Интервю със Себастиан Лаутнeр - германския продуцент на филма на Борис Десподов и Андрей Паунов „Три Сестри и Андрей” и на новия им проект „Мексикански експрес”, който спечели „Оскар” за визуални ефекти за филма „Изобретението на Хюго” на Мартин Скорсезе.
Себастиан Лаутнер създава анимационни светове, които съчетават реалност с фикция. 34-годишният продуцент на визуални ефекти от немската компания Pixomondo е носител на Оскар за визуални ефекти през 2012 г. за работата си по филма „Изобретението на Хюго” на режисьора Мартин Скорсезе, адаптация на едноименната книга за деца.
През 2008 г. Себастиан Лаутнер беше ко-продуцент на германско-българската анимация „Три сестри и Андрей” на Борис Десподов и Андрей Паунов, спечелила множество награди, включително Наградата Jameson за най-добър късоментажен филм на София Филм Фест през 2009. Той е и един от ко-продуцентите в новият пълнометражен проект на Паунов и Десподов „Мексикански експрес”.
Г-н Лаутнер, спечелването на "Оскар" във филмовата индустрия се смята за върховно постижение в кариерата. От началото на тази година, Вие и Вашите колеги също сте част от този знаменит клуб. Какво се промени след Оскара?
За нашата компания това означава преди всичко повече работа. Получаваме много повече оферти, както за филми, така и за реклами. Ние получаваме предложения от продуцентски компании, които не са знаели за нас, но сега след Оскара се интересуват от работа с Pixomondo. Всеки очаква качеството на нашата работа по техните проекти да съответства на качеството на „Изобретението на Хюго”. В това отношение аз трябва винаги да пояснявам, че трябва да се разглежда връзката между бюджета и времето, прекарано по един проект. Не всеки има на разположение бюджета на Мартин Скорсезе. В личен план сега имам повече запитвания за провеждане на семинари или работа по проекти. Но трябва да ви уверя, че както аз, така и мойте колеги сме здраво стъпили на земята и нищо не се е променило в начина, по който работим, защото нещата и до сега са били успешни.
Дайте ни поглед зад кулисите: Какво е да работиш с режисьора Мартин Скорсезе?
Имахме двама супервайзери на специални ефекти, които бяха постоянно с г-н Скорсезе на снимачната площадка. Те вече бяха работили с него по филма „Злокобен остров”, както и по някои други проекти, така че чувството на взаимно доверие вече бе установено. Това беше първия 3D стереоскопичен филм на г-н Скорсезе, така че той беше изключително отворен за предложения за това как да заснемат сцените. Половината от филма или общо 62 минути се състои от сцени, които или са с добавени специални ефекти, или с напълно компютърно генерирани кадри. Девет от офисите на Pixomondo по целия свят участваха в производството, а аз управлявам нашия офис в Берлин. Ние бяхме отговорни за едни от най-сложните сцени във филма. В Берлин не работихме директно с г-н Скорсезе, а чрез нашите двама супервайзери по специални ефекти, които от своя страна винаги бяха в пряк контакт с него. Забавното е, че дъщеря му е най-големият ни критик и застъпник. Тя вероятно е на възраст около дванадесет години. Когато тя хареса нещо, г-н Скорсезе също го харесваше. И тя винаги знаеше точно кои части на филма идват и от кой от офисите на Pixomondo. Тя винаги искаше да види повече от нас, в Берлин.¬¬
Вие сте продуцент на визуални ефекти и оглавявате офиса Pixomondo в Берлин. Какви бяха Вашите задължения в този голям проект?
Продуцентът на визуални ефекти управлява екипа, работещ по проекта, заедно с супервайзера на специални ефекти. Супервайзерът на специални ефекти е нещо като режисьор на ефектите. За разлика от него продуцентът по визуални ефекти събира целия екип от специалисти и след това е отговорен за работата им и че всичко е направено правилно. Този човек води преговорите с партьорите и е отговорен за екипа, дали се работи по график и в рамките на бюджета. Така че, преди всичко аз се грижа за организационните задачи.
След завършване на гимназия, първо учите бизнес администрация и след това постъпихте във Филмовата академия на провинция Баден-Вюртемберг. Днес произвеждате визуални ефекти за филми. Какво е общото между всичко това?
Винаги съм искал да работя във филмовата индустрия и за да го постигна, ми бяха препоръчали първо да завърша бакалавърска степен бизнес-администрация. За да ви приемат във Филмовата академия, трябва да имате определен брой на стажове в компании от филмовата индустрия и сте придобили някакъв професионален опит, поне за година-две. И докато бях на стаж в различни филмови компании се уверих, че има смисъл да се учи бизнес администрация, тъй като винаги е добре да се знае малко за управление на бизнеса и как да правят изчисления и планове.
Pixomondo е немска компания с пет офиса в Германия и международни представителства в Европа, Северна Америка и Китай. Какво е мястото на Германия на международния пазар за цифрово редактиране на изображения и специални ефекти?
Едно нещо трябва да е ясно - Германия направи огромна крачка напред и сега е сред световния елит в тази област. Нашият основен конкурент e Scanline, те бяха номинирани за "Оскар" за визуални ефекти за работата им във филма „Hereafter”. През 2010 г. Pixomondo работи по филма „Железният човек 2”, който също беше номиниран за "Оскар" за визуални ефекти. Това означава, че през годините ние наистина печелим позиции на върха. Pixomondo в момента е една от двадесетте най-добри компании за ефекти в света.
През 2006 г. получихте награда от Фондация Робърт Бош за Германо-Българската анимация „Три сестри и Андрей”. Какви са Вашите спомени от този проект?
Този анимационен филм наистина проправи пътя за бъдещата ми кариера. И преди това бях работил по анимационни проекти, но след „Три сестри и Андрей” се съсредоточих много по-интензивно върху анимацията. Филмът като всяка международна копродукция е голямо предизвикателство, и това ми даде възможност да събера опит, който в крайна сметка ме докара в Pixomondo. Филмът беше трамплинът за по-късната ми кариера.
Също така ние с Борис и Андрей работим заедно по един друг техен проект „Мексикански експрес”, който е много амбициозен проект, съчетаващ игрално кино и анимация и е изпълнен с множество специални ефекти. Във филма планираме да има холивудски актьор, а ефектите ще се правят от същият екип който е работил по „Изобретението на Хюго”. Когато показах сценария на колегите си в компанията, всички бяха очаровани хумора и невероятните им идеи. Това е проект със световен потенциал и качества.
Какво следва за Вас след Оскара?
Сега имаме огромна купчина от големи холивудски хитове на масата, проекти които са ни изпратили оферти и част от които ние вече сме приели. В Европа и Германия ние определено ще играем още по-голяма роля в големите продукции със специални ефекти. Миналата година ние направихме ефектите за филма на Ларс фон Триер „Меланхолия”, който спечели Европейските филмови награди. Това, което мога да кажа е, че целия втори сезон на "Игра на тронове” в момента е в процес на финализиране от нас в Pixomondo. Той е изключително популярен телевизионен сериал, подобен на "Властелинът на пръстените". Както разбира се, и копродукцията с България „Мексикански експрес”.