Въпросът за таксите, свързани с брокерските услуги в сферата на недвижимите имоти, е един от важните, които поставя браншът в България. В интернет се появиха слухове за "такса запознанство".
"Разбира се, че такса за запознанство не съществува и агенциите не я налагат. Защото в крайна сметка ние не сме сайтове за запознанства. Но така или иначе, зад това иронично съчетание, с което някои хора може би определят срещата с брокер, се крият редица проблеми за бранша, които през последните години започват да се увеличават и задълбочават", каза председателят на националното сдружение "Недвижими имоти" Александър Бочев пред "България сутрин".
Според него тези проблеми се коренят основно в липсата на достатъчно регулиране на дейността на брокерите в България. Към момента не съществува единен регистър, в който клиентите да могат да проверят дали даден брокер има правомощията да работи в този сектор.
Бочев подчерта, че изискванията към брокерите в България са почти нулеви и те не са длъжни да преминават през каквито и да било образователни или професионални квалификации, за да могат да започнат да работят. Тази ситуация води до сериозни трудности за потребителите, които не знаят как да изберат правилния професионалист.
"Брокерите трябва да предоставят редица услуги, свързани с недвижимите имоти. Като започнем от достоверна и правилна информация за това какво представлява даден недвижим имот, проверка за тежести, проверка на документи, разбира се, не на последно място и уменията за водене на търговски преговори, които биха могли да докарат допълнителна стойност на човека, който използва брокерската услуга или да доведат съответните загуби", заяви Бочев пред Bulgaria ON AIR.
Той отбеляза, че в законодателството липсват ясно дефинирани задължения и отговорности за брокерите, което води до разминавания във възприятията и очакванията на клиентите и самите брокери. В резултат на това много потребители започват да използват термина "такса запознанство", защото не разбират какво точно да изискват от брокерите.
Друг ключов проблем, на който се спира Бочев, е наличието на некоректни и нелоялни практики в бранша. Един от най-разпространените примери за подобни практики са фалшивите обяви на имотни сайтове, които подвеждат потенциалните купувачи и създават нереалистични очаквания.
Такива обяви често включват фалшиви снимки, нереални цени или дори описание на имоти, които не съществуват. Това е проблем, който води до недоверие на потребителите към пазара.
Гледайте целия разговор във видеото.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.