Министерството на образованието смята да предложи промени в училищния закон, които да улеснят налагането на санкции на учениците. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев по БНР. По думите му вероятно ще бъде предложена след обсъждане и мярката училищата да могат да определят и допълнителни санкции, но при определени условия.
Вълчев обясни, че не смята да въвежда оценка за дисциплина на учениците, за каквато настояват от синдикат Образование", тъй като това е вид санкция, а системата следва да бъде повече подкрепяща. Освен това около нея има редица технически ясноти - кой точно учител ще я налага и др. По думите му обаче темата следва да се обсъжда, тъй като е факт, че учителите се чувстват безпомощни и се въздържат от налагане на наказания, защото трябва да пишат куп документи.
Според него трябва да се оправи системата за санкциониране, затова и ведомството му ще предложи промени в училищния закон, които да позволят по-лесно налагане на наказания на провинилите се ученици. Ще се обсъди и даването на възможност на училищата сами да разпореждат допълнителни мерки, но при определени условия, за да се изключат рисковете от директорски произвол.
И синдикати, и директори настояват за по-лесно налагане на санкции за учениците, които нарушават дисциплината. Основната причина е, че сега действащата система е тромава и не дава големи права на училищното ръководство - например, при отказ на родителя да дойде в училището и да съдейства.
По повод другия вид санкции - за директори, които допускат масови двойки на матурите, Вълчев коментира, че като цяло те не бива да получават допълнителни възнаграждения, но и че е трудно да се оцени доколко вината е изцяло тяхна, доколко слабите резултати се дължат на други фактори от околната среда, на родителите и т.н. "Едно е да се работи с дете, което от 2-3 години ходи на курсове, друго е то да няма подкрепа от родителите", коментира той.
"Много е трудно да се направи оценка на качеството на образованието, защото то е неосезаем продукт. Имаме инспектиране на училищата, атестация на учителите, имаме оценка за целите на диференцираното заплащане, но тя съдържа субективен елемент. За да се оцени учител, това трябва да стане по обективни критерии", коментира Вълчев.
По думите му затова е нужна оценка на добавената стойност на ниво училища, но въпреки че сме ангажирали най-добрите световни експерти през годините, се е оказало, че е много трудно оценката да се направи справедлива. Несправедливата оценка е по-лош вариант от това въобще да няма оценка на качеството, смята той. "Планираме да предложим промени в закона за предучилищното и училищното образование, така че да обединим двете оценки, и да имаме ежегодна оценка на труда на учителите. Вероятно от следващата година есента", посочи Вълчев.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.