Общото схващане за бизнеса е, че оптимизмът е добър подход, а песимизмът е лош. Оптимистите имат монопол върху успеха, щастието и дори дълголетието.
Песимистите, с техните удължени лица и мрачни мисли са парии, за които се счита, че не могат да изградят солидни кариери в корпоративния свят с изключение на журналистиката (където лошата новина е добра новина).
Но сега песимистите може би се връщат на мода, пише BBC. Обратът доби реални измерения наскоро, след като мениджърският гуру Том Питърс коментира ентусиазирано книга, която възхвалява негативното мислене.
А когато подобен ентусиазъм идва от човек, залагащ на шарена удивителна за свое лого и чието верую десетилетия наред е оптимизмът, явно тази книга е нещо специално.
Още самото заглавие впечатлява – „Позитивната мощ на негативното мислене: Използвайте защитен песимизъм, за да обуздаете безпокойството и да се представяте на върха на възможностите си”.
От BBC посочват, че проблемът с оптимистите е, че не се оправят добре в един „крушовиден” свят (фраза често използвана във Великобритания, Ирландия и Австралия за ситуации, в които всичко се обърква). Така, например, в лагерите за военнопленници във Виетнам първо умират позитивно настроените – тези, които са били убедени, че ще се приберат у дома за Коледа. Защото, когато това не се случило, те просто рухнали психически.
Разбира се, светът на бизнеса не е точно като военен затвор. Все пак можеш да си вземеш почивка за едно кафе и да спиш в собственото си комфортно легло. Но бизнесът също може да бъде суров и безмилостен, а лошите неща да се случват едно през друго.
В тази връзка да си винаги готов за най-лошото изглежда най-разумното поведение в напрегната ежедневна обстановка. Както казва Уди Алън: „Увереността е това, което имаш преди да разбереш проблема”.
Въпреки че песимизмът набира все повече последователи, няма как да се определи дали това е най-правилното виждане за света. Всяка организация, всеки колектив трябва да бъде внимателно балансиран и в него да присъстват и оптимисти, и песимисти.
Същото важи и за брака, смятат от BBC. Хубаво е да има оптимист, който да ражда безброй идеи и схеми за пикници и екскурзии. Но веднага се появява нуждата от песимист, който да изолира най-неуместните за съответния момент.
За бизнесът обаче е още по-важно да има подходящ микс от дързост и предпазливост. Разнообразието от оптимисти и песимисти е може би най-важното разнообразие по отношение на корпоративния свят и би трябвало да бъде активно търсено на ниво борд на директорите, както и на всяко ниво надолу по веригата.
Така че... Посрещнете подобаващо вълната от песимисти! Дайте им корпоративна власт! Позволете им да не се преструват, че чашата е наполовина пълна!
Защото те се горди да заявят, че тя е наполовина празна...
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.