IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

"Ние потребителите": Бойкотът на супермаркетите няма нито икономическа, нито пазарна логика

Според експертите той по-скоро ще навреди на пазара

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Ясното, недвусмислено и устойчиво във времето потребителско поведение е това, което може да коригира практиките и политиките на търговците на свободния пазар и да доведе до трайни промени и по отношение на ценовите равнища. Еднодневни протести като "бойкот на супермаркетите“ и намеса на държавата в пазарните отношения и веригите на доставка с въвеждане на таван на цените или надценките няма нито икономическа, нито пазарна логика да постигнат понижаване на цените и промени в полза на крайните потребители в дългосрочен план, считат от онлайн платформата "Ние, потребителите“.

"Инициативи, които призовават към рязка промяна в обичайното поведение на обществото или на групи от него за къс времеви отрязък, биха могли да фокусират вниманието на държавните власти, на представители на различни сектори и общности върху даден проблем тогава, когато изглежда, че всички други възможности са изчерпани. Целта в такива случаи е отговорните за възникването и решаването на проблема страни да погледнат към обостреното обществено недоволство и да вземат релевантни мерки. В случая със събитието "Бойкот на супермаркетите“ кръгове от обществото очакват да "накажат“ веригите за хранителни стоки със загубите от нереализирани продажби и това да доведе до успокояване на цените, а законодателната и изпълнителната власт да бъдат провокирани да въведат и наложат едни или други мерки. Азбучно правило обаче е, че в условията на пазарна икономика търсенето определя предлагането, в това число и ценовите равнища на стоките и услугите“, посочва Габриела Руменова пред Economic.bg

Според нея съществува реална опасност подобни намеси дори да навредят на потребителите, ако се стигне до дефицит на стоки, оттегляне на инвеститори, намаляване на конкуренцията и спекула, която от своя цена води до повишаване на цените.

Ако стоки от списъка за таван на надценката изчезнат от рафтовете в магазините, то тогава какъв ще бъде ефектът от такава мярка? Ще бъде като при фалшивите промоции - червените етикети ги има, но намалените артикули липсват на щендерите.

"Друга реална заплаха за увреждане на икономическите интереси на потребителите при външна намеса във формирането на цените е влошаване на качеството или намаляване на количеството в опаковката. За да постигнат цена, която не надвишава определени пределни нива, някои производители може да прибегнат до промяна на рецептите с цел спестяване на съставки или използване на такива с по-лоши качество и характеристики, което дава отражение върху крайния продукт, който се предлага на потребителите.“, предупреждава Руменова.

От "Ние, потребителите“ са на мнение, че еднодневен протест не е правилният способ за третиране на проблема. Клиентите на големите вериги обикновено пазаруват от там веднъж или два пъти седмично за по-дълъг период от време. Ако те не си набавят необходимите продукти в деня на протеста, ще го направят преди или след него, т.е. ще направят почти всички покупки от същото място на друга дата. Ако все пак направят някои от покупките от друг магазин и търговската верига претърпи загуби от това, то търговецът най-вероятно ще компенсира тези щети отново от клиентите си в следващи периоди, за да постигне планираните от него печалби.

Работещ подход с широк хоризонт е трайна промяна в потребителското поведение – клиентите е добре да планират консумацията и своите покупки, да не се влияят от промоции за необмислени сделки, да пазаруват директно от производители и да бъдат информирани.

Участието на държавата ще бъде полезно в посока стимулиране на производителите, контрол за евентуално наличие на картелни споразумения и насърчаване на лоялната конкуренция.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата