Имало едно време едни гениални холандци. Тези гениални хора създали една компания на име Ендемол. Тази компания имала гениална идея за телевизионно шоу.
Да затвориш една дузина народ в една къща и зрителите да ги гледат какво правят. Те, холандците, са едни такива, широко скроени хора. Нямат пердета по прозорците, проститутките са си легални като библиотекарките, тревата е разрешена.
Та един Биг Брадър ли, тоест Големия брат по Джордж Оруел, няма да измислят?
И Големият брат взел, че се превърнал в Голяма работа. Не само в Холандия. И във Великобритания, и в САЩ, и в цяла Европа.В целия свят, ако трябва да съм по-точен. А големите пари потекоха към момчетата и момичетата от Ендемол.
И как не. Като създадоха най-печелившия телевизионен формат в света – риалити шоуто. Ето това значи да го напипаш. Да напипаш печелившата идея – човешкото любопитство, да видиш какво става там долу между чаршафите.
Като казах пари, ето ви пари: Ендемол е създадена през 1994 г. Освен Биг Брадър е измислила още Fear factor (в България предаването трябва да стартира тази година по Нова телевизия с името "Страх"), Who wants to be a millionaire ( в България "Стани богат"), Стар академи (у нас издържа един сезон) и още няколко успешни формати.
През 2000 г. двамата основатели на Ендемол - Джон де Мол и Йоп ван ден Енде (Енде и Мол и хоп - Ендемол , ето ви топлата връзка) продават компанията си на испанския телекомуникационен гигант "Телефоника". Сумата е 5.5 млрд. евро. Да превърнеш воайорството в телевизионна даденост е логично да носи купища пари.
През същата година правата върху формата за Големия брат взеха и едни български момчета от СИА Адвъртайзинг. И буквално направиха лифтинг на родния тв пазар.
Първият сезон на Биг Брадър в България преди 3 години донесе на Нова телевизия 12 милиона лева приходи от реклама. Оттогава приходите хвърчат нагоре. Големият конкурент bTV също пусна риалити - „Сървайвър“ и „Мюзик айдъл“.
Между другото преди време стана ясно, че собственикът на bTV Рупърт Мърдок замисля да купи Ендемол от Телефоника. Дали една телевизия ще прави всички риалити у нас, е въпрос на бъдеще.
Настоящето е, че сега в България тече втори сезон на ВИП Брадър – важният брат на Биг Брадър.
И то тече с рекордни данни за гледаемост, което ще повлече рекордни приходи от реклама.
А най-смешното е, че у нас текат непрекъснати дискусии под един общ знаменател. "Ама, как така - тези ли са най-известните личности у нас? Ама как така, такава излагация – Азис! Ама, как така - ужас! "
И виждаш ли, тези разсъжения са нормални, защото това ни било отражението на обществото. И Биг Брадър 1 и Биг Брадър 2 и Биг Брадър 3, и те бяха отражение на обществото у нас.
Мислите ли, че в Холандия, Великобритания или Дания са си задавали този въпрос? Да не мислите, че звездите в британския ВИП Брадър са по-умни от нашите? Или по-малко скандални? Глупости.
Ама никой не казва, че са отражение на каквото и да е. Просто хората седят, гледат и се забавляват.
Естествено, като всяка телевизионна проява и Биг Брадър провокира въпроси и отговори, които имат обществена значимост в някаква степен.
Спомняте ли си дискусията за детето на Мис България Венета Здравкова във ВИП Брадър 1? Морално ли е детето да седи на този стрес, как се гледат по принцип децата у нас и т.н.? Морално или не, това предизвиква гледаемост. Това са нещата от живота на риалити медиата и толкова.
Сега пък се вихри дискусия за Азис, който всъщност си е един артист с амплоа на травестит, който пее. Голяма работа. Щом толкова го слушат, значи е известен.
И никой не насилва никого да се идентифицира с него. Или да се приема за вярно внушението, че разбираш ли- край нацията умря, след като за най-известни са избрани Азис, Десислава и някаква лунатичка, която изпи алкохола на три села в Сибир.
Това са хора, които ще привлекат най-много хора пред екрана. Защото са скандални, защото са различни и защото ще ги гледат, както професорът по ядрена физика, така и леля Станка, дето работи в Чистота, макар че всеки от тях ще ги гледа по различни причини.
Телевизията върви на вълната на популярните неща. Тя не е индивидуална медия.
Риалити форматите още повече имат тази функция. Колкото повече зрители – толкова по-добре.
А, който не иска да му се спуска риалити формата, има интернет. Той виж, може да се превърне в собствена индивидуалност.
Да гледаш изпълненията на Азис, да гледаш Трейси Чапман, да гледаш Мадона, да четеш блога на Еленко Еленков, да четеш блога на Мадона, да четеш как определят Слави Трифонов като боклук, да четеш как Слави Трифонов не е боклук, да напишеш как Слави Трифонов не/е боклук – да си ти.
И да правиш каквото ти искаш. Така че посредствеността е въпрос на избор.
