По данни на Института за пътна безопасност средно на ден има над 150 сигнала за лоши пътища.
Институтът призова с отворено писмо премиера Росен Желязков да нареди на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) да публикува своя доклад, с който е предупредила за риск от катастрофи в участъка, където загина Сияна. ИПБ настоява да стане ясно на кои институции е предоставен докладът, какви мерки са предприети и за кои отсечки.
След инцидента се разбра, че МВР, Община, НПО-та и граждани са подавали сигнали за въпросния участък. Сигналите са подавани до АПИ и тя не е предприела мерки, пишат в свой анализ до медиите от ИПБ.
ДАБДП е пряко подчинена на министър-председателя с цел указанията за управление на безопасната пътна инфраструктура да се изпълняват незабавно.
МВР обяви, че през 2024 година са подали над 13 000 сигнала за лоши пътища. Над 50 000 сигнали са подадени и от организации и граждани. Това прави средно на ден над 150 сигнала за лоши пътища. Обработката, оценяването им и насочването на ресурси за гарантиране на безопасността на пътната инфраструктура изисква централизирана информационна система, каквато ДАБДП трябваше да създаде още през 2019 година, както и цялостна оценка за риска от ПТП в изпълнение на Директива 2019/1936.
Според председателя на агенцията 96% от катастрофите се дължат на грешки на водача, но не се стигало до заключение какво е предизвикало тези грешки и да се потърси превенция в бъдеще.
Тези изводи на председателя на ДАБДП са меко казано притеснителни. Те поставят редица въпроси относно дейността на агенция, нейната ефективност, какъв обем работа е извършена за над 6 години и какъв принос има за пътната безопасност.
Припомняме, че през 2018 година край град Своге загинаха 20 души след пътнотранспортно произшествие, заради което трима министри бяха отстранени. Преди катастрофата са подавани десетки сигнали, че пътят е опасен. Тогава по идея на Института за пътна безопасност бе създадена Държавна агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП). Целта бе да се спре с междуинституционалното прехвърляне на отговорности, а министър-председателят да има инструмент за управление и намаляване на риска от ПТП и да извършва мониторинг на състоянието на безопасността на пътищата ни.
Категорично заявяваме, че ДАБДП се държи като неправителствена организация с нестопанска цел, а не като държавна институция отговорна за състоянието на безопасността на движението по пътищата.
Като инициатори за нейното създаване се обръщаме към всички политически партии да вземат отношение за промяна на състава и структурата на ДАБДП или да бъде закрита. Никой не се нуждае от още една паразитна структура.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.