Забравете Хари Потър и вампирската сага "Здрач". Колкото до "Властелинът на пръстените", историята носи привкуса на миналия век. Америка има нов блокбастър - "Игрите на глада" - мрачно антиутопично видение, в което безрадостно футуристично общество,но напомнящо за сегашното, заменя обичайните фантастични представи за среда на триумф на човешкия дух, предаде БТА, цитирайки ДПА.
Действието на филма, базиран върху първата книга от трилогията бестселъри на Сюзан Колинс, се развива в постапокалиптична Северна Америка - в държава, наречена Панем. Дженифър Лорънс е в главната роля - на 16-годишната Катнис Евърдийн, девойка без родители, която доброволно заема мястото на по-малката си сестра Прим в Игрите на глада - годишен телевизионен ритуал, в който тийнейджъри участват в гладиаторскибитки за оцеляване.
Бокс-офис експертите очакваха филмът да е сред най-интригуващите за годината, но въпреки това бяха изумени от опашките, извили се още преди първите прожекции в петък, и от продължилото и през уикенда напрегнато очакване пред киносалоните. С идването на неделната вечер приходите от "Игрите на глада"се изчисляваха на 155 милиона долара в бокс-офиса.
Окончателните данни, оповестени от Ройтерс, показват, че цифратае леко завишена, и че приходите от продажбата на билети за лентата през дебютния й уикенд на екран възлизат на 152,5 милиона долара. Сумата отрежда на "Игрите на глада" третото място по приходи от дебютен уикенд в историята на бокс-офиса след "Хари Потър и Даровете на смъртта, Част 2" /169,2 милиона долара/ и "Черният рицар" /158,4 милиона долара/. "Мисля, че "Игрите на глада" достигна връхната точка в многоудачно време. Не знам дали това се явява язвителен коментар къмнаситения ни с риалити шоута телевизионен свят, но хората са гладни за блокбастър", казва Кийт Симантън, главен редактор на Box Office Mojo и IMDB.
Повече касови филми обикновено биват "насметени" от критиката, дори и да са "поглъщани жадно" от лишената от културни интереси тийнейджърска публика. Филмът "Игрите на глада" обаче се радва на бляскави отзиви и солидна зрителска маса, която макар и преобладаващо младежка и момичешка, включва също доста момчета и възрастни и от двата пола.
"Хората харесват книгата и са чули, че филмът е добър", казва Симантън. Той хвали режисьора Гари Рос и писателката и автор на сценария Сюзан Колинс за чудесно свършената работа да не създадат типичен хорър филм по изпълнената с насилие книга.
Маркетинговата атака, успяла да потуши медийните реакции, без дастига до открит деспотизъм, също изигра своята роля. Боб Томпсън, професор по поп култура в университета на Сиракюз, споделя, че е изкушаващо успехът на филма да се свърже с лошата икономика или упадъка на САЩ. Той обаче допуска, че темата във филма за тийнейджъри-герои, или по-скоро героична девойка, триумфираща над злокобни възрастни, щеше да радва на същия успех и преди години.
"Филмът не е лишен от романтика, актьорите са изключително привлекателни, присъства и конфликтът между поколенията и копнежът за независимост в един потиснат свят - теми, които винаги са актуални", казва Томпсън. Специалистът обаче признава,че "постапокалиптичното антиутопично бъдеще, в което САЩ вече не съществуват, изглежда по-лесно за възприемане точно в този момент, когато капацитети от социалната и политическата сфера твърдят, че филмът обслужва тяхната гледна точка".
Някои коментатори го наричат притча за движението "Окупирай Уолстрийт", други го разглеждат като предупредителна приказка за голямата политика, трети виждат в него съвременна версия на Новия Завет. Според мнозина, в това число и изпълнителката на главната роля Дженифър Лорънс, "Игрите на глада" е обвинителен акт срещу подвластната на риалити телевизията култура. Това вероятно е истинската причина за успеха на филма - защото разказва история, която може да бъде тълкувана по толкова различни начини, казва в заключение Боб Томпсън.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.