Пикът на умствените и творческите възможност при децата е във възрастта между 1,5 и 3 годинки. Специалистите обаче предупреждават, че прекаляването с интелектуалното развитие при децата може да доведе до проблеми със здравето.
Към третата годинка от живота на детето завършват 70% от развитието на мозъчните клетки, а към седмата година – 90%. След този период вродените способности, които не са получили необходимото развитие и начален тласък, закърняват.
В тази възраст развиващите занимания с детето носят най-осезаем резултат. Многобройни изследвания на деца, обучавани от „пелените“, показват, че повечето от тях стават отличници в училище. Сред връстниците им, които не са преминали през специален курс на обучение, с такива резултати може да се похвали един от десет.
Успешността на занятията зависи от много фактори. Най-важният от тях е правилната дозировка. Много честолюбиви родители се опитват да “натъпчат“ детето си с максимум знания. Някои невръстни малчугани декламират стихове, броят до 1000 и т.н., но това не говори за свръхспособности.
Запаметяването при децата има механичен характер и малките не са в състояние да разберат „назубрения“ материал, твърди проф. Марина Степанова. Това, което постигат родителите в подобни случаи, е да объркат детето.
Получените знания в най-добрия случай стават безполезни, а в най-лошия водят до тревожност и появата на психосоматични заболявания, като астма, дерматит и неврози.
Специалистите отбелязват и друга закономерност при т.нар. малки гении – почти всички се отличават с неспособност да се приспособят към дейностите от бита. Родителите, които са прекалено заети да развият детето си, не считат за нужно да възпитат у него елементарни навици и самостоятелност.
За да имат ефект заниманията, те трябва да протичат в игрова форма.
Заниманията с детето са задължителни, но за да имат ефект, трябва да се спазват някои правила
– развитието трябва да съответства на възможностите на детето, а не да ги изпреварва;
– в никакъв случай не наблягайте на интелектуалното развитие за сметка на физическото;
– всички уроци трябва да стават под формата на игра, така децата запомнят информацията по-добре;
– главният фактор за успешно обучение е доброто настроение на детето и умението да прилага наученото на практика;
– груповите развиващи занятия е най-добре да започнат след 3-годишната възраст на детето.
Как и кога да започнете
6 месеца след раждането – може да започнете да четете книжки с ярки картинки. Подходящи са и играчките с ярки цветове и различни звуци.
1 годинка – с детето трябва да се разговаря колкото се може повече.
2 годинки – протича активното формиране на речта, затова е необходим активният контакт с други деца. Препоръчват се занятия като рисуване и лепене.
3 годинки – разширяване на речниковия запас и работата над правилното произнасяне на думите. Тук може да започнат груповите занимания.
4 годинки – най-добрата възраст за започване на изучаването на чужд език. Запознаването с буквите и думите. Препоръчват се заниманията за подобряване на фината моторика, игри с конструктор или мозайка.
5 годинки – може да започнете да учите детето да чете. Подходящи са ролевите игри – да облече, нахрани кукла или животинче, да прибере играчките, съдовете след хранене.
6 годинки – начало на формиране на знанията по математика, чужди езици, спорт. Препоръчително е да се започне и предучилищната подготовка в училище.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.