Да затвориш една дузина народ в една къща и зрителите да ги гледат какво правят. Те, холандците, са едни такива, широко скроени хора. Нямат пердета по прозорците, проститутките са си легални като библиотекарките, тревата е разрешена.
Та един Биг Брадър ли, тоест Големия брат по Джордж Оруел, няма да измислят?
И Големият брат взел, че се превърнал в Голяма работа. Не само в Холандия. И във Великобритания, и в САЩ, и в цяла Европа.В целия свят, ако трябва да съм по-точен. А големите пари потекоха към момчетата и момичетата от Ендемол.
И как не. Като създадоха най-печелившия телевизионен формат в света – риалити шоуто. Ето това значи да го напипаш. Да напипаш печелившата идея – човешкото любопитство, да видиш какво става там долу между чаршафите.
Като казах пари, ето ви пари: Ендемол е създадена през 1994 г. Освен Биг Брадър е измислила още Fear factor (в България предаването трябва да стартира тази година по Нова телевизия с името "Страх"), Who wants to be a millionaire ( в България "Стани богат"), Стар академи (у нас издържа един сезон) и още няколко успешни формати.
През 2000 г. двамата основатели на Ендемол - Джон де Мол и Йоп ван ден Енде (Енде и Мол и хоп - Ендемол , ето ви топлата връзка) продават компанията си на испанския телекомуникационен гигант "Телефоника". Сумата е 5.5 млрд. евро. Да превърнеш воайорството в телевизионна даденост е логично да носи купища пари.
През същата година правата върху формата за Големия брат взеха и едни български момчета от СИА Адвъртайзинг. И буквално направиха лифтинг на родния тв пазар.
Първият сезон на Биг Брадър в България преди 3 години донесе на Нова телевизия 12 милиона лева приходи от реклама. Оттогава приходите хвърчат нагоре. Големият конкурент bTV също пусна риалити - „Сървайвър“ и „Мюзик айдъл“.
Между другото преди време стана ясно, че собственикът на bTV Рупърт Мърдок замисля да купи Ендемол от Телефоника. Дали една телевизия ще прави всички риалити у нас, е въпрос на бъдеще.
Настоящето е, че сега в България тече втори сезон на ВИП Брадър – важният брат на Биг Брадър.
И то тече с рекордни данни за гледаемост, което ще повлече рекордни приходи от реклама.
А най-смешното е, че у нас текат непрекъснати дискусии под един общ знаменател. "Ама, как така - тези ли са най-известните личности у нас? Ама как така, такава излагация – Азис! Ама, как така - ужас! "
И виждаш ли, тези разсъжения са нормални, защото това ни било отражението на обществото. И Биг Брадър 1 и Биг Брадър 2 и Биг Брадър 3, и те бяха отражение на обществото у нас.
Мислите ли, че в Холандия, Великобритания или Дания са си задавали този въпрос? Да не мислите, че звездите в британския ВИП Брадър са по-умни от нашите? Или по-малко скандални? Глупости.
Ама никой не казва, че са отражение на каквото и да е. Просто хората седят, гледат и се забавляват.
Естествено, като всяка телевизионна проява и Биг Брадър провокира въпроси и отговори, които имат обществена значимост в някаква степен.
Спомняте ли си дискусията за детето на Мис България Венета Здравкова във ВИП Брадър 1? Морално ли е детето да седи на този стрес, как се гледат по принцип децата у нас и т.н.? Морално или не, това предизвиква гледаемост. Това са нещата от живота на риалити медиата и толкова.
Сега пък се вихри дискусия за Азис, който всъщност си е един артист с амплоа на травестит, който пее. Голяма работа. Щом толкова го слушат, значи е известен.
И никой не насилва никого да се идентифицира с него. Или да се приема за вярно внушението, че разбираш ли- край нацията умря, след като за най-известни са избрани Азис, Десислава и някаква лунатичка, която изпи алкохола на три села в Сибир.
Това са хора, които ще привлекат най-много хора пред екрана. Защото са скандални, защото са различни и защото ще ги гледат, както професорът по ядрена физика, така и леля Станка, дето работи в Чистота, макар че всеки от тях ще ги гледа по различни причини.
Телевизията върви на вълната на популярните неща. Тя не е индивидуална медия.
Риалити форматите още повече имат тази функция. Колкото повече зрители – толкова по-добре.
А, който не иска да му се спуска риалити формата, има интернет. Той виж, може да се превърне в собствена индивидуалност.
Да гледаш изпълненията на Азис, да гледаш Трейси Чапман, да гледаш Мадона, да четеш блога на Еленко Еленков, да четеш блога на Мадона, да четеш как определят Слави Трифонов като боклук, да четеш как Слави Трифонов не е боклук, да напишеш как Слави Трифонов не/е боклук – да си ти.
И да правиш каквото ти искаш. Така че посредствеността е въпрос на избор.
Което няма нищо общо с гледаемостта. Напипа ли го?
---------
Имате ли мнение по въпроса? Споделете го в блога на Dnes.bg