IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Сеизмичната промяна в начина на хранене

Процесът е налице и производителите ще трябва да се нагодят

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Лесно е да се шегуваш с манията на хората (особено тези в големите градове) по безглутеновите диети, семената от чиа и т.н. Но дългогодишните навици за начина на хранене определено се променят и поне към момента големите хранителни компании не са готови за тази промяна, пише "Ню Йорк Таймс".

В Съединените щати вече вървят в посока за нагласяне спрямо желанията на потребителя. “General Mills” и “Kraft” обявиха, че премахват всички изкуствени оцветители и вкусови подобрители от продуктите си. А “Perdue”, “Tyson” и “Foster Farm” започнаха процедури по ограничаване използването на антибиотици при отглеждането на пилета.

Всички тези публични изявления обрисуват новата реалност отвъд Океана: потребителите изоставят традиционните марки за сметка на нови, по-здравословни продукти. Неслучайно вече ставаме свидетели на сделки, в които големите играчи купуват малки производители на органични, био храни.

Но за оцеляването на топ компаниите в дългосрочен план ще са нужни още по-драстични мерки. Защото новата вълна набира скорост. Вериги като Sweetgreen (доставчик на здравословни салати) например, взимат все по-голяма част от пазарния дял в бизнеса с бързото хранене.

За големите хранителни компании, последствията са катастрофални, изтъква “Ню Йорк Таймс”. Продажбите на газирани напитки на глава от населението са паднали с 25% от 1998-ма година насам за сметка на водата. Портокаловият натурален сок, дълги години считан за неразделна част от здравословната закуска, регистрира още по-голям спад – 45 на сто. Сега (по-коректно) на него се гледа като на носител на захар, лишен от естествените си фибри.

Изключително популярните пакетирани готови зърнени храни за закуска също бележат отстъпление с над 25% от 2000-на година насам. На тяхно място в сутрешното меню идват киселото мляко и мюслите. Продажбите в McDonald’s спадат драстично с всяка изминала година.

За да оцелее, хранителната индустрия трябва да направи много промени. Потребителите дават ясен знак, че цялостната идея за пакетираните храни най-вероятно е част от миналото.

Преди хората обикаляха всички рафтове в магазини, но сега прекарват почти цялото си време на щандовете за пресни, свежи продукти. Само за 5 години консумацията на зеленчуци в Съединените щати се е качила с 10%.

За съвременния потребител пакетираната храна е по-скоро продукт, лишен от естествените си качества и претъпкан с консерванти и захар. Сред младите и активно пазаруващи хора (20-37 години) се забелязва изключително недоверие към водещите марки, илюстрирано със статистика от множество проучвания – 42% процента неодобрение.

Цялостна промяна в производствения процес изглежда е голямата надежда за големите играчи. Защото в противен случай може да се окажат малки или несъществуващи играчи.

Според анализа на “Ню Йорк Таймс” е време да се заложи на драстично съкращаване на количествата захар в хранителните продукти, да се използват повече плодове, зеленчуци и пълнозърнести хранителни съставки. Да се разработват органични изделия, да се предлагат прясно приготвени продукти.

Веригите за бързо хранене може да помислят върху промяна на имиджа – от мини-фабрики за полуготови храни и пържени картофи към място, приличащо повече на кухня, където се сервират приготвени на момента храни с изобилие от зеленчуци и зърнени съставки. И разбира се, вкусът трябва да остане толкова добър и цената да е поносима за редовия потребител.

Както става ясно, промяната ще изисква мащабно преструктуриране и милиарди долари инвестиции. Но е факт, че големите корпорации имат тези ресурси. От това дали ще ги използват, може би зависи бъдещото им съществуване.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Ре(д)акция
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата