В енергетиката заложената цел - 40% намаление на въглеродния отпечатък на електроенергийната система, която беше заложена за 2026 г. - е постигната миналата година. Това стана не с административни мерки, затваряне на ТЕЦ-ове, не с ограничения, а просто пазарът даде ниски цени и тези мощности не работиха, защото нямаше как да правят печалба. Няма нито един затворен ТЕЦ. Постигна се зимата, когато са високи цените, да можем да ги ползваме напълно, а пролетта и есента, когато са ниски, да не работят. Това беше очаквано, коментира пред Нова тв Асен Василев.
Депутатът от ПП-ДБ не смята, че е притеснително заложената либерализация на пазара, която трябваше да стане през 2024 г., но отложена за 2025 г.
“Имаше вече механизъм за компенсация на сметките на небитовите потребители. Там има таван на цената и ако тя излезе по-висока, бизнесите получават компенсации. Същият механизъм беше предвиден и за битовите потребители”, коментира Василев.
Той обясни как се постигат ниски цени в момента. “Дават се едни ниски цени от КЕВР за изкупуване на енергията, най-вече от АЕЦ „Козлодуй” и това през НЕК се прехвърля в ниски цени за бита. Ако бита мине на свободния пазар, това ще бъде взето като компенсации и дадено за битовите сметки”, обясни Василев.
Той отговори и на друго обвинение на Гроздан Караджов, който беше и регионален министър в кабинета на Кирил Петков. Караджов каза, че ПВУ, с поправките е минал “като бързия влак” и другите министерства не са успели да го видят. Караджов заяви, че им е бил наложен да бъде гласуван, а те са разбрали какво съдържа от медиите.
“Освен че е гласувал в МС, той е изпратил и съгласувано писмо, че няма забележки по плана. Всяко министерство има поне 1-2 седмици да даде становище. Не може да мине от днес за днес особено ПВУ. Не знам защо Караджов говори тези неща”, каза Василев.
Депутатът коментира и защо за изостанали проектите. “Договорени са 11,7 милиарда, тоест почти всичките пари, които по плана трябва да бъдат инвестирани в България. Давам и пример – БДЖ знаят от май 2022 г., че имат пари за нови влакове. Правителството на Кирил Петков беше започнало писането на поръчката. Когато влязохме в кабинета “Денков” имаше една пусната поръчка. За около 10 месеца работата не беше напреднала много. Пуснаха се поръчки, покрай жаленията една поръчка ще се изпълни, за другата се стигна до решение през януари 2024 г. и тогава вече нямаше изпълнител, който да я изпълни. Имаше само една китайска фирма, но ЕК ни каза, че няма да ни позволи да направим договор с нея. Сега тези пари трябва да се пренасочат”, каза Василев.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.