Официална позиция на Сдружение за модерна търговия
За пореден път определени фактори в държавата се опитват да въвлекат търговските вериги на дребно в България в политическите си борби. Не прави чест на водещи представители на политически партии и висши държавни лица да манипулират общественото мнение с абсолютно неверни твърдения относно:
· Ръста на цените и на инфлацията, която е на най-ниското си ниво от три години насам.
· Баснословни печалби в търговията на дребно, каквито нито независими външни одитори, нито държавните органи са установили досега.
· Пазарното поведение на големите търговски вериги, което напълно съответства на разпоредбите на ЗЗК по отношение на забранени споразумение, решения и съгласувани практики, потвърдено и с Решение на КЗК №АКТ-81-23.01.2025 г.
Едва ли е случайно, че всичко това се случва в момент, в който държавата ни е на прага да покрие инфлационния критерий за еврозоната, правят се опити да бъде подготвен реалистичен държавен бюджет с минимален дефицит, което ще бъде своеобразен тест за правителството, и се подготвят избори на членове на редица регулаторни органи.
На този фон желанието за уронване на престижа не само на определени пазарни участници, но и на някои държавни институции (най-крещящият пример е натискът върху екипа на НСИ) е особено вредно и опасно.
Членовете на Сдружението за модерна търговия заявяват, че ще продължат да предоставят стоки и услуги на конкурентни цени и с грижа за потребителите така, както са го правили винаги досега.
Призивите за бойкот от последните седмици тълкуваме като призиви за бойкот на честния, прозрачен и отговорен бизнес – значителен инвеститор, изряден данъкоплатец и топ работодател.
Припомняме, че модерната търговия допринася за над 8% от БВП на страната и създава работни места в редица сфери – от земеделието и производството, през логистиката и транспорта до охранителната дейност, рекламата и маркетинга.
Модерната търговия е в основата на конкуренцията и устойчивото развитие в Европа, като работи в подкрепа на разнообразни индустриални екосистеми и доставя на различните общности огромно разнообразие от продукти и услуги. Браншът е ключов фактор за възстановяването на икономиката на ЕС и в развитието му през следващите години, като според прогнозите в България ще бъдат инвестирани 1,3 милиарда евро в три основни направления – дигитализация, устойчиво развитие и умения.
От основаването си през 2010 г. СМТ обединява едни от най-големите търговски вериги с над 1000 търговски обекта и близо 23 000 служители в цялата страна. Членовете му са водещи компании в сферата на търговията с бързооборотни стоки, бяла и черна техника, продукти за грижа за здравето, дрогерийни продукти и строителни материали и оборудване. От създаването си сдружението защитава техните интереси при стриктно спазване на утвърдени добри практики, на конкурентното право и на принципа на плурализъм при определяне на приоритети за дейността и при вземането на решения.
По данни на ИПИ съвкупният ефект, измерен през създаденото пряко и допълнително вътрешно търсене от дейността на компаниите от модерната търговия през 2021 г., достига 9 788 млн. лева:
· близо 5,2 млрд. лева разходи за доставени от български компании стоки, изпълнени услуги и инвестиции и над 700 млн. лева платени нетни заплати на наетите;
· около 3,5 млрд. лева допълнителни (вторични) ефекти по веригата на стойността, създадени благодарение на дейността на доставчиците и партньорите;
· над 400 млн. лева индуцирани (третични) ефекти по веригата на стойността, създадени благодарение на потреблението на доходите на домакинствата на наетите.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.