IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Брейвик натисна спусъка. Кой му даде пушката?

Политическата класа носи вината за възхода на популизма

Брейвик натисна спусъка. Кой му даде пушката?

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

На 22 юли 2011 година 32-годишният Андерш Беринг Брейвик причини смъртта на 76 души в Норвегия. Взривявайки бомба в правителствена сграда и разстрелвайки десетки млади  симпатизанти на управляващата Работническа партия, Брейвик искал да изрази несъгласието си с водената политика на толерантност и интеграция на мюсюлманските имигранти. Да обяви възкръсването на ордена на рицарите тамплиери и началото на християнски антиджихад.

Кървавата баня в държавата с най-висок стандарт на живот провокира ужас и недоумение. Първоначалните подозрения за ислямски тероризъм бяха донякъде оправдани, въпреки че няма убедителна причина именно Норвегия да стане цел на подобна атака. Но местен младеж, рус и синеок (истински ариец, между другото), да причини подобен ужас на сънародниците си?

Психолозите обясняват, че когато човек има проблем, но не говори за него и не го признава, проблемът създава постоянно нарастващо вътрешно напрежение, организира се в комплекс и човек е принуден да изразходва огромно количество енергия, за да го сдържа, като същевременно поддържа фасадата на спокойствие и здрав разум пред света. Докато не дойде ден проблемът да грабне пушката...

Нещо подобно се случи с европейските общества. Дълги години Европа проповядваше доктрината на мултикултурализма – мирно съвместно съществуване на различни култури, които не просто се понасят едни други, а общуват и взаимно се обогатяват. Под знака на мултикултурализма трябваше да се случи интеграцията на мюсюлманските общности в Западна Европа.

Миналата година трима европейски лидери – британският премиер Дейвид Камерън, германският канцлер Ангела Меркел и френският президент Никола Саркози, обявиха провала на мултикултурализма и признаха, че интеграцията не се е състояла.

Много преди това обаче този факт беше осъзнат от популистите. Яхнали страха от ислямския фундаментализъм и под знамето на национализма и патриотизма, популистите (независимо дали са определяни като крайнодесни или крайнолеви) се намърдаха удобно в европейския политически живот.

Примерите са много – Франция, Холандия, Дания, Финландия и особено Норвегия. Популистката антиимигрантска Прогресивна партия става втората най-голяма политическа сила в Норвегия още през 1997-а, а на изборите през 2009-а печели 24% от гласовете. По данни от тази година 18 процента от 5-милионното население на страната е с имигрантски произход.

И докато традиционните партии се преструваха, че не виждат проблема, популистите открито спекулираха с него, наливайки маслото на омразата в огъня на страха.

Как изглежда на този фон България? Въпреки очевидните на пръв поглед аналогии, разликите са повече.

Тук възходът на популизма не е приоритет на определена партия, а обхваща целия политически живот. Реториката на политици от традиционните партии както от управляващото мнозинство, така и от опозицията, спокойно може да си съперничи с езика на Тимо Сойни, например (лидерът на „Истинските финландци”). Партия „Атака”, която на пръв поглед е българският аналог на европейските популисти, просто „обогатява” популизма с краен национализъм, антиислямизъм, расизъм и ксенофобия. 

И все пак не е същото. Защото „Атака” не е просто резултат от обострянето на съществуващи в обществото страхове, тя е „самоизпълнилото се пророчество” на умишленото им поддържане и подстрекаване.

„Атака” се появява като противовес, като насрещното блюдо на везната, за да балансира „балансьора” ДПС. Със същата претенция да защитава интересите на българите, както ДПС претендира да е единствен изразител на волята и интересите на българските мюсюлмани.

За да се легитимират, и двете партии използват страха и омразата, създавайки измислени врагове и разделителни линии, които да защитават. Но аналогиите с противопоставянето в Западна Европа са твърде малко.

Българските мюсюлмани не са имигранти, заселили се тук в последните 30 години. Те съжителстват мирно със сънародниците си от векове и макар да имат различна религия, това никога не е било предпоставка за разделение. Напротив, разделението се създава изкуствено по времето на социализма по политически причини и продължава да се поддържа и днес по същите.

Защото страхът и омразата продават добре на избори, за разлика от обсъждането на реалните проблеми. А реалният проблем на интеграцията на хората от малцинствата в България не е дали са християни или мюсюлмани, както упорито се лансира от медиите и политиците, а как независимо от религиозната си принадлежност те да получат равен шанс за социална интеграция. А това означава да учат, да работят, да се реализират пълноценно и да водят достоен живот.

Това, обаче, е задача, далеч надхвърляща рамките на един мандат, затова не е политически апетитна. Далеч по-лесно е да се плаща тока на ромите предизборно, например, или да се хвърлят камъни срещу джамиите, защото изглежда добре по телевизията.

И още нещо. Макар в Норвегия популистите да се представят добре на избори, традиционните партии ги държат в изолация и не влизат в коалиция с тях. Същото се случи и във Финландия тази пролет.

В България, обаче, партия „Атака”, макар и не официален коалиционен партньор, е пръв крепител на управляващото мнозинство. Да разчиташ на подкрепата на партия с толкова противоречив политически фасон е все едно да си палиш цигарата от фитила на буре с барут и това вече почва да личи.

Макар далеч от бруталността на случилото се в Норвегия, у нас вече имаше няколко скандални случая на насилие на религиозна основа. Достатъчен повод да се замислим като граждани и избиратели това ли е начинът, по който искаме да живеем. Това ли са ценностите, в които искаме да възпитаме децата си. Достатъчен повод да потърсим отговорност от политиците за лекотата и безотговорността, с която правят пред(след)изборни сметки със спорна хигиена.

В цяла Европа традиционните партии са длъжници на своите избиратели, защото мълчаха твърде дълго, докато популистите крещяха и насъскваха. Сега са нужни нови аргументи в защита на ценностите, които си мислехме, че изповядваме. В България още повече, защото е спорно доколко тези ценности изобщо са били възприети в годините на „демократичен преход”.

Политиците са тези, които „дръпнаха спусъка” на пушката в ръцете на Брейвик. Те са тези, които трябва да „разоръжат” популистите и да предложат на гражданите открит и честен диалог. Иначе, както пише Чехов, „ако в първо действие на стената е окачена пушка, то в последното действие тя непременно ще гръмне.”

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Ре(д)акция
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата