IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Нов жп проект: За 6 часа с влак от Истанбул до Виена с 400 км в час

Общата стойност на проекта ще надвиши 25 милиарда евро

Bloomberg TV Bulgaria

Bloomberg TV Bulgaria

Нов ЖП проект за високоскоростен влак през България от Истанбул до Виена ще подобри транспортната свързаност и икономическите възможности между Централна и Източна Европа. Проектът ще изисква значителни инвестиции, като се очаква общата стойност да надвиши 25 милиарда евро, като за финансирането ще се търсят както европейски фондове, така и частни инвестиции. 

Линията се очаква да бъде около 1300 километра и ще е проектирана за максимална скорост от 400 километра в час, което ще позволи бързо пътуване между двата мегаполиса, с цел да се достигне до Истанбулското летище за около 6 часа. Това каза д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов. 

Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул бе предложен от железопътния експерт доктор Людмил Иванов и бе представен в София по време на дискусия в БТПП. Д-р Иванов коментира в студиото на "Бизнес старт" стратегическите ползи от свързването на двата мегаполиса.

"Предвид сложността на обектите, които ще се изграждат, най-вероятно ще говорим за стойност над 25 милиарда евро".

В момента между Виена и Истанбул има ограничени транспортни опции, а високоскоростната железница би могла да запълни тази празнина, осигурявайки бърз и удобен транспорт. Проектът може да стимулира икономическото развитие в регионите, през които преминава, като същевременно насърчава устойчивия транспорт. Освен това възможността за изграждане на нова инфраструктура, която да поддържа високоскоростни влакове, е важна за модернизацията на транспортната мрежа в региона, посочи д-р Иванов.

Основните предизвикателства при изграждането на трасето според събеседника са, че ще се налага изграждането на изцяло ново трасе, способно да поддържа движението на високоскоростни влакове и е невъзможно да се използва старата инфраструктура. 

Проектът ще изисква изграждането на много тунели и виадукти, особено в планински райони като Стара планина и Карпатите. Тунелите ще трябва да бъдат с дължина над десет километра, за да отговорят на изискванията за радиус на завоите. За да се поддържа висока скорост, трасето трябва да бъде проектирано с много прави участъци и минимални завои, което изисква значителни инвестиции и инженерни решения. 

Европейският съюз (ЕС) стимулира железопътния транспорт чрез различни инициативи и инвестиции, насочени към модернизация и развитие на инфраструктурата. Съществуват различни финансови механизми и фондове на ЕС, които предоставят средства за проекти в железопътния сектор, включително частно финансиране и участие на трети страни.

Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул ще се развива в няколко ключови етапа, като в момента предстои да се извърши предпроектно проучване, което ще анализира разходите, ползите и капацитета на линията. Това проучване ще определи прогнозния трафик на пътници и ще оцени икономическата ефективност на проекта.

Страните, през които ще преминава линията, ще трябва да подпишат и меморандум за сътрудничество, за да започнат проектирането и оценката на трасето. След подписването на меморандума, ще започне техническото проектиране на трасето, каза Иванов. Очаква се, че изграждането на линията ще отнеме между 10 и 15 години, в зависимост от сложността на проектите и процедурите за отчуждаване.

"Оптимистичният вариант, бих казал, че е за период на изграждане от 10 до 15 години, но ако съм реалист, то проектирането и всички процедури по отчуждаване, ще отнемат поне петнадесет години".

В света съществуват подобни високоскоростни железници, които достигат или надвишават тази скорост. Например, в Япония, влаковете Shinkansen могат да достигнат скорости до 320 километра в час, а в Китай, някои линии предлагат скорости до 350 километра в час. В Европа френските TGV (Train à Grande Vitesse) влакове имат оперативна скорост от около 320 километра в час, а рекордна скорост от 574,8 километра в час е постигната на тестова линия.

Испанската мрежа AVE (Alta Velocidad Española) предлага също влакове, които достигат скорости до 310 километра в час. Испания е сред страните с най-бързо развиваща се мрежа от високоскоростни железници в Европа. Италианските високоскоростни влакове, известни като Frecciarossa, оперират на скорости до 300 километра в час и свързват основни италиански градове. В Германия, влаковете ICE (InterCity Express) достигат скорости до 300 километра в час и предлагат свързаност между важни икономически и културни центрове.

А в Обединеното кралство, въпреки че страната не разполага с мрежа от високоскоростни влакове, проектът HS2 предвижда изграждането на нова линия, която ще свързва Лондон с други големи градове на скорости до 400 километра в час.

Тези трасета демонстрират ангажимента на европейските държави за развитие на устойчив и бърз железопътен транспорт, който да отговори на нуждите на пътниците и бизнеса.

Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул може да бъде надграден, като концептуално е възможно да се постигнат и скорости до 600 километра в час, ако се използват технологии като магнитна възглавница, каза още събеседникът.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата