Фирмите за бързи кредити поискаха въвеждане нова мярка срещу некоректните в бранша и в полза на клиентите - таван на оскъпяването. В момента има законово ограничение, свързано с годишния процент на разходите по заема.
"Годишният процент на разходите би трябвало да е крайната цена, която потребителят трябва да плати. Годишният процент на разходите трябва да се представя в стандартна форма. Трябва да предоставя при поискване, преди сключване на договор. Идеята е потребителят да може да се запознае с условията на различните кредитори. Когато беше въведен таванът върху годишния процент на разходите, това изравни на хартия условията", обясни председателят на "Активни потребители" Богомил Николов.
В предаването "България сутрин" Николов напомни, че още тогава са предупредили, че този модел няма да сработи.
"Ще се намерят начини за заобикаляне. Това съдебната практика вече го доказва. Моделът трябва да се промени, защото към днешна дата е доказано, че не е сполучлив", подчерта още председателят на “Активни потребители”.
Може ли да има строг контрол
Според председателя на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) Николай Цветков може да има по-строг контрол. Добавя, че законът за потребителския кредит е претърпял доста промени.
"Последната, която г-н Николов визира, дори премахна един минимален праг. Съгласен съм, че годишният процент на разходите се оказа неефективен измерител. Самата формула за изчисление е толкова сложна, че затруднява и бизнеса, и потребителите, и регулаторите", каза той пред Bulgaria ON AIR.
Цветков е на мнение, че трябва да има по-строг контрол по отношение на компаниите, които оперират извън закона, т.е. тези, които не са вписани като финансови институции и тези, които не са регулирани от органите. "Не сме Швеция, не сме Норвегия, но бихме били щастливи да бъдем малко по-близо до Словения. Там има категоризация на оскъпяването, в зависимост от срока и сумата. Архаичен е начинът, по който функционира нашето потребителско кредитиране", изтъкна Цветков.
По думите на Николов трябва да се развият инструментите за предоставяне на потребителска информация.
"За да имате сравнение, трябва да имате достатъчно информация. Калкулаторите в България не са толкова развити, колкото в други държави", обобщи председателят на "Активни потребители".
Очаквайте видеото с целия разговор.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.