Стачка. Вече почти един месец.
Не стачкуват шофьори. Те си получиха своето, защото можеше да им се даде. И защото имаха кого и как да заплашат.
Стачкуват учители. Знаете ли, че едно време най-важните хора са били даскалът и попът. Те са били първенците. Уважението към даскала е било непоклатимо. Ученият човек.
Сега това уважение е толкова овехтяло, колкото са овехтели и патриархалните и селски разбирания на по-голяма част от българите. За съжаление, селският им манталитет си е останал, но уважението се е изпарило.
Уважението към тези, които учат децата му. И за какво уважение говорим, като в повечето български училища обръщението към учителя е „копеле“, „курво“ и какво ли още не.
Нищо ново. Да, ако не им харесва, могат да сменят професията си. Да, но тези хора искат това да работят. На това са се посветили.
И тук лъсва голямата разлика. Има учители, които наистина работят. И се справят и с най-трудните деца. И освен, че влизат в ролята на възпитатели, влизат в ролята и на тези, които дават знания.
„Знаеш ли, че в четвърти клас в 33-то училище има едно дете, което не знае да чете. И на учителката й плащат допълнителни часове да се занимава с него, а тя не си дава никакъв зор. И детето не може да чете. А родителите май дори и не знаят“, ми сподели майка ми предната вечер.
Научила от една нейна приятелка учителка, която обсъдила колежката си.
Ми не знаят. Няма и да знаят. А колко ли други случаи има. И не за всички са виновни родителите, защото забързано живеят и в Германия, и в Швеция, и в Англия, и в Испания. Явно истината е някъде по средата.
Едно е сигурно. Мотивацията е различна. Не е само в парите, драги учители. Нарича се и професионално удовлетворение.
И затова с повишения и премии трябва да бъдат компенсирани тези учители, които са можещи. Чудя се, между другото, колко ли учители могат да работят с компютър и интернет? Интересно.
Колко са и тези, които дават качествено образование? Които могат да обяснят, да намерят начин към родителя да се заинтересува? Предполагам, че никой учител не иска клас от незнаещи идиоти.
Обучението е процес с обратна връзка. В него са намесени и деца, и родители, и учители, и инспектори, и образователно министерство.
И когато искаш нещо, трябва да се види дали даваш достатъчно. И какво предлагаш.
Защото ако качеството на обучение и комуникацията по трасето е сбъркана, тя няма да се оправи и с 1 000 000 лв. заплата.
Затова, нека получат увеличение тези учители, които наистина не бъркат процеса на обучение. Да ги наблюдава директорът и да вдига парите. Ето ти работеща система.
Да се премират всякакви идеи на учителите – за намиране на средства, за прилагане на интересни методи на обучение...
Обучението не е писане с тебешир и чукане с показалка.
Обучението е уважение, защото се базира на знание.
А даването на знанието се уважава. Именно уважението е нещо, което липсва като отношение към българския учител...защо ли..?