Под 1/3 от българите ползват услуга на е-правителството. Средният дял на публичното онлайн обслужване в ЕС обаче е много по-висок - 70%, сочат данните на Евростат.
"Статистиката на Евростат е още по-плашеща, защото 30% от българите използват електронни услуги... Както се казва, приемат ги. Но когато задълбаеш в тези цифри, всъщност виждаме, че огромното мнозинство използват основно уебсайтовете на администрациите, за да намират информация. Около 40% използват интернет за търсене на информация. Буквално няма административна услуга, те просто имат достъп до информация", коментира киберекспертът Христиан Даскалов в студиото на "България сутрин".
Той посочи конкретен пример с Министерството на вътрешните работи, където гражданите могат да подадат онлайн сигнал за престъпление, но след това им се налага да се явят в Районното управление, за да го препишат на хартия. Това е поредният знак за недостатъчната интеграция на дигитализацията в държавните процеси, отбеляза гостът.
Въпреки тези проблеми, българите имат готовност да използват електронни услуги, но се сблъскват с недоверие и страх от грешки при подаването на документи онлайн. Страховете идват от възможността за неправилно попълване на документи и последващи санкции.
Въпреки тези предизвикателства, има и примери за успешни електронни услуги, като електронното здравно досие, което функционира добре в България, каза Даскалов в ефира на Bulgaria ON AIR.
Тази услуга позволява на гражданите да следят здравния си статус и да предотвратят нежелани ситуации, като например случайно открито лечение в здравни заведения. Това показва, че електронните услуги, когато са лесни и ефективни, могат да бъдат успешно възприети от населението.
Гледайте целия разговор във видеото.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.