IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Успешният бизнес днес - кои са нишите, тенденциите и парадоксите?

Спас Кьосев, жури в конкурса Founders Today, пред Dnes.bg

Спас Кьосев

Спас Кьосев

Успешните компании днес и как се развива българската бизнес екосистема са само част от темите на които конкурсът Founders Today обръща внимание в тазгодишното си издание. На 10 октомври организаторите от Investor.bg ще представят най-иновативните и отличили се предприемачи като финалисти в конкурса, но преди това селекцията ще трябва да направи експертното жури на Founders Today. С богат натрупан през годините опит и развит нюх към потенциала за успех, пред Dnes.bg застана бившият журналист на БНТ и настоящ Chief Visibility officer, BESCO - Спас Кьосев, който ще бъде един от отговорните оценяващи на всички подадени кандидатури. Какви са неговите принципи за успех, парадокси в чудото на успеха и как да разберем „има ли хляб в нас“ – вижте всичко това и още в разговора ни със Спас Кьосев, жури в конкурса Founders Today.

Минало е немалко време откакто сте стартирали Вашия успешен бизнес. Смятате ли, че практиките, които сте използвали в начален етап тогава, са приложими и днес от новото поколение предприемачи?

В момента стартирам собствен бизнес. Но това далеч не е първото ми начало. Преди 3 години започнах да изграждам комуникационното присъствие на BESCO почти от нула. Днес нашето НПО е с една от най-честите появи в праймтайма на медиите.  

Иначе, може би най-близкият ми опит до стартъп успех досега е ТВ предаването БНТ ТАКСИ – ток шоу риалити със случайни хора от улицата, което започнахме от един лист хартия с няколко реда текст, превърнахме го в едно от най-гледаните предавания у нас, а накрая обиколихме и Европа с него.

Принципите за успех, които следвам при всяка нещо, с което се захвана, са: кураж, издръжливост, денонощна отдаденост, коректно отношение към партньорите и клиентите. Гледам да минавам “по неотъпкани пътеки”, да правя това, което другите не могат или не искат. Вярвам, че това е начинът да бъдеш уникален и забелязан.

Ако кажем, че в модата тенденцията се връща към миналото, то със сигурност младите хора днес не са като младежите от миналото, а това неизбежно внася трусове и промени в бизнеса. Какво бихте посъветвали, ако имахте тази възможност, компаниите – титани в света, за да останат успешни и най-вече актуални днес и в близкото бъдеще?

Има един парадокс - чудото на успеха обикновено се случва, когато излезеш извън рамките на нещата. В същото време обаче, когато успеят, компаниите започват да се опитват трескаво да вкарат успеха в рамки, таблици, процеси и инструкции, за да може служителите да го репликират постоянно, машинално и до безкрай. Това може да гарантира устойчивост на компанията, но пък ограничава новаторството и смелите подходи и превръща служителите от създатели в изпълнители. Лично аз вярвам, че инструкциите не създават чудеса, те само могат да опишат и в най-добрия случай могат да репликират някой успех, но със затихваща сила. Компаниите на бъдещето ще трябва да се справят с този парадокс, който създават около живота на служителите си.

Кои според вас са най-благоприятните ниши за стартиране на бизнес през 2024 г.? А през 2050 г.?

Здравеопазване, роботика, екология, космос, транспорт на хора и стоки, 3Д принтирането. За 2050 година си представям как всеки ще има по един универсален 3Д принтер в къщата си и няма да си обменяме стоки и авторски права, дори за „хардуерните“ продукти като дрехи, обувки.

Взаимно свързани ли са според вас успешният бизнес и необходимият бизнес?

Най-общо има два вида бизнес - такъв, който се възползва от съществуващите проблеми и слабости и прави пари от експлоатирането им (хазарт) и такъв, който прави пари от това, че поправя слабостите на нещата и решава проблемите (иновации в медицината, екологията и др.)

У нас се виждат ясно и още две категории бизнес - такъв, който е близо до властта и усвоява готовите бюджетни пари, обществените поръчки, но има и друг вид бизнес - такъв, който създава иновации, продукти с висока добавена стойност и се цели към глобалния пазар. Първият източва ресурса за развитие на икономиката, а вторият го увеличава, следователно той е необходимият бизнес, ако искаме страната ни да е по-богата.

Изменение на климата, недостиг на енергийни ресурси, здравни системи и какво ли още не са сред ключовите сфери, които все повече стават основна тема на разговор – значи ли това, обаче, че подобен бизнес, засягащ някои от  факторите, по-лесно ще получи приходи и развитие от фабрика за шоколад без калории например?

Да, според мен от тук нататък в бизнеса ще успява всичко, което прави нещата по-бързи, по-ефективни и по-екологично чисти. За съжаление, все по-рядко продуктите ще стават и по-качествени и дълготрайни, защото това пречи на тенденцията за все по-бърз оборот на потреблението, кеото пък от своя страна създава екологични проблеми.

Как се информирате за новите тенденции и актуални практики за развитие на успешен бизнес у нас?

Имам щастието всеки ден да контактувам с едни от най-градивните хора на България - това са хората, които с бизнеса си се стремят да изкарват от страната ни стоки и услуги навън и така да вкарват капитал и инвестиции тук.

Кои са благоприятните фактори, които според Вас помагат на новите предприемачи днес да започнат бизнес в България?

