виновните шофьори са справедливи и адекватни", заяви адвокат Петкова.
„Пътищата не са в добро състояние, наклоните по завоите са обратни и има дупки дори на магистралите", каза шофьор пред NOVA.
„Много хора нямат опит да шофират в тежки метеорологични условия например или по магистрала с висока скорост например", заяви друг водач.
Трети смята, че някои управляват коли след употреба на алкохол и наркотици. „Тротинетки по тротоарите, колела – всеки си кара и минава откъдето си иска", заяви шофьор.
„Много често се случва да бъда засичан на пътя, да ми отнемат предимството", заяви шофьор, а друг уточни, че преди са се разминали на косъм от това да бъдат ударени на кръгово кръстовище малко преди разговора. „Няма мигачи, няма нищо", каза шофьорът.
Основните причини за оглавяването на негативната класация за движението по пътищата в страната ни са превишената скорост, неизползване на предпазни колани и шофирането в нетрезво състояние. Потвърждава го и автомобилния експерт Румен Дунев. Според него проблем има и в техническото състояние на колитее.
„Автомобилният парк в България е на над 17-годишна възраст и голяма част от автомобилите нямат система за подпомагане на водача, което усилва рисковете на пътя. В европейските държави автомобилите подпомагат и асистират водача", каза Румен Дунев.
След България в класацията се нареждат съседките ни Румъния и Сърбия, както и държавите Латвия и Хърватия
„Винаги съм казвал, че поведението на водачите на пътя е огледало на техния живот. При положение че сме една от най-бедните държави в ЕС хората са постоянно потиснати от всякакъв вид битовизми и лишения. Това рефлектира на пътя, по някой път и под формата на агресия", заяви Дунев.
Според експерта дигитализацията на обучението за шофьори и редовния контрол върху пътя са решението.
По този начин новите водачи, които се записват на шофьорски курсове, 100% ще получат часовете си, заложени по програма. Всяка трета катастрофа е с участието на тежкотоварен автомобил. От сдружението на автотехническите експерти сме внесли предложение за съставяне на един контролен орган, който да може да обхване целия транспорт, каза бившият автомобилен състезател. Според него хората трябва да внимават повече зад волана, да спазват ограниченията и да карат със съобразена скорост когато е нужно.
Ако учебният процес по шофиране бъде дигитализиран, ще бъде сигурно, че водачът е преминал всички часове по кормуване. Заради новите изисквания се очаква цените на автокурсовете да се повишат до 2000 лева.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.