IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Експерт: ИИ ще навлезе в ръководенето на въздушния трафик

Airbus A220-30 на "България Еър" е най-модерният самолет за къси и средни разстояния

Националният авиопревозвач "България Еър" посрещна своя седми чисто нов самолет Airbus A220-300, който пристига директно от производствената база в Монреал, Канада.

"Това е най-модерният пътнически самолет за къси и средни разстояния на пазара на гражданската авиация. Основата е доста стара технология, която се ъпгрейдва благодарение на навлизането на нови технологии. За разлика от автомобилите, самолетите нямат амортисьори за омекотяване на условията. От ветровете и налягането зависи как ще протече пътуването във въздуха. Не зависи толкова от пилотите. Може да се опитат да избегнат зони с турбуленции, но ако възникнат такива, почти няма какво да направят", коментира пилотът Александър Богоявленски в предаването "България сутрин".

"Икономията на гориво е с 20% по-добре от сходни самолети. Той е разработка на новия век. Самолетът е разработен в Канада. Доста голяма степен композит има в този самолет, което осигурява по-малко тегло и по-добър разход на горива. Има двигател от ново поколение", обясни Богоявленски пред Bulgaria ON AIR.

По думите му няма опасност изкуственият интелект да замени пилотите, но авиацията използва автоматизация - за много от процесите, които биха натоварили повече пилотите. Компютрите контролират оборотите, притока на гориво и други параметри. 

С един пилот в кабината при гражданската авиация

"Има кампания да станат еднопилотни операциите в гражданската авиация. Пилотите са против това и аз подкрепям тази позиция. Ако нещо се случи с пилота, няма кой да го замени и самолетът ще трябва да разчита само на автоматиката", поясни Богоявленски.

Той уточни, че някои самолети могат да излитат и да кацат абсолютно автоматично, но това не означава, че пилотът не наблюдава процеса. Богоявленски е категоричен, че риск има навсякъде, но рискът е свързан повече с човешкия фактор, отколкото с машината.

"Изкуственият интелект ще навлезе по-бързо в ръководенето на въздушния трафик", отбеляза експертът.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата