Със скандал тръгва премиерата на новия български филм на Людмил Тодоров „Миграцията на паламуда”.
На специална пресконференция преди официалната прожекция в кино Люмиер на 6 февруари, режисьорът обясни, че не знае дали филмът му изобщо ще тръгне по кината.
Причината се крие в нова акция, която авторът на „Любовното лято на един льохман”, „Емигранти” и „Шивачки” подема, след като собствениците на големите киносалони у нас му предлагат унизителни условия, за да пуснат новия му филм на голям екран.
Оказва се, че монополистите, които държат близо 90 процента от кинозалите в България, искат 70 процента от приходите. Заедно с другите разпространителски къщи процентите стигат 90-95. Така продуцентът, копродуцентът, авторът и държавата трябва да си поделят оставащите едва 5 процента.
Режисьорът припомни, че миналата година Министерството на финансите е направило ревизия на Националния филмов Център, за да разбере защо въпреки растящите приходи на българските филми в държавата - копродуцент отиват съвсем малки суми.
„Черешката на сладоледа, е че собствениците искат такси, за да допуснат изобщо един филм в залите си”, доуточнява режисьорът.
Сумата надхвърля 600 лв цена за един екран. Ако залите в България, за които монополисите отговарят, са 20-ина, всеки автор трябва да даде 30 хиляди лева, за да бъде изобщо допуснат филмът му до залата. Оттам собствениците на големи киносалони вземат още 95 процента от приходите.
Людмил Тодоров обясни, че разбира защо повечето му колеги са приели тези тежки условия. Но с това описа и решението си да постави „Миграцията на паламуда” в толкова неизгодна позиция.
Само така авторът вижда, че може да извади този проблем на показ и той да бъде разбран не само от обществото, а и от държавните органи, които трябва да направят така, че да регулират цената и да сложат край на така съществуващия монопол.
„Тези 12 милиона, отпуснати за българско кино идват от джоба на всеки един от нас", обясни Людмил Тодоров. Зрителите ще дадат по още 10 лв. на касата, ако изобщо филмът бъде допуснат до залите. Режисьорът подхвана още една трудна тема – каква продукция се предлага на българския зрител в същите тези големи киносалони – „най-пошлото” американско кино, а европейските продукции много бързо падат от екран.
Що се отнася до „Миграцията на паламуда", зрителите все пак ще имат възможност да го видят по време на София Филм Фест, с програмата пътуващо кино, както и на малкия екран.