IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Провалите на БДЖ са от липсата на експертност

Жп инфраструктура в България е в много лошо състояние

Bloomberg TV Bulgaria

Bloomberg TV Bulgaria

Когато нямаш кадри, трябва да ги създадеш и обучиш. В БДЖ системата е заспала от 15-20 години, няма развитие и обучение на кадрите, липсва и внедряване на нови системи. Няма развитие на нормативната база, а железничарите се превръщат в чиновници. В един момент всичко това води до срив на системата. Това каза Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Роселина Петкова.

Техникумите бяха закрити. Не може всичко да е само икономика и други модерни науки. Нужни са транспортни работници и редица други специалисти. Всички искат да се промени системата, но това да не ги засяга лично.

„Трудно е да мотивираш младите да започнат работа в железниците. Негативната кампания, която акцентира само проблемите, води до точно обраното“, коментира гостът. В миналото за едно място кандидатстваха 10 души, но от това не е останала и следа. Липсва анализ за това от какво се нуждае системата.

Според събеседника проблемът е много дълбок. Политическите изявления не са програма. Непрекъснато се говори за средства от бюджета, но разговорът за образование отсъства. Заплащането е важен фактор, но е нужно да има възможности за развитие и работата да носи удовлетворение.

Не бива да разглеждаме железопътния транспорт като отделна част от транспортната система. Трябва да помислим какви са нуждите на бизнеса и хората, за да се дефинира ролята на железопътния транспорт. „Наскоро се заговори за създаването на национална транспортна схема. Това е стъпка в правилната посока“, обясни Ананиев.

„За последните 20 години два пъти се изготвя проект за интегриране на железопътния транспорт като градски транспорт“, отбеляза гостът. Има над 30 ЖП гари и спирки, които не се ползват и липсва всякаква свързаност. Системата не е насочена към хората.

Този проблем съществува и на европейско ниво. Провалът идва от липсата на експертност. Преди месец бяха санкционирани железниците на Австрия и Германия за прекомерно използване на средства. Железниците се превърнаха в модел за преразпределение на държавни средства. Всичко това е свързано с най-различни бизнес интереси.

Железопътната инфраструктура в България е в много лошо състояние. Не успяхме да вземем 35-те влака по ПВУ поради липса на компетентност. Направи се опит да се вземат китайски влакове, което е много трудно. „Всичко това доведе до изпускане на сроковете и обжалвания. Нужно е да се познава технологията, а не просто да има добри идеи“, категоричен е Ананиев.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата