IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

"Социалната мрежа" – между истината и измислицата

Какво добавиха от себе си авторите на големия фаворит за Оскар

Марк Зукърбърг Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Марк Зукърбърг Снимка: Getty Images/Guliver Photos

 

Като вземем предвид факта, че Марк Зукърбърг е най-младият милиардер в света, създател на най-голямата социална мрежа в света и дори беше определен за „Личност на 2010 година” от TIME, естествено е животът му да е обект на огромен интерес. В това число и от страна на Холивуд.

Така че появата на филм, който разказва историята за създаването на Facebook и съпътстващите го драматични събития в живота на Зукърбърг не беше особена изненада. В интерес на истината приятна изненада беше класата на лентата, режисирана от Дейвид Финчър и продуцирана от Кевин Спейси. Една наистина увлекателна история, отлично заснета и монтирана, с впечатляващо добър подбор на млади и не много известни актьори.

Сега „Социалната мрежа” е основен фаворит за Оскар в категорията „Най-добър филм”. Няма как да оспорим качествата на филма като художествен продукт, но дали той отразява реалните събития около раждането на феномена Facebook, е съвсем друг въпрос.

Да, Аарон Соркин е успял да се справи отлично със сценария, адаптиран за големия екран от книгата „Фейсбук - милиардери по неволя” на Бен Мезрич. Но, както споделя самият Зукърбърг, след разговор за сътрудничество с Мезрич „авторът ни каза, че това, което го интересува най-много, е да разкаже възможно най-интересната история”. А не най-достоверната.

Създателят на Facebook даде категоричната си оценка, че филмът е „интересен”, но „очевидна измислица от самото начало”. И като че ли тази оценка не е много далеч от истината.

Предупреждаваме читателите, които не се гледали „Социалната мрежа”, че в следващите редове ще разкрием голяма част от съдържанието на филма.

Първата сцена от лентата на Финчър ни прехвърля в бар, където студентът първа година в Харвард Марк Зукърбърг разговаря с приятелката си Ерика от Бостънския университет. Разговор, в чийто край Зукърбърг е зарязан от гаджето си и под влиянието на силната негативна емоция (и няколко бири) започва процеса, завършил със създаването на Facebook. Много удобно за Холивуд по-добре, но в действителност Ерика Олбрайт е персонаж, измислен от създателите на филма.

Всъщност Финчър и компания тотално пренебрегват Присила Чен, която е дългогодишна приятелка на Зукърбърг, и името й въобще не се споменава в лентата. В действителност двамата се запознават в зимата, когато работата по Thefacebook.com все още не е започнала.

По признание на самия компютърен талант от юли 2010 година той „излиза с едно и също момиче от времето преди Facebook досега”. Освен интимната връзка, която реално става сериозна година след старта на социалната мрежа, Зукърбърг разчита на Чен и в бизнес делата си.

Така че изключването й от „Социалната мрежа” може да се тълкува като признак, че във филма има и други изопачени факти. И това е така.

Предшественикът на Facebook – Facemash.com, е представен в лентата като сайт, създаден от Зукърбърг с цел да се сравняват по красота студенти от Харвард чрез снимки. Според getthebigpicture.net в действителност акцията е била в знак на протест срещу невъзможността на университетската компютърна система да публикува на време снимки на студентите в първи курс.

В „Социалната мрежа” ставаме свидетели и на манията на младия Зукърбърг по елитните клубове на Харвард, където иска да влезе на всяка цена. Тя води и до нарастващо озлобление и завист към неговия най-добър приятел и съосновател на Facebook Едуардо Саверин, който е приет в един от тези клубове.

Впоследствие се стига до разрив между двамата, а тази сюжетна линия всъщност е и една от основните в лентата. Но един от съседите на Зукърбърг в студентското общежитие – Нейтън Хелер, е категоричен, че представената фикс идея за членство в тези клубове е „абсолютно нелепа”.

В общи линии изнесената на преден плен интровертност на Марк Зукърбърг и насажданото убеждение, че прогресът на  Facebook и пътят към милиардите е съпътстван от жестока самота и интимни разочарования са по-скоро плод на въображението на сценаристите и трик за засилване на драматизма, отколкото реалната картина.

Наскоро лентата беше атакувана и от Шон Паркър, получил своята слава като създателя на Napster. Както е показано в лентата, той наистина взима дейно участие в трансформацията на Facebook от изумителен студентски проект в една от най-мощните корпорации в света. Но Паркър, чийто персонаж е изигран от Джъстин Тимбърлейк, обяви недвусмислено, че филмът е „страхотен, заснет уникално”, но съдържанието е „пълна измислица”.

„Партита с дрога и топмодели... Бих желал животът ми да е толкова готин. Но трябва да ви кажа, че аз съм компютърен специалист. А там модели на бельо няма”, заяви първият президент на Facebook по повод сцената, в която е спипан с кокаин на гуляй с малолетни служителки на компанията.

В действителност Шон Паркър е арестуван за притежание на кокаин, но по време на пътуване за кайтбординг в Северна Каролина, и в крайна сметка срещу него не са повдигнати обвинения.

Това, което най-много дразни Шон Паркър в лентата, е, че е представен като човека, разбил приятелството и бизнес отношенията между Марк Зукърбърг и Едуардо Саверин. „Едуардо е мой приятел и аз съм един от малкото хора от фирмата, които все още поддържат контакт с него”, коментира създателят на Napster.

Хиперболизиран е и епизодът, в който Шон Паркър открива Facebook. Филмът представя това като интригуваща случайност – след секс за една нощ героят на Паркър разбира за социалната мрежа от момичето, с което е преспал. Самият създател на Napster разкрива пред Vanity Fair, че открива сайта на компютъра на приятелката на своя съквартирант и пише имейл до Зукърбърг с искане за среща в Ню Йорк, която филмът пресъздава сравнително достоверно.

Разбира се, не всичко в „Социалната мрежа” е измислица. Братята Уинкълвос наистина предлагат на Марк Зукърбърг да разработи за тях социален сайт, което не се случва. Впоследствие претендират, че именно това предложение полага основите на Facebook, а Зукърбърг е откраднал идеята им. И го съдят успешно – получават компенсация за десетки милиони долари.

Вярно е и друго – че по хрумване на Шон Паркър, Марк Зукърбърг имал два набора от визитни картички. На едната пишело „CEO” (изпълнителен директор), а на другата „I’m CEO…bitch” (Аз съм изпълнителен директор... кучко). Освен това е истина, че веднъж Зукърбърг отишъл на бизнес среща по пижама, халат и джапанки.

Факт е и въжето, пуснато от комина на къщата в Пало Алто до телефонна кабина пред оградата, по което Марк и сътрудниците му се пускали в басейна. Но пък фенките, сексът в тоалетната и купоните с манекенки не са точно това, което се е случвало на създателя на Facebook.

Но в крайна сметка киното е изкуство, а не учебник по история. А и Марк Зукърбърг не е завел дело за клевета, така че лентата едва ли е чак такъв проблем за неговия имидж.

За зрителите остава филмовото зрелище.

А за Дейвид Финчър – най-вероятно удовлетворението, че е режисирал лента – носител на награда в най-престижната категория на Оскарите. Но за това ще трябва да почакаме до 27 февруари, когато Американската филмова академия ще обяви своето решение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кино
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата