IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

„Заснех филма си на VHS, защото исках да въздействам на емоционалната памет на зрителите”

Габриел Ахим на София Филм Фест

„Заснех филма си на VHS, защото исках да въздействам на емоционалната памет на зрителите”

Румънският режисьор Габриел Ахим е създал наистина забележителен филм, в който я има цялата епоха на късния соц – от тъпите и политическите вицове, през записването на футболни мачове на домашно видео, до абсурда на човешките отношения в една средно голяма фабрика. Филмът „Сънят на Адалберт”, който участва в Международния конкурс на СФФ, е едновременно социологическо изследване на близкото минало, черна комедия за безопасността на труда и сериозен размисъл за детайлите и механизмите в едно стигнало до абсурда на съществуването общество. А също така и експеримент – не само на техническо и не само на емоционално ниво. Защото според режисьора двете са неразривно свързани.

Защо предпочетохте да заснемете филма си в този формат?

Избрах да заснема филма си на VHS, тъй като не се интересувам само от структурната и наративната страна на историята, но и от материалността на филма. От това какъв материал би съответствал на дадена история, за да бъде разказана. И VHS-форматът беше най-подходящият за един такъв разказ от 80-те, какъвто имаме в „Съ-
нят на Адалберт”. От друга страна, този избор е един вид влизанев историята (така започва филмът: с домашен видеозапис на футболен мач, и то не на кой да е футболен мач – б.а). Той влияе на зрителя на ниво емоционална памет. Ако този филм беше заснет на 8-милиметрова лента, със сигурност нямаше да има този емоционален ефект на „влизане в историята”. Това са двете основни причини.

Атмосферата в този филм, особено на нас тук в България, които имаме много сходна история на късния социализъм с вас (като изключим начина на падането на режима, разбира се), ни говори страшно много. Но начинът на движение на камерата е различен...

Да, това отново е въздействието на ниво емоционална памет. Наблюдавах младите хора в Румъния, които гледаха филма ми, и всички реагираха по един и същи начин: „Леле! Наистина като в онези времена!”... За мен подготовката беше сложен процес, защото трябваше да се правя почти на археолог, за да намеря камера, с която да заснема филма по този начин. Самите създатели от JVC не са имали предвид в онези времена, че някой някога ще използва подобна техника в киното. Това е доста неизплатим процес и механиците, познаващи тази техника, направо ни ожалиха.

Имате ли статистика за други подобни филми в съвременното кино, заснети на VHS по някаква специфична причина?

Бях доста изненадан, когато открих, че американският режисьор Хармъни Корин е направил филм на VHS по същото време, когато аз снимах своя филм. И така, тези два филма, неговият и моят, са единствените
в световното кино, снимани на VHS, доколкото знам.

Във филма Ви се забелязва сериозен интерес към детайлите. Ще дам пример с портрета на Чаушеску, който един от работниците във фабриката носи обърнат с главата надолу в една уж незабележима сцена от филма...

Интересувам се от детайлите, защото мисля, че и в киното, както и в реалността, детайлите са тези, които създават живота. Не големите истории, а малките детайли. И смятам, че ако един режисьор е сляп за детайлите, то и филмът му ще се получи сляп.

В началото на филма – все пак действието се развива през пролет- та на 1986 г. – отново, сякаш между другото, се споменава и аварията в Чернобил.

Да, защото филмът се занимава със здравето и безопасността на труда. Основната история разказва за едно възсъздаване на инцидент във фабриката, където работят героите.

И тази тема за безопасността на труда, този „малък” инцидент на работното място, се проектира върху
голямата тема за най-сериозната авария на епохата...
Целият филм носи и един почти сюрреалистичен заряд, въпреки че на пръв поглед е поклон към соц-абсурдизма (дори има буквални цитати от Бунюел, имам предвид например срязването на окото). Само че има и една конкретна сцена с една лисица в едно заснежено поле, която си е съвсем сюрреалистична...

След 40 години, когато напиша автобиографията си, ще разкажа за тази лисица. Обещал съм си във всички свои филми да имам по една такава метафорично-мистериозна сцена и един ден – след 40-50 години – да разбуля тайната.

Идвате на СФФ не само за да представите филма си, но и за да участвате в София Мийтингс. Какъв
ще е следващият Ви филм?

Опитвам се да направя триптих от филми. Първият е „Сънят на Адалберт”. Вторият ще е за първите дни на Румънската революция и за инженер, останал единствен на работното си място, докато всички са на улицата и скандират срещу режима. Това е фантастична история, в която Чаушеску се укрива точно при този герой, а той от своя страна се опитва да го спаси, като го извежда от страната. В България...

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата