Когато в края на август 2009 г. Walt Disney плати 4 млрд. долара, за да придобие Marvel Entertainment, инвеститорите реагираха бурно. Издателят на комикси, който е автор на Спайдърмен, Хълк и Капитан Америка, е твърде скъпа инвестиция с цена 22 по-висока от очакваните приходи, считаха критиците.
В ретроспекция обаче сделката се оказа умен ход от страна на главния изпълнителен директор Робърт Игер. Само последният филм на Disney - "Отмъстителите", който се основава на комични герои на Marvel, отчете в началните си дни на екран рекорди в САЩ и само след няколко седмици на екран е в клуба на филмит-милиардери, пише Financial Times.
Боксофис успехът дойде в точното време, след като наскоро компанията преживя мега провал с научно-фантастичния филм "Джон Картър", което се отрази на тримесечните приходи с 200 млн. долара. А това, че концернът все пак успя да надмине очакванията на анализаторите за приходите, говори за състояние на заслепяване, в което в момента се намира Disney.
С попътния вятър на силния телевизионен бизнес, много посетени тематични паркове и търсените мърчандайзинг стоки на компанията, от януари до март печалба е малко над 1,1 млрд. долара - една пета повече от година по-рано. Приходите са се увеличили с шест процента до 9,6 млрд. долара.
Игер, първоначално смятан само за временен шеф, след като основните акционери снеха доверието от предшественика му Майкъл Айснер, заведе развлекателната компания през последните години обратно в спокойни води. Бившият синоптик и управител на телевизия се счита за „майстор в нежни тонове“ и успя да засили основната марка "Дисни".
От встъпването му в длъжност през 2005 г. цената на акциите скочи с над 80%, докато по-широкият пазар едва отчита напредък. "Имахме чувството, че в един все по-конкурентен и разнообразен свят стойността на качествените марки ще нараства все повече", обясни стратегията си Игер.
Добър пример за това е подразделението за филми, което в самия концерн заема трето място по приходи за тримесечието – в размер на 1,2 млрд. долара. Ако преди години лентите се появяваха в салоните под имената на самите студиа, катоTouchstone или Buena Vista, днес те идват под бранда Disney. Това улеснява маркетинга. А онова, което не принадлежи към основния бизнес, беше продадено – като компанията Miramax.
Важна основа за бизнеса на Disney остава телевизионният бизнес с основния канал ABC, отделните спортни канали ESPN, както и семейните канали. Благодарение на по-високите рекламни приходи общите проходи в този сегмент се покачват във второто финансово тримесечие към края на март с девет процента до 4,7 млрд. долара. Печалбата преди данъци и лихви (Ebit) се повиши с 13,5%.
Главният финансов директор Джей Расуло посочи, че цените за краткосрочни рекламни резервации в ABC са се повишили с една пета спрямо предварителните резервации за предходната година.
С 10% (над средния ръст за бранша) до 2,9 млрд. долара са се покачили и приходите от парковете, които заедно с луксозните лайнери образуват второто по приходи подразделение.
Е, ако не вземем предвид провала „Джон Картър“, който вече е преживян, то инвеститорите няма от какво да се оплакват. Това се отразява и на цените на акциите, които се движат от рекорд към рекорд, а краят не се вижда.
От една страна, през тази година концернът ще осигури допълнително капитал към дивидента под формата на обратно изкупуване на акции от акционерите. През миналата година за това бяха изразходени 5 млрд. долара. От друга страна - акциите все още не са твърде скъпи.
„Оценена с 12,8 пъти над очакваната печалба за 2013 г., Disney остава доста атрактивна", казва Дейвид Милър от инвестиционното бюро Caris & Co. А и повечето му колеги мислят като него – нито един анализатор не дава препоръка за продажба.
Още Style новини четете в Investo.bg.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.