Българската бизнес екосистема се утвърди като най-свързаната и подкрепяща среда за бизнес в Централна и Източна Европа. У нас разходите за стартиране на бизнес са сред най-ниските, данъците са добри, макар и бавно законодателството се реформира (например съвсем скоро ще заработи новата форма на сдружение в Търговския закон - Дружество с променлив капитал, което е по-съвременна алтернатива на ООД и АД). Имаме много образователни и акселераторски и обучителни програми, броят на инвестиционните фондове се увеличава. Освен това, примерите на глобално успешни българи стават все повече и това е вдъхновяващо за новите предприемачи.

Повечето хора предполагат, че трябва да имат стабилен натрупан капитал, за да имат възможност да стартират свой бизнес – задължително условие ли е или можем да започнем постепенно и плавно и да финансираме идеите си с доходите, които изкарваме към този момент?

Ако си в сферата на услугите, за начало ти трябва само лаптоп и карта за градския транспорт. Технологиите днес ни дават голямо предимство. Сега всеки стартиращ е свързан с целия свят в реално време - можеш да учиш от лаптопа си всякакви неща безплатно и да срещаш все повече подкрепа от новото поколение български предприемачи - всякаква подкрепа - знание, време, менторство, инвестиция, стига да си се погрижил достатъчно “да има хляб в тебе”.

Кои са трите най-важни неща, които ще гледате внимателно в кандидатурите на младите предприемачи в конкурса Founders Today?

Дали идеята решава значим проблем, има ли перспектива да го реши устойчиво, до колко решението е иновативно, дали екипът има необходимите качества и дали са готови да платят цената да последват конкретната идеята и мечтата си.

Кои са подводните камъни, за които трябва да се оглежда предприемач, започнал да изгражда своята компания?

Всеки знае, че първите 6 месеца до 1 година са трудни и неуспешни, но това не означава да седнеш и да чакаш тези начални месеци просто да минат, напротив единственият начин да видиш какво има зад планината е да се изкачиш на върха и - месеците на началото са месеците на здравото бачкане и най-големия стрес.

Как бихте описали днешния успешен предприемач?

Днешният предприемач разчита все повече на инвеститори и има глобални амбиции и клиенти, това прави бизнеса по-чист и коректен към държавата и клиентите. Вече има все по-малко значение кой си и чий си, по-важно е какъв си, какво можеш и дали това, което предлагаш на пазара, е конкурентно в обективна среда. Надявам се и днешният успешен предприемач все повече да разбира, че да имаш означава не колко си взел, а колко стойност си произвел за другите.

Има ли рецепта за успешен стартъп или понякога е по-добре предприемачите да се впуснат в нова ниша и да отъпкват сами пътеката си?

Целта на стартиращите предприемачи трябва да е да натрупат максимално бързо опит, знание по проблема, който бизнесът им решава и да опознаят клиентите си. Това става като пробваш, без да се отказваш и правиш много на брой малки грешки, вместо малко на брой големи грешки. И след като изминеш този път, на помощ идва и вече т.нар интуиция - да взимаш бързо правилни решения на база на натрупаните данни тип “проба-грешка”.

Кой е най-големият Ви бизнес провал и какъв урок научихте от него?

Нямам сериозни провали, но с годините се научих, че не е достатъчно само да си свършиш работата по най-добрия начин. Трябва да направиш още куп други неща. Това е като с движението на автомобила. Можеш да имаш най-мощния двигател на света, но ако не можеш да доставиш цялата му сила до гумите и асфалта, колата ти ще върви бавно. Както между двигателя и гумите има цял куп системи, които в крайна сметка се оказват дори по-важни за скоростта от самия двигател, така е и в бизнеса - трябва да имаш продукт, да можеш да го произвеждаш, да го доставяш, да го рекламираш и т.н.

Как очаквате да се развие в бъдеще секторът, в който имате дейност?

Комуникацията, точните истории, точните послания и тяхната важност за успешния бизнес ще си останат със същата тежест за постигането на бизнес успехи. Силата на добрите истории е една и съща още от пещерното време. Променят се средствата на тази комуникация, но не и същността и функцията й. Не се притеснявам и от навлизането на изкуствения интелект в това. По-скоро имам тревоги от промяната в поведението на публиката - тя свикна да консумира по-бързо, по-плитко, само екстракт и концентрат, тиренца и булети, готови заключения, без губене на време за вникване и емпатия. Но пък това е и предизвикателството пред хората като мен - комуникационните експерти - да произвеждаме още от нашата “магия” и при тези условия.

Какво според Вас прави добрата бизнес идея успешна?

Първо - човекът, който стои зад нея и неговите лични качества и характер. Второ - стойността, която продуктът предлага на клиентите. Трето - изграждането на системи в бизнеса за устойчив и ритмичен растеж.

Каква тежест имат за Вас социалните и екологичните аспекти на бизнес идеите в конкурса?

Културата на живот и потребление в днешния свят се развиха до там, че вече не можем да си позволяваме решението на един проблем да създава нови проблеми, като екологични вреди, например. Това е новото мислене, което ще оформи бизнесите на следващото поколение предприемачи.

Иначе, аз лично харесвам този бизнес, в който изкарването на печалба е заслужен страничен ефект от решаването на даден важен проблем, но не и негова първа и последна цел.

Повече информация за Founders Today, как да кандидатствате и всичко актуално около конкурса може да откриете на Investor Media PRO.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Ре(д)акция
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата