IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Роят се версиите за изчезналия малайзийски самолет

Все още са неизвестни куп ключови данни за полет MH370

Снимка: архив, Reuters

Снимка: архив, Reuters

Година след изчезването самолета от полет MH370 на малайзийските авиолинии все още са неизвестни огромно количество ключови данни. Това подклажда конспиративните теории и разгорещените дебати в интернет за една от най-големите мистерии в историята на авиацията.

Информационният вакуум подхранва продукцията в киберпространството на доморасли експерти и аматьори, които продължават неуморно да разчепкват случая в стремеж да открият какво точно се е случило със самолета и неговите 239 пътници и екипаж, пише Джейн Уордел от Ройтерс.

В резултат теориите варират от безумни - отвличане от извънземни; MH370 и сваленият над Украйна MH17 са един и същ самолет - до трезви и научно аргументирани, според които самолетът е в южната част на Индийския океан, но не непременно там, където сега го търсят. Всички обаче са съгласни, че липсват някои ключови елементи от пъзела.

"Забележително е с колко много информация не разполагаме след проучването на този случай през цялото това време", казва Джеф Уайз, авиационен експерт, който неотдавна публикува електронната книга "Самолетът, който не беше там", станала номер едно по продажби в "Амазон".

Самолетът "Боинг-777" е загубил контакт с въздушните диспечери скоро след излитането си от Куала Лумпур за Пекин рано сутринта на 8 март 2014 г. Той е прелетял над Тайландския (Сиамския) залив близо до навигационния пункт "Игари". Почти всичко, случило се след това, е обект на разгорещени дебати.

Малайзийските ВВС казаха, че техен радар е проследил самолета, когато той е направил обратен завой, прекосил е наново полуостров Малака и е излязъл от обхват северозападно от брега.

Официалното разследване използва анализите на британската фирма "Инмарсат" върху засечените от техен сателит сигнали на MH370. Така са били очертани два широки дъгови сектора - един на север и един на юг - през които самолетът вероятно е преминал.

Комбинирайки тези слаби "пиукания" с данните от самолета, те заключават, че машината е обърнала на юг и е летяла часове, преди да катастрофира в южната част на Индийския океан.

Това заключение бе оспорено от авиационни блогъри и следователи на свободна практика, които поставиха под въпрос ключовите радарни графики и предположенията за скоростта и изразходваното гориво от самолета.

Като признава правотата на някои от тези скептици, Тим Кларк, президент на авиокомпанията "Емирейтс", каза през ноември, че според него има укрита информация. Той се усъмни в твърдението на малайзийските военни, че не са предприели действия, защото са идентифицирали MH370 като "приятелски", когато той внезапно е променил курса си.

Правителството на Малайзия, което трябва да публикува междинния доклад от разследването преди годишнината на 9 март, винаги е отричало, че укрива информация и че становището му остава непроменено.

Разгорещен дебат

Жителят на Ню Йорк Уайз подобно на мнозина други признава, че е бил донякъде обсебен от проучванията си, даже си бил купил допълнителни данни от сателити в опит да докаже теорията си, че самолетът е летял на север по протежение на национални граници, за да избегне радарите, след което се е приземил в Казахстан.

Друг независим разследващ - пенсионираният следовател Джон Фиорентино, чиито възражения срещу съобщенията за забелязани останки в Индийския океан бяха възприети от групата на семействата "Voice370" - продължи да работи въпреки влошеното си здраве.

Нивото на отдаденост на каузата доведе до конфликти между поддръжниците на съперничещи теории. "Индипендънт груп" (Независима група), съставена от около 12 експерти по спътници, данни, математика и авиация, изключи тази седмица Уайз от редиците си във връзка с книгата му. "Това е купчина боклук", каза от Нова Зеландия членът на "Индипендънт груп" Дънкан Стийл.

Самият Уайз, който е бивш пилот, е забранил достъпа до своя уебсайт за всички, които използват думата "мълния". За Фиорентино пък бе блокиран достъпът до няколко блога, защото, както твърди той, оспорвал теории. И тези теории се ширят.

Покрай руската теория на Уайз има и предположение на Марк Дюген, шеф на бившата френска регионална авиокомпания "Протеус", че малайзийският самолет е летял към военноморската база на САЩ в Диего Гарсия и е бил свален.

Близките имат право да знаят

"Индипендънт груп" - групата, която може би най-много заслужава доверие - поддържа тезата, че самолетът е в южната част на Индийския океан, близо до т.нар. седма дъга. Този район сега се претърсва от международен екип под ръководството на Австралия, с който групата поддържа постоянен контакт. Но групата подчертава, че липсващите данни биха определили по-точно лобното място и че то може да се окаже извън претърсваната сега зона.

Много блогъри се позовават на правото на роднините и близките на изчезналите да узнаят коя е основната причина за случилото се.

Сара Байц, приятелка на пътника Филип Уд, изрази благодарност за настойчивостта на онези, които продължават своите разследвания. "Аз съм извънредно много благодарна за усилията, полагани от "Индипендънт груп". Те са безценни в показването на неточностите в изфабрикуваната история, която ни беше разказана", каза Байц в електронно писмо.

Тя обаче не е привърженик на теорията на "Индипендънт груп" и смята, че самолетът изобщо не е в южната част на Индийския океан. "Искам независимо разследване, може би под ръководството на ООН", казва тя. "Въпреки мащабните усилия ние все още нямаме представа защо MH370 е минал безмълвен край "Игари", нито къде е самолетът сега".
 

(БТА)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Ре(д)акция
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата