Повече от два месеца институциите у нас - АПИ, Националното ТОЛ-управление и МРРБ, мълчат за решението на Съда на Европейския съюз, с което бяха обявени за незаконни високите глоби, налагани на водачите на камиони за незаплатени участъци от тол системата в страната ни.
Нещо повече, АПИ продължава да издава електронни фишове и да ги връчва на превозвачите, а МРРБ не е предприело действия по промени в Закона за пътищата и Закона за движение по пътищата, които да коригират санкциите и компенсаторните такси.
Това алармираха от Института за пътна безопасност.
Припомняме, че решението на Съда на ЕС е от 21 ноември и освен, че е задължително за националните съдилища на страните членки, с него трябва да се съобрази и нашето законодателство. Съдът в Люксембург постанови, че налаганите от АПИ глоби за движение на тежкотоварни автомобили без платена тол такса са несъразмерно високи с тежестта на извършеното нарушение. Съдът оспори и налагането на една и съща фиксирана глоба както за изцяло незаплатени пътни такси за целия маршрут, така и частично незаплатени. У нас за тежкотоварните камиони над 12 т санкцията е 2500 лв., но тя може да се намали, ако шофьорът доброволно заплати „компенсаторна такса“ от 750 лв. От години сдруженията на превозвачите се оплакват, че в повечето случаи участъци от маршрута на камионите в страната се оказват неплатени не по вина на шофьорите, а заради бъгове в тол системата. Шофьорите обаче са принуждавани да заплатят "компенсаторната такса" от 750 лв., вместо да им се даде възможност в определен срок да платят нормалната тол такса.
"АПИ продължава да издава електронни фишове с оспорените глоби, което е тотален нонсенс. Те знаят, че тези електронни фишове ще отпаднат, но продължават да ги връчват на превозвачите. Те генерират сами за себе си загуби, защото всеки отменен фиш в повечето случаи върви със своите разноски по отношение на адвокатски хонорари. Необяснимо е поведението на АПИ и на министерството", коментира пред БНР юристът от ИПБ Георги Гълъбов.
Той разясни, че хиляди са съдебните дела, заведени от тежкотоварни превозвачи и транспортни фирми за обществен превоз срещу издадени електронни фишове. Всички глобени може да оспорят в съда санкцията и да поискат парите им да бъдат възстановени и със сигурност тези санкции ще паднат след решението на Съда на ЕС. "Това ще доведе до огромно количество разходи за АПИ", каза Гълъбов.
От МРРБ отговорили, че новият министър Иван Иванов е възложил на Националното ТОЛ-управление да предприемат действия във връзка с решението на Съда на ЕС. Необходимите законодателни промени били в процес на подготовка, но не е ясно кога ще бъдат внесени за гласуване в Народното събрание.
"Притеснителното за мен в случая е, че МРРБ и АПИ на практика 2 месеца след като излезе това решение, тепърва организират работни групи", коментира Гълъбов. Според него още през 2023 г., когато е направено запитване до Европейския съд по повод образувано дело пред Административния съд в Хасково, е трябвало да започне подготовката за нов законопроект, който да промени глобите и начина, по който да се следи за спазване на задължението за плащане на ТОЛ-такса. "Показателно е, че след 2023 г. обемът на заведените дела от превозвачи се увеличи лавинообразно, защото тези дела чакаха именно това решение на Съда на ЕС. Сега държавата се прави на ощипана, че не знае къде е проблемът, а той беше от самото начало", каза Гълъбов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.